اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، لیست نهایی تیم‌ ملی ایران مهم‌ترین دغدغه اهالی فوتبال به‌شمار می‌رود و انتخاب نفرات نهایی، همچنان غیرقابل پیش‌بینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از ۲۰ روز دیگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور رسماً استارت خواهد خورد و ۳۲ تیم در قالب هشت گروه برابر یکدیگر جهت موفقیت و کسب بهترین رتبه به رقابت خواهند پرداخت؛ تیم ملی فوتبال کشورمان نیز در گروه دوم با انگلیس، ولز و آمریکا هم‌گروه است و باید در تاریخ‌های سی‌ام آبان‌ماه، چهارم و هشتم آذرماه به‌ترتیب برابر حریفان خود قرار بگیرد.

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران از چند هفته قبل آغاز شده و بازیکنان لیگ برتری، تنها افرادی بودند که در بیشترِ تمرینات حضور داشتند، سپس ملی‌پوشان لژیونر در کشورهای حوزه خلیج‌فارس اواخر تمرین تیم ملی را پشت سر گذاشتند. جلساتی که در فاصله دو بازی لیگ برتر به‌طور فشرده انجام می‌گرفت و اکنون با تعطیلی کامل رقابت‌های لیگ‌برتر، جدی‌تر از قبل تا جام‌جهانی دنبال می‌شود.

اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

از همین‌رو، تمام بازیکنان ملی‌پوشی که برای حتی یک‌بار به اردوی تیم‌ملی فوتبال ایران دعوت می‌شوند، حداکثر تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا با جلب رضایت کی‌روش، نامشان در لیست نهایی تیم ملی برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار بگیرد؛ ضمن اینکه با توجه به افزایش لیست بازیکنان تیم‌ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر از ۲۳ بازیکن به ۲۶ بازیکن، شانس چند ملی‌پوش برای دعوت به جام‌جهانی افزایش پیدا می‌کند.

گلرهای آماده؛ ۱-۴ در جام‌جهانی قطر

درون دروازه ایران، چهار مدعی اصلی حضور دارند که به چیزی جز در دست‌کردن دستکش برای قرار گرفتن در قفس‌توری ایران در جام‌جهانی فکر نمی‌کنند؛ علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سیدحسین حسینی و پیام نیازمند کاندیداهای حضور در لیست‌نهایی تیم‌ملی و بازی مقابل تیم‌های ملی انگلیس، ولز و آمریکا هستند. به‌جز این چهار نفر مدعی دیگری وجود ندارد و از بینشان تنها یک نفر از لیست بازیکنان مسافر دوحه خط خواهد خورد.

«بیرانوند» گلر شماره‌یک تیم‌ملی که در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در هر سه دیدار ایران محافظ قفس‌توری یوزه‌ای ایرانی بود و یک کلین‌شیت و یک مهار پنالتی را نیز به‌ثبت رساند، با آمار درخشان همراه پرسپولیس در بازی‌های این فصل لیگ‌برتر، همچنان شانس اصلی بازی در قطر است.

دومین شخصی که شانس بیشتری می‌توان برایش قائل شد «سیدحسین حسینی» است. او که فصل گذشته آمار خیره‌کننده‌ای در لیگ‌برتر همراه استقلال به‌ثبت رساند و امسال روند خوب خود را تداوم بخشیده است، بازی سوپرجام می‌تواند آخرین صفحه‌ای از برگه تاییدیه حضورش در جام‌جهانی باشد.

اما سومین شخص «امیر عابدزاده» نام دارد، تنها گلر لژیونر فوتبال ایران که در مرحله‌مقدماتی جام‌جهانی نیز در پنج بازی به تشخیص اسکوچیچ درون دروازه ایستاد و چهار کلین‌شیت به‌جای گذاشت، البته که عملکرد بسیار ضعیفش در بازی مقابل کره‌جنوبی، تا حدودی اعتمادها را نسبت به وی به شکل عجیبی کاهش داد.

آخرین نامی که می‌تواند در لیست‌نهایی کی‌روش باشد «پیام نیازمند» خواهد بود؛ گلر سپاهان پس از بازگشت به اصفهان و تجربه‌ای نه‌چندان جالب در لیگ‌برتر پرتغال، یکی از عوامل مؤثر در نتایج طلایی‌پوشان بوده است.

اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

با این وجود، شاید نام سه دروازه‌بان نهایی ایران در جام‌جهانی قابل حدس باشد ولی همچنان گلرهای ملی‌پوش انگیزه و امیدشان را درون خود حفظ کرده‌اند. ضمن اینکه شاید لیست ۲۶ نفره به یکی از آنان کمک کند تا به‌عنوان آخرین دروازه‌بان در کاروان ایران باشند و در دوحه سکونشینی را تجربه کنند. البته بعید است گلر فیکس ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ تغییر کند چرا که کی‌روش آدم تغییرات گسترده و غیرمنتظره نیست و قطر را آخرین فرصت برای بازگرداندن اعتبار سرمربی‌گری خود می‌داند.

زوجی‌نو در قلب خط‌دفاعی! و کناره‌های پیش‌بینی‌شده

در آستانه آغاز جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، شاید پیش‌بینی نمی‌کردیم خط دفاعی ایران دچار چالش جدی و غیرمنتظره‌ای شود؛ زیرا در شرایطی که هفته گذشته کادر فنی تیم‌ملی فوتبال کشورمان با حضور در باشگاه قطری و در توافق با الاهلی، مجوز حضور محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده را در تمرینات تیم‌ملی به‌دست آوردند، اما ناگهان تغییر موضع این باشگاه مشکل بزرگی را برای تیم ملی کشورمان ایجاد کرده است.

مدیران باشگاه الاهلی قطر مدعی شده بودند همواره به ملی‌پوشان ایرانی خود اجازه خواهند داد تا برای بازی‌های دوستانه و اردوهای تیم‌ملی به کاروان ایران ملحق شوند، اما باشگاه الاهلی قطر زیر قول خودش زده و به کادر فنی تیم‌ملی اعلام کرده این دو مدافع تا هفت‌روز قبل از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر دیگر نمی‌توانند در تمرینات تیم‌ملی ایران شرکت کنند و همین موضوع دغدغه زیادی را برای کی‌روش در راستای آماده‌سازی تیم‌ملی ایجاد کرده‌، آن‌هم در شرایطی‌که در حال‌حاضر لیگ‌ستارگان قطر تعطیل شده است.

حتی در همین زمینه، کی‌روش که روز گذشته در تمرین تیم‌ملی شدیداً عصبانی بود به خبرنگاران اعلام کرد کسانی‌که در اردو نباشند، شانسی برای حضور در لیست‌نهایی تیم‌ملی نخواهند داشت؛ چراکه نمی‌تواند روی بازیکنانی حساب کند که مدت‌های طولانی تمرین گروهی نداشته‌اند. موضوعی‌که نگرانی خط‌خوردن از لیست‌نهایی را در دل شجاع و کنعانی انداخت و این زوج خط‌دفاعی باید تمام تلاش خودشان برای ایجاد مسالمت بین باشگاه الاهلی و فدراسیون را به‌کار بگیرند.

اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

علاوه‌بر این دو مدافع که شانس بیشتری برای فیکس‌بودن در بازی‌های جام‌جهانی داشتند و البته هنوز هم دارند، مرتضی پورعلی‌گنجی و سیدمجید حسینی روی‌فرم خوبی قرار دارند و کی‌روش بدون لحظه‌ای درنگ می‌تواند برای لیست‌نهایی انتخابشان کند. البته روزبه چشمی یا به‌قول کی‌روش، مدرن‌ترین مدافع ایران و حتی سامان فلاح، جوان‌ترین عضو تیم ملی چیزی نسبت به سایر بازیکنان برای دعوت‌شدن به قطر ندارند.

با گذر از مدافعان مرکزی، به دفاع‌های چپ و راست می‌رسیم؛ در آخرین اردوی تیم ملی که در اتریش برگزار شد، کی‌روش ۶ دفاع‌کناری را به اردو دعوت کرد؛ رامین رضائیان مهره قابل‌اعتماد کی‌روش پس از دو سال‌واندی رنگ اردوی تیم‌ملی را دید، صادق محرمی لژیونر بدون حاشیه‌ای که برای وی در دوران حضور اسکوچیچ حواشی زیاده خلق کرده بودند، امید نورافکن گران‌قیمت‌ترین بازیکن فعلی فوتبال ایران، میلاد محمدی با مغز پرکار و دوندگی بیش از حد اندازه‌اش و صالح حردانی به‌همراه ابوالفضل جلالی، دو عضو جوان باشگاه استقلال که در دو فصل اخیر فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و توجهات را معطوف خود کردند، مدافعان‌کناری هستند که احتمالاً دو نفرشان خط می‌خورند و اگر دعوتی جدیدی در این پست نداشته باشیم، چهار دفاع‌کناری در لیست‌نهایی خواهند بود.

کمربندهای کهنه را محکم ببندید!

کی‌روش در دوران حضورش روی نیمکت تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، پس از سرمایه‌گذاری روی خط‌دفاعی، بیشترین انرژی را بر روی خط‌میانی گذاشته تا محفظه‌های نفوذ حریفان خصوصاً پلی‌میکرها را ببندد؛ البته به گونه‌ای که با ترکیب ۱-۴-۱-۴ همیشه یک هافبک‌دفاعی را جلوتر از مدافعان قرار می‌داد و چهار هافبک طراح به‌همراه وینگرها را با شرح‌وظایفی خاص برای کمک به خط‌دفاعی و هجومی وارد زمین می‌کرد.

در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی نقش هافبک جنگنده وسط زمین را اجرا می‌کردند و الحق به‌خوبی برنامه‌های کی‌روش در آن منطقه پیاده می‌شد؛ این دو بازیکن همچنان در تیم‌ملی هستند و فرم ایده‌آلی که مدنظر کی‌روش است در بازی‌شان به‌وضوح دیده می‌شود، خصوصاً ابراهیمی که با ۳۵ سال سن به‌طرز عجیبی آماده است و می‌تواند از لحاظ روحیه جنگندگی و تجربه بالا در قطر، نقش مهمی را در زمین برایمان ایفا کند.

همچنین با دعوت‌شدن میلاد سرلک و البته احمد نورالله‌ی کاربلد، طراح و خوش‌فکر، می‌توانیم شاهد تغییرات عمده در سه بازی ایران مقابل حریفان باشیم. از احسان حاجی‌صفی نیز نباید غافل شد که بازیکن موردعلاقه کی‌روش است و با عملکرد خوبی که از خود نشان می‌دهد یک‌جا در لیست‌نهایی تیم‌ملی رزرو کرده است؛ ضمن اینکه سامان قدوس که یک پلی‌میکر با تفکرات اروپایی و سبک بازی به‌روزی در لیگ‌جزیره است، می‌تواند وزنه‌ای سنگین برای ایران در جام‌جهانی مقابل حریفان بریتانیایی باشد و بدون‌شک کی‌روش برای زمان‌هایی که گره بازی کور می‌شود او را به‌عنوان سلاح وارد میدان خواهد کرد.

این نکته را نباید فراموش کنیم که به‌نظر می‌رسد کی‌روش دیگر آن سرمربی چهار سال قبل نیست که با یک سیستم و چند تغییر جزئی تیمش را به زمین بفرستد؛ در دو بازی تدارکاتی گذشته ایران مقابل اروگوئه و سنگال، کی‌روش از دو ترکیب ۱-۳-۲-۴ و ۳-۳-۴ استفاده کرد و هر بازی مهره‌های جدیدی را به‌کار می‌برد، از همین‌رو اینکه وینگرها را با چه سیستم و تاکتیکی آماده خواهد کرد، یکی از سورپرایزهای مرد پرتغالی خواهد بود.

علیرضا جهانبخش، ستاره‌ای که با حضور دوباره کی‌روش در ایران جان تازه‌ای گرفت و اکنون می‌درخشد، مهدی طارمی مرد نخست فوتبال ایران در جهان که دیگر قله‌ای برای فتح‌نکردن باقی نگذاشته، کریم انصاری‌فرد مهاجم تمام‌نشدنی و دوست‌داشتنی ایران که زننده تنها گل بازیکنان کشورمان در جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود و علی قلی‌زاده ستاره شارلوآ که حرکات تکنیکی و انفرادی‌اش در خیلی از دقایق فشار حریفان را کاهش می‌دهد به‌همراه وحید امیری که دوران نقاهت را به‌شکل حیرت‌آوری سپری کرد و از کمند مصدومیت گریخت و در نهایت سردار آزمون مهاجم بدشانس لورکوزن که مصدوم است و دوران ریکاوری را پشت‌سر می‌گذارد، اصلی‌ترین بازیکنان ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را تشکیل خواهند داد.

اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

مسافران لحظه‌آخری تور جام‌جهانی از بین جوان‌ها و صف‌نشین‌ها

با این وجود نمی‌توان از اقدام جالب‌توجه کی‌روش در هفته‌جاری گذشت؛ دعوت از ۱۱ بازیکن رده جوانان و امید به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان برای کسب تجربه و محک‌خوردن کنار بزرگان فعلی بدون‌شک اگر برای این دوره کارآمد نباشد، آینده‌نگری فوق‌العاده‌ای برای جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا خواهد بود، زمانی‌که خیلی از بازیکنان تیم‌ملی پس از جام‌جهانی خداحافظی می‌کنند و برای اینکه دستمان در پوست گردو نماند به ستاره‌های جوان و نوظهور نیازمندیم.

محمد قربانی (سپاهان)، امیرعلی صادقی (استقلال)، محمدحسین اسلامی (ذوب‌آهن)، محمدامین حزباوی (فولاد)، سامان تورانیان (مس کرمان)، آریا برزگر (نفت مسجدسلیمان)، سینا عبداللهی (نفت مسجدسلیمان)، احمد شریعت‌زاده (صنعت‌نفت آبادان)، محمدمهدی احمدی (پرسپولیس)، علیرضا باویه (فولاد) و مهدی هاشم‌نژاد (تراکتور) جوانانی هستند که برای کسب تجربه در کنار ملی‌پوشان اصلی، با اعتماد کی‌روش در تمرینات تیم‌ملی حضور پیدا کردند.

نکات عمده‌ای از بازیکنان احتمالی حاضر در لیست‌نهایی تیم‌ملی برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را بررسی کردیم؛ اما ستاره‌هایی هستند که نباید از قلم انداخت و شاید چشمان کی‌روش در آخرین اردو به آنان جلب شود؛ محمد خدابنده‌لو ستاره گل‌گهر سیرجان که در تمرینات قبلی تیم‌ملی هم توسط کی‌روش دعوت شده بود در دو جلسه آخر حضور نداشت، همچنین آرمین سهرابیان، دیگر بازیکن گل‌گهر که در این فصل توانایی‌هایش شکوفا شده و دور از انتظار نیست که یکی از ۲۶ بازیکن نهایی باشد.

اگر اخبار را در روزهای گذشته دنبال کرده باشید گزارش نشریه‌سان درخصوص نادر محمدی را حتماً خوانده‌اید؛ بازیکن خاص و ویژه ذوب‌آهن که با پرتاب اوت‌های خارق‌العاده‌اش می‌تواند به‌قول همان نشریه «سلاح مرگبار ایران در جام‌جهانی» باشد، اما تا این لحظه کی‌روش نگاهی به وی نکرده ولی شاید حضور نادر محمدی در جام‌جهانی اتفاقات ویژه‌ای را در بازی‌های بزرگی مانند دیدار دشوار برابر انگلیس برایمان رقم بزند.

یاسین سلمانی، پدیده دیگری است که حضور در جام‌جهانی را می‌توان حقش دانست. او از دو فصل گذشته توسط محرم نویدکیا به فوتبال ایران شناسانده شد و توانایی‌هایی از خودش رو کرد که حیف است در همین جام‌جهانی از آن‌ها استفاده نشود. نام مهدی مهدی‌پور مهندس این روزهای استقلال هم نباید از قلم بیفتد، او گره‌گشای بازی‌های دشوار استقلال در دو فصل اخیر بوده است؛ مهدی‌پور ۲۸ سال سن دارد و اکنون که نیروی‌جوانی فوق‌العاده و مغز متفکری دارد باید به کمک ایران بیاید.

اندیشه‌های غیرقابل پیش‌بینی کی‌روش درباره لیست‌نهایی/ هرکه آماده‌تر بود چمدانش را می‌بندد!

ستاره‌های جوان و کم سن‌وسال، همچنین مسن و باتجربه تیم ملی فوتبال ایران، شانس و لیاقت حضور در لیست‌نهایی ۲۶ نفره تیم ملی برای بازی مقابل انگلیس، ولز و آمریکا در جام‌جهانی را دارند و قطعاً انتخاب نفرات نهایی ازجمله تصمیمات دشواری خواهد بود که سرمربی پرتغالی ایران باید اتخاذ کند؛ خصوصاً اینکه گفته شده کی‌روش سورپرایزهایی برای لیست‌نهایی دارد ولی باتوجه به وضعیت فعلی تمرینات و مسیر آماده‌سازی که از نظر کی‌روش درست و مناسب نیست ممکن است سورپرایزها عجیب هم باشند.

به گزارش ایمنا، بازیکنان تیم‌ملی طبق قانون فیفا می‌توانند چهاردهم ماه‌نوامبر یعنی هفت‌روز قبل از آغاز رقابت‌های جام‌جهانی در اختیار تیم‌ملی قرار بگیرند اما لیگ‌برتر ایران و سایر لیگ‌هایی که زودتر از موعد مقرر تعطیل شده‌اند بازیکنان را آزاد خواهد گذاشت که راهی اردوی تیم‌ملی شوند و سودای حضور در جام‌جهانی را در سر بپرورانند.

کد خبر 616040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.