ایجاد گفتمان جدید در روابط ایران با ارمنستان

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس با تاکید بر اینکه ایران پیام خود را طی یک سال گذشته درباره اهمیت حفظ مرزهای قفقاز جنوبی اعلام کرده است،‌ گفت: حضور مستقیم وزیر امور خارجه و همتای ارمنستانی او در قاپان و تاکید بر امنیت ارمنستان، گفتمان جدیدی در نشان دادن رویکرد ایران به این موضوع بود.

روبرت بگلریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دستاوردهای سفر امیرعبدالهیان به ارمنستان اظهار کرد: بیش از یک سال بود که موضوع افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان در دستور کار وزارت خارجه قرار داشت، اما هماهنگی برای اجرای آن به دلیل گزینش محل مناسب، تأمین هزینه‌ها و مسائل اداری مانند گزینش سرکنسول مناسب طولانی شده بود.

وی با اشاره به افتتاح این سرکنسولگری در هفته گذشته افزود: با توجه به اهمیت دولت نسبت به مسائل منطقه‌ای به ویژه در دو سال گذشته و در پی تحولات ایجاد شده، به نظر می‌رسد که افتتاح این کنسولگری در فرستادن پیام‌های امنیتی و مهم‌تر از آن تقویت مناسبات اقتصادی بسیار کمک‌کننده و اثربخش است.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی حجم عظیم صادرات کالا از ایران به منطقه را یکی از دلایل افتتاح کنسولگری ارمنستان دانست و گفت: با توجه به اینکه گاهی رانندگان و شهروندان ایرانی در این مسیر دچار مشکلات و مسائل کنسولی می‌شدند، لازم بود که در این محل سرکنسول یا مقام مربوطه حضور داشته باشد اکنون با فعال‌سازی آن، بعد جدیدی از ارتباطات با ارمنستان شکل می‌گیرد.

وی یکی از جنبه‌های مهم این سفر را حضور یک‌ونیم روزه وزیر امور خارجه در ارمنستان و دیدار با مقامات این کشور اعلام کرد و ادامه داد: علاوه بر مذاکرات گسترده امیرعبدالهیان با وزیر امور خارجه ارمنستان و رئیس مجلس و نخست‌وزیر این کشور، حضور وی در بین ایرانیان مجتمع شهید فهمیده ایروان پیام رسایی را درباره اهمیت حفظ حقوق شهروندان ایرانی در کشورهای دیگر از جمله همسایگان منتقل می‌کند.

بگلریان بازدید از مسجد کبود را یکی دیگر از برنامه‌های سفر وزیر امورخارجه در ارمنستان دانست و گفت: این اثر تاریخی دیرین، نمادی از حضور فرهنگ ایرانی شیعی در منطقه به‌شمار می‌آید و طبیعی است که حضور امیرعبدالهیان در آن اثربخش بود، همچنین حضور وزیر امور خارجه در نمایشگاهی که در حال برگزاری بود، مشوق آشنایی بیشتر ارامنه با فرهنگ ایران و گسترش و بسط زبان فارسی در منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه از بانک ملت شعبه ایروان خاطرنشان کرد: در آخرین دیدار فرصتی فراهم شد تا امیرعبدالهیان از دستاوردها و امکانات یکی از بانک‌های معتبر و معتمد ارمنستان بازدید کند که علاوه بر ایجاد وجهه مثبت برای کشور ما باعث شد وزیر امور خارجه در جریان آخرین ارتباطات مالی با کشور همسایه قرار گیرد و برای رفع مشکلات احتمالی در این زمینه اقدام کند.

گسترش حضور اقتصادی در منطقه

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی یکی از دستاوردهای این سفر را ارتقای اقتصاد ایران در منطقه ارمنستان معرفی کرد و گفت: گسترش همکاری با این بانک باعث می‌شود در صورتی که موانع و مشکلاتی در حوزه مسائل مالی و بانکی برای ایرانیان ساکن در این کشور ایجاد شد، با سرعت بیشتری برطرف شود.

وی درباره تاکید وزیر امور خارجه ایران بر اهمیت حفظ مرزهای ژئوپولتیک قفقاز جنوبی در این سفر در برابر اظهارات برخی مقامات باکو گفت: ادعاهایی که باکو مطرح می‌کند، موضوع تازه‌ای نیست و هر از چند گاهی با حمایت‌های رژیم صهیونیستی انجام می‌شود این جسارت‌ها شکل و کیفیت جدیدی به خود می‌گیرد.

بگلریان با تاکید بر اینکه ایران پیام و جدیت خود درباره اهمیت حفظ مرزهای قفقاز جنوبی را طی یک سال گذشته اعلام کرده است، افزود: کشور ما در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده است که امنیت مرز مشترک ایران و ارمنستان بدون حفظ منطقه سیونیک اثر لازم را ندارد، به همین دلیل تحولات ژئوپولتیکی منطقه را به شکل جدی و از نزدیک دنبال می‌کنیم تا تأثیرات آن را در متغیرهای مربوط مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی حضور امیرعبدالهیان را تاکید دوباره بر این موضع اعلام کرد و یادآور شد: حضور مستقیم وزیر امور خارجه و همتای ارمنستانی او در قاپان که مرکز استان سیونیک به‌شمار می‌آید و تاکید بر اینکه امنیت ارمنستان، امنیت ایران است، خود نوعی گفتمان جدید در نشان دادن رویکرد ایران به این موضوع بود و پیام لازم را به همسایگان منتقل کرده است.

کد خبر 615934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.