مرحوم «سیروس شفقی» استادی به‌تمام معنا بود

یک استاد جغرافیای دانشگاه اصفهان گفت: مرحوم سیروس شفقی ازجمله اساتید دارای کلام مستحکم و فرد علمی بود که جایگاه استادی برازنده وجود وی بود؛ او به تمام معنا استاد بود.

محمدحسین رامش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مرحوم «سیروس شفقی» از فارغ‌التحصیلان کشور آلمان بود که در جوانی به اصفهان آمد و در دانشگاه اصفهان استخدام شد، اظهار کرد: شفقی بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان بود، ازجمله خدمات ارزنده وی تأسیس مرکز پژوهشگاه جغرافیایی در سال ۴۶ بوده که هنوز فعال است و یکی از قدیمی‌ترین مراکز پژوهشگاهی دانشگاه اصفهان است.

این استاد جغرافیای دانشگاه اصفهان تصریح کرد: مرحوم شفقی یکی از آگاهان و کارشناسان حوزه شهرشناسی بود که به‌ویژه در مورد شهر اصفهان کتاب ارزنده‌ای به رشته نگارش درآورده که کامل‌ترین کتاب درباره جغرافیای اصفهان است.

رامش خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه مرحوم آذربایجانی بود، علاقه شدیدی به اصفهان داشت به همین دلیل محور مطالعات خود را بر اصفهان قرار داده بود.

وی گفت: مرحوم شفقی مطالعات عمیقی درخصوص شهرهای اسلامی انجام داد و پایه‌های شهرشناسی تمدن اسلامی را تفهیم کرد و در این زمینه کتب و پژوهش‌های متعددی به ثبت رسانده، همچنین نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهایی مانند مصر و الجزایر مطالعات خاصی در راستای شهرهای اسلامی انجام داده است.

این استاد جغرافیای دانشگاه اصفهان ادامه داد: مرحوم شفقی از اساتید دارای کلام مستحکم و فرد علمی بود که شأن استادی برازنده وجود وی بود؛ او یک استاد به تمام معنا بود.

بیشتر بخوانید: سیروس شفقی: هر روز، روز اصفهان باشد

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم مرحوم شفقی این است که در تمام دانشگاه‌های معتبر ایران و میان استادان جغرافیا فردی وجود ندارد که در مکتب وی تعلیم نیافته باشد. وی نخبگان خاصی را پرورش داد که توانستند در پهنه کشور دانش جغرافیا را توسعه دهند و تدریس کنند؛ البته مقالات و کتب متعددی نوشته و ارتباطات مناسبی با گروه‌های مختلف داشت.

کد خبر 615573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.