از ارتقای سواد آبی شهروندان تا حساسیت‌های امنیتی

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود گفت: برای طرح جریان دائمی زاینده‌رود مشکلاتی از نظر حساسیت‌های امنیتی وجود دارد، هرچند با همراهی نهادهای مختلف این حساسیت‌ها کاسته شده و با تعاملاتی که بوده، مشکلات حل‌ شده است اما همچنان حساسیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم با همراهی‌هایی که صورت می‌گیرد، رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رودی از میان کلان‌شهر تاریخی اصفهان می‌گذشت که زاینده‌رود نام داشت؛ رودی خروشان که به‌مرور از جوش‌وخروش افتاد و به خشکی و خاموشی گرفتار آمد. رودی که مسیرش هست اما از آب، طراوت و جاری بودنش خبری نیست؛ گاه‌گاهی هم که برای مدت‌زمانی کوتاه جاری می‌شود، تنها برای تأمین آب کشاورزان و معاش حقابه‌داران است.

همین سکون و بی‌آبی در سالیان گذشته مردم و دلسوزان این شهر و دیار را بر آن داشت تا برای تبدیل خواسته جریان دائمی زاینده‌رود حرکتی کنند و اقداماتی را ترتیب دهند.

شکل‌گیری «دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود» از سیزدهم اردیبهشت‌ماه امسال، به ابتکار دوره ششم شورای اسلامی شهر از جمله فعالیت‌های نظام‌مند در این رابطه بود؛ دبیرخانه‌ای که به گفته علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر ششم اصفهان، بر اساس دغدغه شبانه‌روزی مردم و نیازی که طبق اسناد تاریخی مبتنی بر پایدار و جاری بودن زاینده‌رود احساس می‌شد، شروع به کارکرد تا در تمام فصول از سراب تا پایاب، اقدامات فرهنگی را در سطح استانی و ملی انجام دهد و فعالیت کند.

سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، فعالیت‌های این دبیرخانه را تشریح کرده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

از ارتقای سوادآبی شهروندان تا حساسیت‌های امنیتی

دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با چه رویکردی تأسیس شد؟

ایده راه‌اندازی این دبیرخانه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر در دوره جدید شکل گرفت و پیگیری شد تا در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای به‌منظور بسترسازی‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی و همچنین رفع موانع و معضلات اجتماعی که در مسیر فعالیت کارشناسان وجود دارد، فعالیت و برنامه‌ریزی کند تا درنهایت به جاری شدن و پایداری جریان آب زاینده‌رود بینجامد.

بسیاری از اقدامات کارشناسانه‌ای که توسط مدیران استانی در ادوار مختلف قرار بود انجام شود تا به جریان پایدار آب در رودخانه منجر شود، با موانع فکری و اجتماعی روبه‌رو بوده و به نتیجه نرسیده است. به‌عنوان نمونه اگر جایی تخصیص اعتبارات منطقه‌ای در مسیر رودخانه را کم یا زیاد می‌کردند با اعتراضات و واکنش‌هایی مواجه می‌شدند. این واکنش‌ها در بخشی دیگر مانع تصمیم‌گیری متولیان می‌شد و از سوی دیگر افکار عمومی نیز آن را همراهی نمی‌کرد.

درنهایت مطالبه‌گری اصولی و منطقی که باید بر اساس «سواد آبی» درست و اصولی باشد، شکل نگرفته است؛ لذا اقدامات در این دبیرخانه دنبال می‌شود.

درباره سواد آبی بیشتر توضیح دهید.

پیش از این سواد آبی عموم مردم و حتی مسئولان محدود بود به همین علت و با هدف ارتقای آن، در شورای شهر جدید ایده ایجاد دبیرخانه فرهنگی و رسانه‌ای زاینده‌رود شکل گرفت که هدف آن طراحی ایده، کار روی موانع و بسترسازی‌های فکری و فرهنگی است.

در حقیقت باید اقدامی صورت می‌گرفت که قصه زاینده‌رود را به مطالبه عمومی در سطح ملی تبدیل کنیم و سواد و اطلاعات آبی مردم و مدیران را بالا ببریم تا همه این فعالیت‌ها به اقدامات دقیق و کارشناسی شده بینجامد و مشکلات را رفع کند.

این دبیرخانه چه فعالیت‌های شاخصی را در مدت فعالیت خود انجام داده است؟

در گام نخست کمپین‌های تبلیغاتی برای مردم شهر اصفهان، برای ایجاد حساسیت و آگاه‌سازی بین گروه‌ها و اقشار مختلف کلید زده شد. در این رویداد در چند مرحله تابلوهای تبلیغات شهری به این امر اختصاص داده شد. از نمونه کارهای انجام‌شده، انتشار منابع و مصارفی بود که از گره‌های اصلی روند خشکی و دیگر مشکلات زاینده‌رود مثل موضوع حقابه محسوب می‌شد. کمپین‌های تبلیغاتی دیگری نیز طراحی و در چند ماه گذشته در شهر اصفهان اجرا شد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان طرح‌ها و اقداماتی را داشتیم و تبلیغات و کمپین‌هایی خطاب به رئیس‌جمهور تعریف و طراحی شد. تیزرهایی در قالب مصاحبه‌های مردمی خطاب به رئیس‌جمهور ساخته شد که خواستار جریان دائمی آب در زاینده‌رود بودند.

تیزر دیگری از مطالبه رهبر معظم انقلاب در سفر ۲۰ سال گذشته به اصفهان تهیه و منتشر شد؛ البته همچنان پاسخی به آن داده نشده است؛ این تیزر برای نخستین بار از آرشیو صداوسیما تهیه‌شده بود که در فضای مجازی منتشر و بازنشر شد.

طرح دیگری که در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان اجرا شد، تهیه هدیه‌ای برای رئیس‌جمهور و همراهان وی در دولت بود که به جریان زاینده‌رود به شکل استعاره اشاره می‌کرد و احساسات مردم را به‌خوبی نشان می‌داد.

مهم‌ترین اتفاق در همان سفر، تهیه مستندی محرمانه بود که در آن به همه مسائل و مشکلات به شکل جامع و کامل پرداخته شده بود که توسط استاندار اصفهان برای شخص رئیس‌جمهور و همچنین معاونان استاندار پخش شد و بازخوردهای خوبی داشت.

از ارتقای سوادآبی شهروندان تا حساسیت‌های امنیتی

دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در حوزه تولیدات رسانه‌ای چه اقداماتی انجام داده است؟

تعدادی تولیدات پویانمایی و مستند در این دبیرخانه در راستای تبیین دقیق مسئله فرونشست ساخته شده یا در حال ساخت است که تعدادی از آن‌ها قابلیت انتشار به شکل عمومی ندارد و برای بسته مذاکراتی استان اصفهان تهیه شده است تا در جلساتی که با کارشناسان مربوطه در وزارت نیرو و دیگر مسئولان مربوطه دارند، بتوانند از این تولیدات استفاده کنند.

فستیوال‌های مختلف هنری از جمله تئاتر کمدی که فراخوان آن منتشر شده و بخش ویژه زاینده‌رود با عنوان «خندستان» نیز در نظر گرفته شده است.

همچنین فراخوان سالانه کانون عکس در حال رقم خوردن است که بخش ویژه زاینده‌رود در آن تعریف و طراحی شده است. فراخوان دیگری نیز برای تولید هدایا و زیورآلات با مفهوم زاینده‌رود با همکاری مرکز خلاقیت‌ها در سطح ملی منتشر شده است.

همه این جشنواره‌ها در حال انجام است و اختتامیه آن‌ها آذر، دی یا اسفندماه امسال خواهد بود. همه این طرح‌های فرهنگی در مسیر جریان‌سازی و آگاه‌سازی است تا زاینده‌رود دغدغه و مسئله ملی و کشوری شود.

آیا برنامه‌های اختصاصی برای مدیران یا تشکل‌های غیردولتی توسط این دبیرخانه صورت گرفته است؟

تورهای بازدید از زاینده‌رود برای مدیران شهری و استانی داشتیم که از موضوع بالادست و فرونشست تا طرح انتقال آب خلیج‌فارس را شامل می‌شد. حمایت از اقشار و گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی و غیردولتی در راستای مطالبه‌گری جریان زاینده‌رود نیز در این مدت دنبال شده است.

اجلاسی با عنوان «مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران» با حضور استاندار، نمایندگان اصفهان و دیگر استان‌ها، قوه قضائیه و وزارت نیرو برگزار کردیم که بسیار تأثیرگذار بود؛ چراکه هر بخش از زوایای اجرایی، علمی، حقوقی و قانون‌گذاری با حضور نمایندگان تحلیل و واکاوی شد.

باید اشاره‌کنم که این اجلاس بعد از درخواست رئیس‌جمهور از مدیران استان اتفاق افتاد و خروجی‌های آن در مجامع علمی هم بازتاب داشت.

از ارتقای سوادآبی شهروندان تا حساسیت‌های امنیتی

در حوزه فرهنگی و هنری این دبیرخانه چه اقداماتی داشته است؟

برپایی نمایشگاه عکس امان‌الله طریقی و طراحی گفت‌وگوهای آبی از جمله اقدامات فرهنگی است. مناظره‌های علمی خوبی را هم در آینده نزدیک در دست اقدام و اجرا داریم.

چه مشکلاتی پیش روی دبیرخانه است؟

برای طرح جریان دائمی زاینده‌رود مشکلاتی از نظر حساسیت‌های امنیتی وجود دارد، هرچند با همراهی نهادهای مختلف این حساسیت‌ها کاسته شده و با تعاملاتی که بوده این مشکلات رفع شده است اما همچنان حساسیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم با همراهی‌هایی که شکل می‌گیرد، رفع شود.

امیدواریم به دغدغه‌ای که در عموم لایه‌های اجتماعی چه در سطح استانی و چه در سطح ملی است با راه‌اندازی گفت‌وگوهای ملی بیشتر پرداخته شود و مسائلی که در جامعه وجود دارد موردبحث قرار گیرد و منجر به اتخاذ تصمیمات کارشناسانه شود.

کد خبر 616114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.