بستر اعتراض نوجوانان به بعضی تصمیم‌گیری‌های شورای شهر کجاست؟

یک کارشناس مذهبی گفت: بستر اعتراض نوجوان نسبت به برخی تصمیم‌گیری‌ها مشخص نیست، باید بستری فراهم کنیم که آن‌ها در چارچوب قانون صحبت کنند، نباید در شنیدن دغدغه‌های آن‌ها دچار سانسور شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام محمد داستان‌پور امروز _یکشنبه هشتم آبان‌ماه_ با حضور در شصت‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت روز نوجوان اظهار کرد: با نسلی مواجهیم که قصد داشتیم آنها را با نگاه و دید خود تربیت کنیم، اما خروجی آن چیزی است که امروز می‌بینیم.

وی افزود: جشن تکلیفی که برای نوجوانان می‌گیریم، مبتنی بر زاویه دید دهه ۴۰ و ۵۰ است، نه دهه ۸۰ و ۹۰، بنابراین اگر مخاطب را نشناسیم و فاصله نگاه خود را با نسل نوجوان کم نکنیم، موفق نخواهیم بود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: هر جریان اجتماعی که از دو نسل جا بماند، به طور قطع دچار آسیب‌های شدید می‌شود، ضریب کوچک این موضوع را در مجموعه‌های فرهنگی تجربه کرده‌ایم، آن‌هایی که شکاف نسلی را شاهد بودند و در برنامه‌های خود موفق نشدند.

وی با بیان اینکه حوادث امروز در حد یک بحران نیست و یک اتفاق اولیه است، خاطرنشان کرد: اگر نخواهیم چنین موضوعی به بحران تبدیل شود، باید نسل حاضر را بشناسیم؛ در مسیر تصمیم‌گیری برای این نسل اگر جهت‌گیری غلط در مقابل آن‌ها داشته باشیم درگیر مشکلاتی می‌شویم که رفع آن سخت خواهد بود.

داستان‌پور ادامه داد: بستر اعتراض نوجوان نسبت به برخی تصمیم‌گیری‌ها مشخص نیست، از این‌رو باید بستری فراهم کنیم که آن‌ها در چارچوب قانون صحبت کنند، نباید در شنیدن دغدغه‌های آن‌ها دچار سانسور شویم.

وی با بیان اینکه در خصوص ورزشگاه رفتن دختران مسئله‌ای جزئی را به یک بحران تبدیل کردیم، گفت: برخی تصمیمات سبب شده است تا برخی دختران نوجوان ما با بحران جنسیت روبه‌رو شوند و از شرایط خود راضی نباشند.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه جامعه مدرن مانند یک انسان می‌ماند که خون در وجود آن جاری است، افزود: در جامعه امروز اینترنت همین خون است که کسب و کار مردم را هدایت می‌کند؛ در ۴۰ روز گذشته به علت قطعی اینترنت بسیاری از مردم ضرر دیدند که به آن‌ها توجهی نشد.

داستان‌پور تأکید کرد: درک و نگاه ما باید بر این اساس باشد که با مخاطبی روبه‌رو هستیم که انسانی می‌اندیشد، خلوت و حقوق او برایش مهم است، برای دیده شدن هر کاری انجام می‌دهد. باید قبول کنیم که با این نسل روبه‌رو هستیم و بر اساس شرایط آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی پیرامون نوجوانان چند نکته را باید رعایت کرد که نخستین آن احترام است. باید این نسل را تکریم کرد، در واقع باید فضایی ایجاد کنیم که استرس نسل نوجوان کم شود. تلاش مسئولان باید بر این باشد که بستری برای تخلیه هیجانات نوجوانان در چارچوب لازم فراهم شود.

داستان‌پور خاطرنشان کرد: خطای بزرگ برخی مسئولان گذشته این بود که فرهنگ را سیاسی کردند و اشتباه امروز این است که فرهنگ را امنیتی کنیم؛ چرا برنامه فرهنگی و مراسم مذهبی را تبدیل به گردهمایی‌های سیاسی می‌کنیم؟، این برنامه‌ها نباید امنیتی و سیاست‌زده شود.

وی با بیان اینکه باید بستر نشاط نوجوانان را فراهم کنیم، تصریح کرد: شورای اسلامی شهر به عنوان نهاد حاکمیتی اجازه ندهد حاشیه امن برای کسی درست شود؛ اشتباهات از سوی هر کسی که باشد گوشزد کنید.

این کنشگر اجتماعی با بیان اینکه ایده ایجاد باشگاه نوجوان از سوی شورای اسلامی شهر ایده خوبی است، اما گاهی این طرح‌ها فقط هزینه‌بر بوده است، اظهار کرد: باید از ظرفیت‌هایی مثل گذر چهارباغ به عنوان یک فرصت بهره برد، در واقع اگر برای چهارباغ برنامه‌ریزی نکنید، تبدیل به تهدید می‌شود.

داستان‌پور با تاکید بر اینکه باید بگذارید از طریق همین تریبون‌ها نوجوانان و جوانان حرف بزنند، ادامه داد: بعضی حرف‌ها موجب تبعاتی می‌شود و گسست اجتماعی نیز به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه با نسلی روبه‌رو هستیم که همه چیز را از دریچه انسانی نگاه می‌کند و متأسفانه سیگنال‌هایی که ما به آنها می‌دهیم غیرانسانی است، افزود: دوچرخه و موتور از لوازم شهری نسبتاً مدرن است و نمی‌توان گفت چون شما دختر هستید، نمی‌توانید از آن استفاده کنید و با این دست فرمان نمی‌شود حرکت کرد.

این کارشناس مذهبی افزود: جوهره اجتماع، اعتماد اجتماعی است و اینکه اعتماد وجود ندارد به دلیل آن است که چهارچوب فکری من و مخاطب با هم متفاوت است.

داستان‌پور ادامه داد: طرحی با عنوان بام‌جو طراحی کردیم که حلقه مفقوده ارتباط ما با نسل نوجوان و جوان معروف به طیف خاکستری است که نیازمند سرمایه‌گذاری است، در این راستا آمادگی دارم با حضور در کمیسیون فرهنگی شورا درباره طرح توضیحاتی ارائه کنم.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی نتواند نگاهش را به‌روز کند و جهت‌گیری‌های به‌روز داشته باشد، بنا بر سنت پروردگار محکوم به پایان می‌شود، زیرا خداوند با هیچکس عقد نخوانده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام جمعه‌ها فقط در آیین نماز جمعه سخنرانی می‌کنند و این یک ایراد است، خاطرنشان کرد: کشور ما در معرض تهدید شکاف نسلی است و اگر این شکاف ایجاد شود، اگر تمام متولیان هم جمع شوند، نمی‌توانند کاری انجام دهند، بنابراین باید مراقب شکاف نسلی بود.

داستان‌پور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی تصریح کرد: در همین شورای اسلامی شهر آیا مشخص است که بستر اعتراض نوجوانان به بعضی تصمیم گیری‌ها کجا است؟

وی با تاکید بر اینکه باید به درک درستی از جامعه و مخاطب برسیم و بر چهارچوب‌های خودمان پافشاری نکنیم، گفت: در برنامه‌ریزی شهری جایگاه تخلیه هیجان جوانان کجا است، وقتی از شهر اسلامی می‌گوئیم به منزله آن است که جوانی که از خانه بیرون می‌آید در مسافت مشابه هم به مسجد دسترسی داشته باشد و هم به مرکز تفریحی برسد.

کد خبر 615629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.