فرضیه زمستان سخت اروپا پابرجاست/قیمت گاز معتادل می‌شود

مدیر اسبق ایران در اوپک با بیان اینکه فرضیه زمستان سخت اروپا پابرجاست، گفت: مجموع توان ذخیره‌سازی گاز در اروپا، تنها ۲۵درصد از نیاز آن را تامین می‌کند، بنابراین اروپا دیگربار با مشکل تامین گاز و افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص منفی‌شدن قیمت گاز طبیعی در اروپا، اظهار کرد: با توجه به ورود حجم زیادی از LNG به اروپا، ذخیره‌سازی گاز اروپا تکمیل و همین موضوع منجربه منفی‌شدن قیمت گاز طبیعی شده است.

وی با بیان اینکه حجم ذخایر اروپا افزایش قابل توجهی داشته که بر قیمت‌ها نیز تأثیرگذار بوده است، افزود: باید توجه داشت مجموع ذخیره‌سازی‌های گاز اروپا، تنها برای ۲۵ درصد نیاز آن‌ها کافی است و این موضوع به‌زودی بر بازار تأثیر می‌گذارد.

مدیر اسبق ایران در اوپک گفت: درست است که اکنون ذخیره‌سازی گاز اروپا پر شده است، اما تنها ۲۵ درصد از نیاز این قاره را پوشش می‌دهد و اروپاییان دیگربار با کمبود گاز مواجه می‌شوند.

خطیبی با تاکید بر اینکه به‌زودی قیمت گاز در اروپا به سطح متعادلی بازمی‌گردد، اضافه کرد: اکنون فقط جو روانی ناشی از پرشدن ذخیره‌سازی‌ها ایجاد شده و در پی آن قیمت‌ها کاهش یافته است، اما با توجه به ناکافی بودن این ذخیره‌سازی برای تأمین نیاز اروپا پس از پایان این میزان اگر خط انتقال گاز از روسیه به اروپا کاملاً قطع شود، اروپا حتماً با مشکل مواجه خواهد شد.

کد خبر 615395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.