انواع میکسر هموژنایزر و کاربرد آنها در صنایع بهداشتی و دارویی

دستگاه میکسر هموژنایزر یکی از مهم‌ترین تجهیزات خط تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی است. این دستگاه نسل جدید تجهیزات همگن سازی و تولید امولسیون است که سرعت عملکرد بالا و مصرف انرژی بهینه ای دارد.

اگر در صنعت محصولات آرایشی، بهداشتی، شوینده و دارویی فعالیت می‌کنید و برای تجهیز خط تولید کارخانه یا کارگاه خود به میکسر هموژنایزر صنعتی نیز دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم انواع میکسر هموژنایزر را به شما معرفی و کاربرد آنها در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی را بررسی کنیم.

میکسر هموژنایزر صنعتی چیست؟

میکسر هموژنایزر صنعتی یکی از دستگاه‌های حیاتی خط تولید سوسپانسیون‌ها و امولسیون‌های مورد استفاده در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی است. امولسیون و سوسپانسیون شامل دو مایع است که در یکدیگر حل می‌شوند و ذرات مایع اول به‌ شکل قطرات ریز در مایع دوم پراکنده‌ شده است. وظیفه اصلی دستگاه میکسر هموژنایزر صنعتی تولید امولسیون و سوسپانسیون پایدار، خالی از حباب‌های هوا و با زمان ماندگاری طولانی مدت است. این دستگاه نقش موثری در افزایش سرعت عملکرد خط تولید دارد.

میکسر هموژنایزر صنعتی اسامی دیگری مانند میکسر هموژنایزر تحت خلأ، میکسر هموژن، مخزن هموژن، میکسر موتور استاتور و میکسر برش بالا هم دارد. این دستگاه دارای یک موتور و یک استاتور است. بخش استاتور ایستا و بخش موتور متحرک است که با چرخش روتور، مکشی در پمپ هموژنایزر ایجاد می‌شود که مواد را به ‌سمت موتور و استاتور هدایت می‌کند. در این فرایند مواد از فاصله میکرونی بین موتور و استاتور عبور می‌کنند و سایر ذرات به قطعات ریزتر خُرد می‌شوند. این دستگاه فرآیند کامل اختلاط، امولسیون سازی، همگن سازی، گرمایش و سرمایش را در یک ‌دستگاه واحد انجام می‌دهد.

انواع میکسر هموژنایزر صنعتی در صنایع بهداشتی و دارویی

میکسر هموژنایزر صنعتی از نظر مکانیزم عملکرد و نوع کاربردها انواع مختلفی دارد. در ادامه با دستگاه‌هایی که در صنایع بهداشتی و دارویی کاربرد گسترده‌تری دارند، آشنا می‌شویم:

✔ دستگاه هموژنایزر همگن ‌ساز مکانیکی

دستگاه میکسر هموژنایزر تحت خلأ مکانیکی از یک روتور، یک استاتور و یک پره تشکیل‌ شده و ساده‌ترین مدل این نوع میکسر است. در میکسرهای همگن‌ ساز مکانیکی در اثر حرکت سریع چنگک‌ها، ذرات با سرعت بالا فشرده و شکسته و فرایند همگن ‌سازی مواد غلیظ و فوق ویسکوز در مدت زمانی کوتاه انجام ‌می‌شود. دستگاه هموژنایزر مکانیکی با پراکنده کردن ذرات جامد در مایع، امولسیون یا سوسپانسیون، باعث ایجاد محیطی یکنواخت در ذرات محلول می‌شود.

کاربردهای دستگاه هموژنایزر همگن ‌ساز مکانیکی

  • صنایع دارویی و بهداشتی (تولید لاک، ریمل، ژل مو، رنگ مو، لوسیون‌ها، کرم‌ها و...)
  • صنایع دارویی (پماد، شربت‌ها، آمپول‌ها و...)

✔ دستگاه هموژنایزر همگن ‌ساز تحت فشار

دستگاه هموژنایزر همگن ‌ساز تحت فشار یا فشار قوی برای محصولات مایع استفاده می‌شود. در این دستگاه نمونه‌ها طی حرکت رفت و برگشتی پیستون‌های میکسر، پشت شیر فشار قوی فشرده‌سازی می‌شوند. حداکثر ابعاد ذرات عبوری از شیر کاملاً قابل تنظیم است.

کاربردهای دستگاه هموژنایزر همگن‌ ساز تحت فشار

  • صنایع دارویی و بهداشتی (رژ لب، ریمل، لوسیون‌ها، کرم‌ها، خمیردندان و...)
  • صنایع دارویی (پماد، شربت‌ها، کرم‌ها و...)

✔ دستگاه هموژنایزر اولتراسونیک

این دستگاه بر مبنای امواج مافوق صوت کار می‌کند و مکانیسم عملکرد آن به این شکل است که با ایجاد موج سبب ایجاد ارتعاش محیطی با سرعت بالا در نمونه می‌شود. این ارتعاشات حفره‌های متعدد و ریزی را درون مایع ایجاد می‌کند که باعث سیلان در مایع ‌شده و تشکیل سریع میکرو حباب‌ها می‌شود. به دستگاه میکسر هموژنایزر اولتراسونیک، هموژنایزر آزمایشگاهی هم گفته‌ می‌شود.

کاربردهای دستگاه هموژنایزر اولتراسونیک

  • صنایع دارویی و بهداشتی (رنگ مو، ماسک آرایشی، شامپو، لاک ناخن و...)
  • صنایع دارویی (شربت‌های امولسیون)

انواع میکسر هموژنایزر و کاربرد آنها در صنایع بهداشتی و دارویی

مهم‌ترین ویژگی های یک میکسر هموژنایزر حرفه ای

شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید میکسر هموژنایزر صنعتی فعالیت می‌کنند. همچنین تعداد قابل توجهی از محصولات موجود در بازار متعلق به برندهای خارجی است. اما پیش از اینکه دستگاهی را انتخاب کنید، در مورد شرکت تولید کننده آن حتماً به مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم توجه داشته‌ باشید:

  • کنترل کیفیت دستگاه

استانداردهای کنترل کیفی را جدی بگیرید. واحد کنترل کیفیت یک شرکت موظف است تمامی محصولات خود را با سخت‌گیری فراوان، کنترل کند و پس از تایید رسمی واحد QC آن را به بازار عرضه نماید.

  • حمل و نقل و جابجایی آسان

دومین موضوع مهم، امکان جا به ‌جا کردن یا ثابت نگه ‌داشتن دستگاه است. دستگاه همچنان‌ که باید در یک محل ثابت باقی بماند، در مواقع لزوم باید به ‌راحتی قابل جابجایی باشد.

  • قابلیت‌ها و امکانات دستگاه

دستگاه باید قابلیت‌هایی مانند تنظیم دور، قابلیت خنک کاری، امکان گرمایش از کف، استهلاک پایین و طول عمر بالا را داشته ‌باشد.

  • خدمات پس از فروش

پشتیبانی از دستگاه فروخته‌ شده برای تعمیر، مشاوره نحوه استفاده بهینه از محصولات و خدمات نگهداری و سرویس آن نیز موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت.

  • قیمت مناسب

به جرئت می‌توان گفت که در بازار کم رونق فعلی، تولیدکنندگان داخلی تلاش می‌کنند محصول خود را با بهترین قیمت در اختیار مشتریان قرار دهند، اما قیمت کالاهای خارجی به دلیل نوسان نرخ ارز همواره رو به رشد است.

مزایای استفاده از یک میکسر هموژنایزر

با توجه به توضیحاتی که در بخش های قبلی درباره دستگاه های میکسر هموژنایزر ارائه کردیم، می‌بینید که این ماشین آلات چه نقش مهمی در خط تولید صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی دارند. استفاده از این دستگاه‌ها در کنار تسریع روند خط تولید، مزایای مختلف دیگری هم دارد، از جمله:

  • تهیه امولسیون پایدار با سریع‌ترین زمان اختلاط و محلول‌هایی بدون آگلومره
  • تسریع روند اختلاط مواد با حداکثر عملکرد مواد اولیه، هیدراته شده کامل عامل غلیظ کننده محلول و پراکنده کردن کامل مواد فعال
  • کاهش تماس مواد داخل دستگاه با هوا، بالا رفتن کیفیت مواد و در نتیجه افزایش زمان انقضا
  • کاهش خطر تخریب مواد حساس به حرارت در فرایند بدون گرمایش دستگاه
  • مکش عالی، تخلیه و شستشوی اتوماتیک و سریع
  • بالا بردن کیفیت محصول
  • کاهش دادن زمان تولید

انواع میکسر هموژنایزر و کاربرد آنها در صنایع بهداشتی و دارویی

خرید دستگاه میکسر هموژنایزر صنعتی از رادان ماشین

کیفیت یکی از فاکتورهای بسیار مهم خرید انواع میکسر هموژنایزر صنعتی است و اولویت اول انتخاب این دستگاه محسوب ‌می‌شود. فاکتور بعدی قیمت دستگاه است که باید اقتصادی و به‌صرفه باشد. اگر قصد دارید یکی از همین دستگاه‌ها را سفارش دهید، پیشنهاد ما رادان ماشین است. این شرکت طراح و تولید کننده ماشین‌آلات تخصصی تولید و بسته‌بندی محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی است.

رادان ماشین علاوه بر تجهیزات میکسر هموژنایزر، دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی مایعات اعم از خط کامل بسته‌ بندی مایعات، دستگاه پرکن، دستگاه دربند و دستگاه لیبل چسبان را نیز تولید می‌کند. برای بررسی مشخصات فنی و قابلیت‌های انواع میکسر هموژنایزر خلأ، دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از شرایط و نحوه فروش دستگاه‌ها، فقط کافی است به نشانی http://radanmachine.com/ مراجعه کنید.

کد خبر 615643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.