احداث پارک بزرگ کوهستانی آبشار/توسعه گردشگری در راستای کسب درآمد پایدار

مدیریت جدید محمدآباد طی یک سال گذشته اقدامات ارزنده‌ای را در راستای توسعه و پیشرفت شهر انجام داده است و در حوزه‌های مختلف، حرف برای گفتن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدآباد یکی از شهرهای شهرستان جدیدالتاسیس جرقویه در استان اصفهان است که با ۶ هزار نفر جمعیت در فاصله ۶۵ کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.

این شهر در ۶۵ کیلومتری شهر اصفهان و در مسیر جاده شهرضا_ورزنه واقع شده است و فاصله آن تا شهرستان ورزنه ۶۰ کیلومتر است. شغل بیشتر مردم این شهر فرهنگی، کشاورزی و دامداری است.

شهر کوچک محمدآباد دارای یک قلعه بسیار قدیمی با برج‌های زیبا بود که کل هسته قدیمی شهر را پوشش می‌داد، اما طی سال‌های گذشته بر اثر خیابان‌کشی ویران شده است، شهرداری در تلاش است تا تنها قلعه باقی‌مانده این شهر را بازسازی و با توسعه گردشگری به کسب درآمد پایدار کمک کند.

مدیریت جدید محمدآباد طی یک سال گذشته در راستای توسعه و پیشرفت شهر گام برداشته است و با وجود مشکلات فراوانی که تمام شهرهای تازه تأسیس با آن مواجه هستند، تلاش دارد به شاخصه‌های یک سکونت‌گاه شهری برسد.

در گفت‌وگو با محمداسماعیل‌زاده، شهردار محمدآباد مهم‌ترین اقدامات شهرداری در سال ۱۴۰۰ و اهم برنامه‌های سال جاری را جویا شدیم؛ مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری برمبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری محمدآباد برمبنای رقم ۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تاکنون ۶ میلیارد تومان آن محقق شده است. میزان اعتبارات عمرانی ۵۴ درصد و اعتبارات فرهنگی ۲.۳ درصد تعریف شده است.

اقدامات شهرداری به منظور حفظ آثار تاریخی شهر چیست؟

محمدآباد دارای پنج اثر تاریخی ثبت ملی شامل موزه مردم‌شناسی، مسجد جامع، برج کبوترخانه، حمام قدیمی و منزل ریاحی است؛ در این شهر پنج خانه بوم‌گردی برای اقامت گردشگران و کبوتر خانه تاریخی برای بازدید گردشگران مرمت و بازسازی شده است.

قلعه تاریخی محمدآباد با حدوداً هفت هزار مترمربع مساحت دارای ۲۰ اتاق خوابگاهی است که شهرداری به منظور اقامت گردشگران شهرداری نسبت به بازسازی آن‌ها اقدام کرده است.

پروژه‌های عمرانی در دست اجرای شهرداری کدام است؟

احداث پارک بزرگ کوهستانی آبشار که در زمینی به متراژ ۱۵ هزار مترمربع طی اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد، تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. به منظور اجرای این پروژه هفت میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.

شهرداری در راستای ترویج فرهنگ عمومی برای استفاده از دوچرخه جاده سلامت را اجرا کرده و تاکنون پروژه زیرسازی، روشنایی و جدول‌گذاری آن اجرا شده است، در صورت تخصیص اعتبار بلوک‌فرش یا آسفالت می‌شود. آسفالت معابر و بلوک‌فرش پیاده‌روها و حفر استخر ذخیره آب فضای سبز شهری از دیگر پروژه‌های در دست اجرای شهرداری است.

شهرداری زمینی به متراژ ۲۴۰۰ مترمربع را جانمایی کرده است و با تخصیص ۶۰۰ میلیون تومان طرحی را به منظور ساماندهی مشاغل مزاحم شهری در دست اجرا دارد.

طرح‌های اجرا شده شهرداری کدام است؟

نصب تابلوی ورودی شهر با صرف اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان انجام شده است. طی یک سال گذشته حفر استخر ذخیره آب به منظور آبیاری فضای سبز شهری در ابعاد ۱۴۰ در ۸۰ متر، با عمق ۱۲ متر و با صرف یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرا شده است. پروژه روشنایی معابر شهر و مسکن مهر و نصب تجهیزات روشنایی باغ بانوان نیز با صرف ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شده است.

در سال جاری دو هزار و ۸۵۰ مترمربع بلوک‌فرش و پیاده‌روسازی با صرف اعتباری بالغ بر چهار میلیارد ریال و بیش از ۱۷ هزار مترمربع آسفالت با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال انجام شده است.

اقدامات شهرداری در حوزه فضای سبز شهری چه بوده است؟

حفر استخر ذخیره آب و اجرای آبیاری تحت فشار جهت آبیاری فضای سبز و خرید آب‌شیرین‌کن با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد تومان به منظور بهبود کیفیت آب چاه فضای سبز شهری انجام شده است.

برای بخش فضای سبز شهری سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سال ۱۴۰۱ یک میلیارد تومان تخصیص یافته است. مجموع فضای سبز شهر ۱۸ هکتار و سرانه فضای سبز برای هر شهروند ۳۰ مترمربع است.

مساحت پارک‌های شهر ۲۰ هزار مترمربع است؛ مهم‌ترین طرح‌های بهسازی و ساماندهی فضای سبز شهری در سال جاری، روشنایی پارک‌ها، اصلاح کیفیت و بهبود وضعیت منابع آبی است؛ منبع آبیاری فضای سبز شهری نیز چاه است.

پارک‌های شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟

پارک مخصوص معلولان نداریم، اما ۵۰ درصد پارک‌ها مناسب‌سازی شده و رمپ‌هایی به منظور تردد معلولان در فضای پارک‌ها در نظر گرفته شده است.

تمهیدات شهرداری برای توسعه گردشگری شهر چیست؟

بازسازی خانه‌های قدیمی و تبدیل آن‌ها به منازل بوم‌گردی، ایجاد پارک کوهستانی و آبشار مصنوعی برای جذب گردشگر و راه‌اندازی و ساماندهی پیست موتور کراس شهدای محیط زیست محمدآباد جهت جذب گردشگر اجرا شده است.

اقدامات شهرداری در راستای کسب درآمد پایدار چه بوده است؟

شهرداری به منظور کسب منابع پایدار درآمدی، توسعه و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر 615188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.