گرم‌ترین سیاره منظومه‌ شمسی کدام است؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: درحال‌حاضر شرایط موجود در سیاره زهره باعث شده که این جرم آسمان تبدیل به گرم‌ترین سیاره منظومه‌شمسی شود. میانگین دمای این سیاره از عطارد نیز بیشتر است.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ویژگی‌ها و شرایط سیاره زهره، اظهار کرد: درحال‌حاضر درخشان‌ترین جرم بعد از ماه زهره است که در آسمان قابل مشاهده است.

وی افزود: این سیاره همیشه تا حد ۴۵ درجه از افق‌های شرقی و غربی طلوع می‌کند و به‌طور کلی خیلی از خورشید فاصله نمی‌گیرد، زیرا زهره جزو سیارات داخلی محسوب می‌شود و هیچ‌گاه خیلی از زمین دور نمی‌شود.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: درواقع سیارات داخلی نمی‌توانند خیلی به زمین نزدیک یا از آن دور شوند زیرا در این صورت از رسیدن نور خورشید به زمین جلوگیری می‌کنند همین مسئله باعث شده که سیاره زهره تنها تا حد ۴۵ درجه طلوع کند و هیچ‌گاه در میان آسمان قابل مشاهده نیست.

وی اشاره کرد: این روشنایی و درخشندگی قابل توجه سیاره زهره به دلیل وجود گازهای گلخانه‌ای موجود در جو زهره است؛ این سیاره در گذشته به دلیل درخشندگی به‌عنوان ستاره صبح‌گاهی نیز شناخته می‌شد، اما به مرور زمان متوجه شدند که این جرم سیاره است.

منتظری با اشاره به گرم‌ترین سیاره منظومه‌شمسی گفت: در حال حاضر شرایط موجود در سیاره زهره باعث شده که این جرم آسمان تبدیل به گرم‌ترین سیاره منظومه‌شمسی شود. میانگین دمای این سیاره از عطارد نیز بیشتر است.

وی تصریح کرد: سیاره عطارد جرم کمی دارد و از جوی هم برخوردار نیست به همین دلیل در برخی مواقع دمای آن به زیر صفر نیز می‌رسد؛ البته ازآنجاکه عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است هنگامی که روبه‌روی ستاره منظومه‌شمسی قرار می‌گیرد دمای آن تا ۴۵۰ درجه افزایش می‌یابد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: با این وجود میانگین دمای سیاره عطارد نسبت به سیاره زهره کمتر است و همین مسئله نشان می‌دهد که عوامل مخرب بسیاری در سیاره زهره وجود دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دانشمندان مطمئن هستند که هیچ موجود زنده‌ای در سیاره زهره وجود نداشته و اکنون نیز وجود ندارد. به طور کلی جدا از دو میلیارد سال اولیه شکل‌گیری سیاره در هیچ موقعی امکان حیات روی سیاره زهره وجود نداشته است.

کد خبر 615596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.