آموزش‌های مهارتی، توان تغییر وضعیت را دارد/لزوم ارتقای شبیه‌سازها

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه بهترین موضوعی که توان تغییر وضعیت یک جامعه را دارد، آموزش های مهارتی است، گفت: شبیه‌سازها با توجه به منابعی که بابت تامین مواد مصرفی کارگاه‌ها به ویژه در رشته‌های هزینه‌بر مصرف می‌شود، می‌توانند مکمل بسیار خوبی برای کمبود امکانات مواد مصرفی باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان‌طبسی صبح امروز _پنجشنبه پنجم آبان‌ماه _ در مراسم اختتامیه جشنواره تولید محتوای مهارتی، اظهار کرد: اصفهان یکی از استان‌های پیشگام و پیش‌رو در حوزه آموزش‌های مجازی بوده و به جرئت می‌توان گفت حداقل از ۲۰ سال پیش، دستی بر آتش در حوزه آموزش مجازی داشته است. اصفهان و خراسان بزرگ، دو استانی بودند که تبادل اطلاعاتی درخصوص آموزش‌های مجازی داشتند.

وی با بیان اینکه واژه آموزش‌های مجازی و تولید محتوا برای آموزش‌های مهارتی در استان اصفهان جدید نیست، افزود: ایام همه‌گیری بیماری کرونا علی‌رغم همه بدی‌ها، فرصتی برای حوزه آموزش‌های مجازی فراهم کرد تا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، اداره کل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان نگاهی ویژه به حوزه آموزش مهارتی داشته باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: مربیان بخش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای با حداقل امکانات حداکثر تلاش خود را به کار بردند تا در حوزه آموزش‌های مجازی پاسخگوی نیاز افراد جامعه باشند و در ایام کرونا مراکز به تعطیلی رسمی نرود. طبق دستورالعمل‌های ارسالی از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور همراه با حمایت شرکت چهره‌نگاران ماندگار شرقی و استقبال همکاران، این جشنواره برگزار و آثار بسیاری در خوشه‌های مختلف به دبیرخانه ارسال شد.

انتقال ۳۰ درصدی آموزش‌های تئوری به حوزه مجازی

وی با اشاره به تعداد آثار دریافتی این جشنواره، تصریح کرد: تعداد آثار دریافتی در این جشنواره ۵۴ اثر بوده است که این از این تعداد ۲۵ اثر در گروه خدمات، ۱۶ اثر در گروه صنایع دستی و هنر، و ۱۱ اثر در گروه کشاورزی، قرار دارد و ۳۶ اثر از مربیان مراکز دولتی و ۱۸ اثر از مربیان دانشگاه‌های آزاد ارسال شده است.

اخوان‌طبسی اضافه کرد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره، فرهنگ‌سازی و ورود سازمان به صورت جدی‌تر و همراه با تکنولوژی روز، به مقوله آموزش‌های مهارتی است. نمی‌توان ادعا کرد که می‌توان حوزه آموزش مهارتی را به صورت صددرصد با شیوه الکترونیکی جایگزین کرد و این امر، نشدنی محسوب می‌شود؛ چراکه با مهارت سروکار داریم.

وی با بیان اینکه فرد فعال در حوزه‌های مهارتی حتماً باید ابزار به دست گیرد و بدون انجام کار نمی‌توان وی را دارای مهارت نامید، گفت: اکنون آموزش‌ها ۳۰ درصد تئوری و ۷۰ درصد عملی برگزار می‌شود که ۳۰ درصد تئوری را می‌توان به حوزه مجازی منتقل کرد، اما ۷۰ درصد عملی آن برعهده همکاران و مربیان است. در بخش ۷۰ درصدی عملی آموزش‌ها، نحوه طرح درس، آموزش، پروژه انتخابی برای کارآموز و نحوه اجرای آن و بهره‌مندی از شبیه‌سازها حائز اهمیت بسیاری است.

اهمیت آموزش‌های مهارتی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: روی مقوله شبیه‌سازها باید کار شود؛ چراکه هرچه شبیه‌سازها قوی‌تر پیاده‌سازی شود ماحصل آن، بهتر خواهد بود. با استفاده از برخی شبیه‌سازها افراد می‌توانند از راه دور در قالب سیستم واقعیت مجازی فعالیت کنند و برخی شبیه‌سازهای دیگر، نیازمند تجهیزات خاصی هستند، اما در هر دو حالت شبیه‌سازها با توجه به منابعی که بابت تأمین مواد مصرفی کارگاه‌ها به ویژه در رشته‌های هزینه‌بر مصرف می‌شود، می‌توانند مکمل بسیار خوبی برای کمبود امکانات مواد مصرفی باشد.

وی تاکید کرد: این جشنواره مقدمه‌ای برای یک جهش عالی در حوزه آموزش‌های مهارتی، تولید محتوا و شبیه‌سازهای مهارتی خواهد بود. مطمئن باشید در شرایط امروز دنیا، بهترین موضوعی که توان تغییر وضعیت یک جامعه را دارد، آموزش‌های مهارتی است. ما به افراد مهارت می‌آموزیم تا خود فعالیت داشته باشند و به رونق اقتصادی کشور، صنعت و معیشت مردم کمک شود.

کد خبر 615099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.