کندی اینترنت در صحن مجلس

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، دهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاک کردن تهدید از تصویر اقتصاد» نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دشمن وسیع‌تر، علمی‌تر و پیچیده‌تر از گذشته به میدان آمده است، گفت: باید به تناسب تهدیدات و هجمه‌های امروز دشمن، خود را تجهیز کنیم که لازمه این امر عزم ملی و همگانی است.

محمد مخبر در نهمین همایش ملی پدافند غیرعامل با تأکید بر اینکه باید آسیب‌پذیری اقتصاد خود از ناحیه دشمن را به حداقل ممکن برسانیم، گفت: اگر نتوانیم اقتصاد کشور را به استحکام قابل قبولی برسانیم تهدیدات و مسائلی که از سوی دشمن برای ما ایجاد می‌شود می‌تواند مشکلاتی برای ما به وجود آورد.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال‌های گذشته آمریکا همواره ملت ایران را با گزینه نظامی تهدید می‌کرد اما امروز به نقطه‌ای از بازدارندگی رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانند کشور ما را تهدید نظامی کنند و امروز گزینه نظامی نه روی میز دشمن است و نه زیر میز.

مخبر ادامه داد: هنوز در بخش‌هایی از مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم و به نقطه بازدارندگی دست پیدا نکرده‌ایم که لازم است با تقویت بنیه اقتصادی کشور، زمینه بروز آسیب در اقتصاد را مسدود کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری شرایط اقتصادی در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: در ابتدای این دولت، تصویر اقتصاد کشور تهدید بود و در آن زمان ذخایر کالاهای اساسی بسیار پایین بود و امکان فروش نفت و دستیابی به درآمدها میسر نبود به طوری که فروش نفت حتی کفاف مخارج جاریه را هم نمی‌داد اما با تلاش‌ها و همت دولت سیزدهم هم به فروش نفت و هم جابه‌جایی پول و هم تولید و واردات واکسن دست یافتیم و میزان ذخایر در برخی از کالاها نظیر گندم و ذرت به ۱۵۰ درصد رسیده است.

مخبر با اشاره به اصلاحات اقتصادی که طی چند ماه اخیر در کشور انجام شد، گفت: برخی افراد می‌گویند چرا ارز ترجیحی را حذف کردید؟ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم ارز ترجیحی را حذف نکنیم. شهریورماه سال گذشته که دولت را تحویل گرفتیم و هنوز ارز ترجیحی حذف نشده بود تورم ۵۹ درصد بود اما در شهریور امسال که حذف ارز ترجیحی نیز انجام شد تورم به ۳۹.۵ درصد رسید.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی از موضوعاتی است که در دستور کار دولت قرار دارد، تصریح کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که در زمینه تهدیدات اقتصادی بازدارندگی وجود داشته باشد و این موضوع از طریق به صحنه آوردن مردم و مشارکت ایشان در این حوزه قابل انجام است و البته دولت نیز باید زمینه‌ها و بستر حضور مردم را فراهم کند.

کندی اینترنت در صحن مجلس

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارهایی که برای جوانان نکردیم» نوشت: آشوب اخیر را معتقدم هنوز زود است که تحلیل کرد، چه وقتی در دل ماجرایی هستی، برای نوشتن و فهمیدن درباره آن هنوز زود است و از درک همه ابعاد آن عاجز خواهی بود.

اما نوشتن درباره آنچه تاکنون برای جوانان (دهه هفتادی و هشتادی) نکرده‌ایم، به‌عنوان یکی از ضعف‌های خودمان، آسان‌تر است و امکان عقلی دارد. روی سخن این نوشته با مسئولان و مبلغان دین و با خود جوانان است و می‌تواند بحثی ادامه‌دار باشد.

اگر مبلغان دینی به جای نشستن بر منبر وعظ و خطابه و سخنان یک‌طرفه، گوش شنیدن داشته باشند، متوجه می‌شوند که بخش عمده‌ای از جوانان، خدایی را باور دارند که قادر مطلق نیست و با هزار جور ضعف و مشکل دست و پنجه نرم می‌کند!

این درک نیاز به هم‌صحبتی با جوانان دارد؛ ویژگی ممتازی که مشرکان پیامبر خدا را با آن تمسخر کردند و خداوند او را به‌خاطر این ویژگی ستود.

در آیه «اذن» (توبه/۶۱) خداوند اهتمام پیامبر به سخنان مردم و گوش‌سپردن به آنان را می‌ستاید: «و از ایشان کسانی هستند که پیامبر را آزار می‌دهند و می‌گویند او زودباور است [گوش است]. بگو گوش خوبی برای شماست، به خدا ایمان دارد و مؤمنان را باور می‌کند، و برای کسانی از شما که ایمان آورده‌اند رحمتی است؛ و کسانی که پیامبر خدا را آزار می‌رسانند، عذابی پردرد خواهند داشت.»

از محسنات گوش‌دادن به جوانان، مهم‌تر از همه، آن است که می‌فهمیم نخستین قصور ما در خداشناسی جوانان بروز کرده است.

خدایی متشخص و انسان‌وار همچون پیرمردی ریش‌سفید که بر عرش خود تکیه زده و برخی امور هم از دست او خارج شده است و در برابر بی‌عدالتی و شرور ساکت است و خلاصه به چپ و راست آن می‌شود ایراد گرفت و حق خود را از او مطالبه کرد و برای خدا وظایفی را که باید در برابر بندگانش به‌عهده بگیرد، یکی‌یکی برشمرد و او را به دادگاه تفتیش عقاید کشاند، آن هم عقاید نورس یک نوجوان یا جوان.

خدای بسیاری از جوانان ما این شکلی است و ما اگر خدای قادر مطلق را نتوانیم برای آنان تعریف و تفسیر کنیم، در آینده با معضلات بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.

همین مسئله حجاب ریشه در ضعف خداشناسی جوانان دارد.

ابتدای انقلاب نیز تا حدودی همین‌طور بود تا آنجا که آیت‌الله طالقانی در خطبه‌ها گفت که مسئله حجاب آورده خدا است و یک مسئله آخوندی و ابداع فقها نیست، نظیر این سخنان را شهید مطهری نیز دارد.

خدای متشخص انسان‌وار که در جایی میان توهمات ما گم است و اگر هم به میان ما بیاید، باید جواب پس بدهد، فقط مشکل جوانان نیست، برخی متفکران ملحد تاریخ نیز خدای بی‌عرضه‌ای را تصویر می‌کردند و آنگاه به تکفیر و تکذیب او می‌پرداختند.

برای درک این مدعا به مقایسه خدای برتراند راسل و خدای حافظ اشاره می‌کنم. راسل را یکی از عقل‌های حیرت‌انگیز فلسفی قرن بیستم می‌دانند، به‌عنوان فیلسوفی خداناباور، وقتی یکی از دوستان خداباورش به او گفت اگر دنیای دیگری بود و با خدا روبه‌رو شدی، چه پاسخی به او می‌دهی!؟ گفت می‌گویم خدایا! در آن دنیا شواهد برای درک تو کافی نبود!

خداشناسی حافظ، اما نیازی به شواهدی که راسل به دنبال آن است، نداشت: «به صوت بلبل و قمری اگر ننوشی می / علاج کی کنمت، آخر الدوا الکی». از نظر حافظ یک چهچه بلبل برای عاشق شدن، کافی است.

کندی اینترنت در صحن مجلس

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کندی اینترنت در صحن مجلس» نوشت: در روزهایی که همه جا صحبت از اینترنت و مشکلات آن است، کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم وزیر ارتباطات را برای پاسخ به سوالات نمایندگان، به بهارستان فراخواند که نتیجه‌اش، قانع نشدن تعدادی از نمایندگان از پاسخ‌های زارع پور و ارجاع سوالات به صحن علنی بود تا آقای وزیر در مقابل ۲۹۰ نماینده و دوربین زنده تلویزیونی، توضیحاتش را ارائه کند.

آن طور که مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به خانه ملت گفته، جلسه دیروز اعضای این کمیسیون با وزیر ارتباطات برای پاسخ به دو دسته سوال بوده است: هم سوالات ملی و هم سوالات مربوط به حوزه‌های انتخابیه نمایندگان.

به گفته طاهری اکثر این سوالات هم در سه حوزه مشخص بوده است: ۱. شبکه ملی اطلاعات ۲. سرعت اینترنت ۳. پلتفرم‌ها طاهری درباره جمع بندی این جلسه هم گفت: «تعدادی از نمایندگان از توضیحات وزیر قانع شدند اما تعدادی هم قانع نشدند و سوالات آن‌ها به صحن علنی برای بررسی بیشتر ارجاع شد.»

برخی از نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع، درباره علت دعوت وزیر به جلسه کمیسیون توضیحاتی دادند که جلیل رحیمی جهان آبادی، یکی از آن‌ها بود.

نماینده مردم تربت جام در این باره گفت: یک سوال من، از وزیر ارتباطات، سوال ملی و در بحث سرعت اینترنت بود که این مسئله کندی اینترنت و مسدودسازی، نارضایتی زیادی در کشور ایجاد کرده است.

البته او سوالی هم درباره آنتن‌دهی ضعیف موبایل و اینترنت در روستاهای حوزه انتخابیه خود داشته که زارع پور هم این گلایه را پذیرفته و تأیید کرده است که ۴۷ روستای تربت جام، واقعاً در بحث آنتن‌دهی مشکل دارند.

اما رحیمی جهان‌آبادی یکی از اعضای کمیسیون بوده که از پاسخ‌های وزیر به سوالات مطرح شده قانع نشده و خواستار بررسی آن در صحن شده است.

رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خراسان هم در این باره گفت: عمده سوالات و نگرانی‌ها درباره سرعت اینترنت است که پاسخ‌های وزیر ارتباطات در این باره قانع‌کننده نبود.

او درباره زمان حضور وزیر در صحن علنی هم این نکته را گفت که تعیین زمان این حضور و طرح سوالات در صحن علنی، برعهده کمیسیون نیست و باید هیئت رئیسه آن را تعیین کند.

البته یک روز قبل از حضور زارع پور در کمیسیون صنایع، معاونش لاجوردی که ریاست شرکت ارتباطات زیرساخت را برعهده دارد هم به مجلس دعوت شده بود، اما برای حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی.

آن‌طور که ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفته، حضور لاجوردی در جلسه این کمیسیون برای بررسی وضعیت دسترسی به خدمات اینترنتی پس از تحولات امنیتی اخیر بوده و معاون وزیر هم مدعی شده است که: «نرم‌افزارهای داخلی از لحاظ فنی توانسته‌اند نیازهای بخش زیادی از جامعه را پاسخ بدهند و طبیعتاً کاربران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌اجتماعی ایرانی افزایش یافته‌اند و در نتیجه بخش اصلی پهنای باند کشور در اختیار نرم‌افزارهای داخلی قرار گرفته است.»

کندی اینترنت در صحن مجلس

کد خبر 616066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.