راهنمای بیمه های بدنه و شخص ثالث ماشین و موتور که باید متفاوت خریداری کنید

با تغییر در سبک زندگی افراد جامعه و استفاده از وسایل نقلیه زمینی، آمار تصادف‌های جاده‌ای و حادثه‌های رانندگی هم بیشتر شده است.

از این رو شرکت‌های بیمه برای برطرف کردن دغدغه هزینه‌های افراد در تلاش‌اند که بیمه نامه‌های مختلفی را برای خودرو و موتور سیکلت ارائه کنند. بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور جزو بیمه نامه‌های اختیاری و اجباری است. اما برای خرید این بیمه نامه‌ها باید پوشش‌های مناسب با سقف تعهدات بالا را انتخاب کرد. برای این کار کافی است که شرایط استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه برای شما فراهم شود تا در کوتاه‌ترین زمان بهترین بیمه نامه را خریداری کنید. همچنین دقت کنید که در صورت عدم خرید بیمه‌های اجباری با توقیف وسیله نقلیه زمینی و جریمه دیرکرد روبه رو خواهید شد. در ادامه متن درباره اهمیت پوشش‌های انواع بیمه نامه وسایل نقلیه زمینی و شرایط استعلام آن‌ها توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه جزو بیمه نامه‌های خودرو است که به صورت اختیاری بوده اما بیشتر صاحبان خودرو برای مزیت‌ها و پوشش‌های ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه برای خرید آن اقدام می‌کنند. اینکه شما در حادثه رانندگی مقصر باشید یا نه فرقی نمی‌کند، می‌توانید با توجه به پوشش‌های درخواستی خود از بیمه نامه بدنه تا سقف تعهدات خسارت دریافت کنید.

همچنین توجه کنید که جبران خسارت‌های بیمه بدنه با توجه به انتخاب پوشش‌های بیمه‌گزار جبران خسارت می‌شود، اما آیا می‌توان پوشش‌های مختلف را با قیمت مناسب خریداری کرد؟ یا آیا شرایط استعلام بیمه قبل از خرید فراهم شده است؟ بله. برای اینکه بتوان از شرایط پوشش‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای مطلع بود می‌توانید به کارگزاری آنلاین بیمه دات کام مراجعه کنید و با انتخاب بیمه مورد نظر خود، شرکت‌های ارائه کننده بیمه نامه را مشاهده کرده و میزان پوشش‌ها و سقف تعهدات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. بیمه دات کام شرایط خرید انواع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور را برای تمام وسایل نقلیه زمینی فراهم کرده تا به صورت آنلاین و بدون محدودیت مکانی و زمانی بتوان از خدمات بیمه‌ای استفاده کرد.

خطرات تحت پوشش بیمه بدنه

با توجه به اختیاری بودن بیمه بدنه، شرکت‌های بیمه پوشش‌های متنوعی را برای بیمه‌گزار و مورد بیمه شده در نظر گرفته‌اند که افراد احساس امنیت بیشتری برای خطرات مختلف داشته باشند. به طور کلی بیمه بدنه دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد که به شرح زیر است.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

این بیمه نامه سه نوع پوشش آتش سوزی، حادثه و سرقت کلی را تحت پوشش قرار می‌دهد. پوشش‌های اصلی بیمه نامه بدنه عبارتند از:

  • با توجه به بروز خسارت‌های اصلی، خسارت‌های باتری و لاستیک‌ها تا 50 درصد قیمت نو آن‌ها جبران خسارت می‌شود.
  • خسارت وارد شده در جریان نجات یا انتقال خودرو تحت پوشش خواهد بود.
  • سرقت کلی خودرو با توجه به شرایط بیمه نامه تحت پوشش است.
  • واژگونی، سقوط، انفجار و صاعقه در این بیمه نامه تحت پوشش است.
  • هر گونه حادثه و تصادف با خودروی دیگر یا جسم ثابت و متحرک در این پوشش جبران خسارت خواهد شد.

راهنمای بیمه های بدنه و شخص ثالث ماشین و موتور که باید متفاوت خریداری کنید

بیمه وسایل نقلیه ضروری است

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه

بیمه‌گزار برای انتخاب خطرات تحت پوشش بیشتر باید حق بیمه بیشتر هم پرداخت کند که این شرایط با خواست و انتخاب وی صورت می‌گیرد. البته که بهتر است خطرات و پوشش‌های مالی بیشتری را خریداری کرد تا در صورت بروز حادثه نگرانی برای جبران هزینه‌ها وجود نداشته باشد. پوشش‌های اضافی بیمه بدنه به شرح زیر هستند:

  • ایاب و ذهاب
  • کشیدن میخ
  • حذف فرانشیز
  • ترانزیت (خارج از کشور)
  • رنگ، مواد شیمیایی و اسید پاشی

سایر خسارات مستثنی شده از پوشش بیمه‌نامه بدنه نیز شامل موارد زیر است:

  • خسارات ناشی از سرقت لوازم و قطعات موضوع بیمه پس از وقوع حادثه
  • نزول قیمت خودرو حتی اگر در اثر حوادث تحت پوشش بیمه‌ بدنه باشد.
  • غرامتی که از عدم استفاده از خودرو به دلیل حوادث تحت پوشش بیمه بدنه خودرو و ماشین حاصل شود. مثلا اگر در اثر حوادث آتش‌سوزی، خودروی بیمه شده تا مدت ها قابل استفاده نباشد، شرکت بیمه‌گر تعهدی در قبال خسارت وارد شده به وسیله نقلیه ندارد. بیمه‌گزار می تواند در صورت خرید پوشش هزینه توقف خودرو ، آن ریسک را تحت پوشش تعهدات شرکت ‌بیمه‌گر قرار دهد.
  • خسارت ناشی از شکسته شدن شیشه خودرو به دلیل سرمای زیاد معمولا تحت پوشش بیمه بدنه نیست.(مگر این که پوشش اضافی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل خریداری گردد.)

بیمه موتور چیست؟

بیمه موتور یکی دیگر از بیمه نامه‌های وسایل نقلیه زمینی است که ماهیت یکسانی با بیمه شخص ثالث خودرو دارد. این بیمه نامه را تمام دارندگان موتورسیکلت باید خریداری کنند و در صورت عدم تهیه آن با جریمه و توقیف موتور روبه رو خواهند شد. در حقیقت خرید بیمه موتور اجباری است که با ارائه پوشش‌های جانی و مالی همراه است.

پوشش‌های بیمه موتور

به طور حتم شما هم می‌دانید که ایمنی موتور سیکلت از خودرو کمتر است از این رو توصیه می‌کنیم که تمام مالکان و راکبان موتورسیکلت، بیمه موتور خود را به موقع تمدید کنند تا در صورت بروز حادثه دچار مشکل جبران خسارت نشوند. پوشش‌های بیمه‌ای در بیمه موتور سیکلت به شرح زیر است.

خسارت‌های مالی به شخص ثالث:

اگر بروز حادثه رانندگی، سبب خسارت مالی به شخص ثالث و فردی غیر از موتورسوار مقصر شود، بیمه موتور جبران خسارت را تا سقف تعهدات انجام می‌دهد.

خسارت جانی به راننده:

در بیمه موتور اگر موتور سوار مقصر دچار خسارت جانی شود، مطابق با قوانین بیمه نامه خسارت وارد شده تا سقف تعهدات جبران خواهد شد.

خسارت بدنی و جانی به شخص ثالث:

خسارت جانی یا بدنی که در حادثه رانندگی برای اشخاص ثالث رخ می‌دهد در این پوشش جبران خواهد شد و می‌توان از شرایط دریافت دیه اعلام شده در ابتدای سال 1401 استفاده کرد. به طور کلی بیمه موتور برای جبران هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه برای اشخاص ثالث تعهدات مالی و جانی در نظر می‌گیرد که عبارتند از:

  • فوت شخص ثالث در اثر برخورد با موتور
  • خسارات وارد شده به وسیله نقلیه، بار آن یا دیگر اشیا
  • خسارات بدنی وارد شده به موتورسوار یا شخص ثالث
  • غرامت فوت موتورسوار
  • هزینه‌های پزشکی و درمان شخص ثالث یا موتورسوار

بنا به پیشنهاد موتورسواران متعدد، شما می توانید برای خرید بیمه موتور که اختصار بیمه شخص ثالث موتورسیکلت است، با بیشترین پوشش ها و ارزان ترین قیمت از این لینک سایت bimeh.com خریداری نمایید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

در بیمه شخص ثالث به شخص اول راننده مقصر یا بیمه‌گزار، به شخص ثانی بیمه‌گر یا شرکت بیمه پرداخت کننده خسارت و به افراد زیان دیده در حادثه شخص ثالث گفته می‌شود. با توجه به این توصیف مشخص است که این بیمه نامه به جبران خسارت‌های مالی و جانی افراد ثالث می‌پردازد. هر حادثه رانندگی که باعث هزینه درمان یا خسارت مالی وارده به اشخاص ثالث شود، در این بیمه نامه جبران خسارت خواهد شد. توجه داشته باشید که بیمه شخص ثالث تنها خسارت‌های مالی و جانی به اشخاص ثالث و خسارت‌های جانی راننده مقصر را جبران خواهد کرد. همچنین در برابر خسارت‌های مالی ایجاد شده به بدنه خودرو راننده مقصر هیچگونه تعهدی ندارد و برای جبران خسارت‌های مالی باید از بیمه بدنه استفاده کرد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

شرکت‌های بیمه برای جبران خسارت‌های ایجاد بر اثر حادثه قراردادی را با بیمه‌گزار منعقد می‌کنند که در آن با دریافت حق بیمه خطرات مالی و جانی را تا سقف تعهدات جبران کنند. بنابراین بیمه‌گزار از تمامی ‌پوشش‌ها و تعهدات بیمه نامه اطلاع خواهد داشت. در بیمه نامه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی در نظر گرفته شده که به شرح زیر است.

خسارت‌های جانی و بدنی:

شرکت بیمه‌گر خسارت‌های جانی که در حادثه رانندگی برای اشخاص ثالث رخ می‌دهد را تحت پوشش‌ بیمه قرار خواهد داد و این موارد شامل: فوت، نقص عضو، هزینه‌های درمان، خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی است.

همچنین برای این خسارت‌های تحت پوشش با توجه به دیه اعلام شده در ابتدای سال، مبلغ 800 میلیون تومان برای ماه‌های حرام و مبلغ 600 میلیون تومان برای ماه‌های عادی تعهد قید می‌شود.

خسارت‌های مالی:

در خسارت‌های مالی، هزینه‌هایی که بر اموال اشخاص ثالث وارد می‌شوند تا سقف تعهدات بیمه‌گر قابل پیگیری و پرداخت است. خسارت‌هایی مانند: تصادف با ماشین فرد ثالث یا اموال آن در شرکت بیمه جبران هزینه‌ می‌شود و خسارت‌های وارد شده ناشی از تعمیرات و زیان وارد شده به وسیله نقلیه در پوشش مالی پرداخت خواهد شد. البته می‌توان با پرداخت حق بیمه بیشتر، سقف تعهدات بیمه‌گر را افزایش داد.

همچنین با توجه به دیه اعلام شده در سال 1401 مبلغ پرداخت خسارت حداقل 20 میلیون تومان برای پوشش‌های مالی در نظر گرفته شده است که با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان تا سقف 400 میلیون تومان هم افزایش تعهد داشت. هزینه بیمه شخص ثالث اتومبیل‌های لوکس (مانند پورشه و ...) چگونه محاسبه می‌شود؟ قیمت بیمه شخص ثالث خودروهای لوکس براساس تعداد سیلندر و تخفیف محاسبه می‌شود.

همانطور که گفته شد، در بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی وارد شده برای راننده مقصر جبران خسارت نمی‌شود و خسارت‌های مالی راننده مقصر باید از طریق بیمه بدنه پرداخت شود. پس خرید بیمه بدنه می‌تواند تا حدود زیادی هزینه‌های ایجاد شده ناشی از حادثه را کاهش دهد.

راهنمای بیمه های بدنه و شخص ثالث ماشین و موتور که باید متفاوت خریداری کنید

همه مالکان خودرو باید بیمه شخص ثالث داشته باشند

به طور کلی دقت کنید با توجه به توضیحاتی که داده شد بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور جزو بیمه نامه‌های مهم است که هنگام بروز حادثه‌های رانندگی به کمک بیمه‌گزار می‌آیند. از این رو بهتر است که در خرید پوشش‌ها و تمدید به موقع این بیمه نامه‌ها دقت زیادی داشت.

کد خبر 615023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.