آغاز عصری جدید در شهرسازی سمنان

هوشمندسازی فرآیندهای جاری در حوزه شهرسازی نقش موثری بر توسعه پایدار شهر دارد و یکی از مهمترین اهداف شهرداری سمنان طی سال‌های اخیر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر الکترونیک بخشی از فرآیند هوشمندسازی شهرها و بخش مهمی از آن است که به منظور ارتقای سیستم‌های شهری، کاهش معضلات و افزایش رفاه شهروندان انجام می‌شود. تلاش برای تحقق شهر و شهرسازی الکترونیک از ضرورت‌های عصر حاضر است و کارشناسان و برنامه‌ریزان شهری در صدد هستند برای اداره مطلوب شهر و الکترونیک‌سازی آن از ابزارهای فناوری اطلاعات به‌صورت عملیاتی و بهینه استفاده کنند تا سرعت و دقت برای انجام فعالیت‌های مختلف افزایش پیدا کند.

ارائه خدمات الکترونیک از جمله خدمات شهرسازی توسط شهرداری‌ها از عوامل حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندان و برچیدن سفره دلالی و واسطه‌گری است تا به نوعی فرآیند شهرسازی به نفع مردم تغییر کند. از دیگر امتیازهای شهرسازی هوشمند، شبانه‌روزی بودن آن است، بر این اساس الزامی برای انجام امور در ساعت‌های اداری وجود ندارد و از ترافیک و آلودگی شهری، به عنوان معضل جدی امروز شهرها کاسته می‌شود.

امروزه شهرسازی با زندگی روزمره و لحظه‌ای ساکنان شهرها در ارتباط بوده و آثار آن بر نحوه سکونت، کار و گذران اوقات فراغت شهروندان آشکار است؛ لذا تمام شهرداری‌ها در تلاش هستند تا توسعه این حوزه را هر روز بیشتر از گذشته توسعه دهند؛ شهرداری سمنان نیز همگام با شهرداری‌های سایر شهرهای ایران توسعه و هوشمندسازی این حوزه مهم شهر را در دستور کار قرار داده و اقدامات مطلوبی انجام داده است.

کوتاه شدن فرآیندهای معاونت شهرسازی

ابوالفضل ملحی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری سمنان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از رسالت‌های اصلی و مهم شهرداری، کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه و تسریع در امور شهروندان است که از سال گذشته اساس کار این معاونت در شهرداری سمنان است.

وی می‌افزاید: کوتاه کردن مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز برای شهروندان در دستور کار است و این اقدامات به صورت هفتگی با معاونان شهرسازی مناطق شهری در جلسات مشترک بررسی می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سمنان با بیان اینکه اقدامات الکترونیکی از طریق سامانه "سرا" در شهرداری انجام می‌شود، خاطرنشان می‌کند: فرآیندها، نامه‌ها و مکاتباتی که پیش از این با استفاده از نرم‌افزارهای دیگر یا به صورت دستی انجام می‌شد، در حال حاضر از طریق سامانه "سرا" با درج کروکی و کد نوسازی املاک برای دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود، حتی الکترونیکی کردن فرآیند کمیسیون ماده ۱۰۰ که طی سال‌های مختلف به صورت دستی انجام می‌شد و بازه زمانی طولانی‌مدت را پشت سر می‌گذاشت، با استفاده از این سامانه کوتاه‌تر شده است.

ملحی اضافه می‌کند: به طور مثال از زمان پرینت اسناد و مدارک تا زمان به امضا رسیدن توسط اشخاص، بازه زمانی طولانی‌مدت طی می‌شد، اما با توجه به تغییراتی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ ایجاد شده است، فرآیند صدور رأی در یک جلسه انجام و در همان جلسه با حضور اعضای کمیسیون تصمیم‌گیری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نتیجه در همان جلسه به صورت الکترونیکی در سامانه ثبت و در همان واحد امضا می‌شود، سپس جهت ابلاغ در اختیار کمیسیون و مناطق قرار می‌گیرد تا کار در اسرع وقت به پیش برود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سمنان با بیان اینکه الکترونیکی کردن گزارش‌های مهندسان ناظر جزو وظایف این معاونت است، تصریح می‌کند: در گذشته مهندسان در شهرداری حضور پیدا می‌کردند و تخلفات و گزارش‌های مرحله‌ای ساختمان را به شهرداری ارائه می‌دادند، اما در حال حاضر با سامانه‌ای که از طریق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان به اسم سامانه "سمنان من" طراحی و اجرایی شده است، گزارش‌های مهندسان اخذ می‌شود و معاونت‌ها در مناطق شهری به سرعت می‌توانند امور شهروندان را انجام دهند.

ملحی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از خدمات الکترونیکی که توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری سمنان با همکاری سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری انجام شده و در حال اجرا است، پیش‌نویس پروانه ساختمانی است.

یک گام مانده تا تحقق شهرسازی الکترونیک

وی تاکید می‌کند: این پیش‌نویس طی سال‌های گذشته به صورت دستی به مالک اعطا می‌شد و وی باید فرآیند انجام کار را تا زمان گرفتن امضای نهایی انجام می‌داد که بازه زمانی ۲۰ روزه تا یک ماهه را طی می‌کرد، با طراحی و اجرای این سامانه الکترونیکی به محض اینکه پیش‌نویس تهیه می‌شود، شهرداری سمنان با استفاده از سیستم سامانه پیامکی به مهندسان اطلاع‌رسانی می‌کند و پس از تأیید پیامک از سوی همان مهندسان در کمتر از پنج دقیقه، پیش‌نویس پروانه ساختمانی تأیید و اصل پروانه صادر می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سمنان با تاکید بر اقدامات مهم این معاونت در بحث شهرسازی الکترونیک، تصریح می‌کند: شهرها به سمت و سوی الکترونیکی شدن و شهر هوشمند پیش می‌روند و هدف مهم آن جلوگیری از حضور فیزیکی و سردرگمی شهروندان است، در همین راستا شهرداری سمنان برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص شهرسازی الکترونیک انجام داده است و شهروندان می‌توانند درخواست‌های خودشان را از طریق سامانه به شهرداری ارائه کنند و از همان طریق، پیگیر درخواست خود باشند.

ملحی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اعلام ضابطه برای هر ملک و تعیین حدود مبلغ صدور پروانه به صورت الکترونیکی در شهرداری سمنان انجام می‌شود.

وی می‌گوید: با هوشمندسازی شهرسازی، نقشه شهر سمنان در اختیار شهروندان قرار گرفته است و آنان می‌توانند نقشه شهر را مشاهده یا کد نوسازی ملک خود را با سهولت دریافت کنند، تمام این خدمات جزو اقدامات الکترونیکی شهرداری بوده و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری سمنان انجام شده است.

از طرح تفصیلی تا انضباط شهری

معاون معماری و شهرسازی شهرداری سمنان خاطرنشان می‌کند: طرح تفصیلی از جمله مطالبات شهروندان بود که مدت زمان زیادی صرف آن شد تا به نتیجه برسد. پیش مقدمه طرح تفصیلی شهر سمنان تهیه عکس هوایی از شهر است که در دوره جدید مدیریت شهری طی قراردادی با یکی از شرکت‌ها عکس‌برداری از شهر توسط پهپاد انجام شد.

ملحی اضافه می‌کند: ارتوفتوی آماده شده و فرآیند انجام کارتوگرافی و تهیه نقشه سه‌بعدی شهر سمنان در حال انجام است.

وی اظهار می‌کند: مراحل تهیه طرح تفصیلی شهر آغاز و پس از برداشت عکس از سطح شهر، نقشه‌ها تهیه شد و به تصویب شورای اسلامی شهر سمنان رسید، سپس در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای تصویب قرار گرفت، در حال حاضر کاربری پیشنهادی آن را با کمک معاونت‌ها در مناطق شهری در حال بررسی است تا بتوانیم ادامه مسیر را تا پایان طی کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص شهرک هوافضا، می‌گوید: حدود سه سال پیش‌توافقی با سازمان صنایع هوا فضا انجام شد تا زمینی که در شرق بلوار شهید نوروزی قرار دارد، تعیین تکلیف شود، با توجه به اینکه این زمین در محدوده شهری است، شهروندان می‌توانند استفاده مفیدی از آن داشته باشند.

ملحی تاکید می‌کند: طبق توافق‌هایی که با سازمان هوافضا انجام شده است، مقرر شد تا پیاده‌سازی قطعات انجام شود و زمین پس از آزادسازی، از طریق سازمان در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا یک مجموعه مسکونی با ظرفیت ۶۰۰ قطعه زمین به شهر اضافه شود.

کد خبر 615352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.