چرا مدیران شهری با اتوبوس به محل کار نمی‌روند؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان به سوالی مبنی بر اینکه «چرا مدیران شهری که شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل همگانی برای انجام سفرهای درون‌شهری تشویق می‌کنند، خود از این وسایل نقلیه برای رفتن به محل کار استفاده نمی‌کنند؟»، پاسخ داد.

حسین حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص استفاده مسئولان از وسایل حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: این‌گونه نیست که بگوییم هیچ‌یک از مدیران در هیچ زمانی از حمل‌ونقل همگانی استفاده نمی‌کنند، بلکه بسته به نوع مسئولیت، وظایف خود و مسیرها از ناوگان این بخش استفاده می‌کنند تا در جریان مسائل شهروندان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه من یک روز در هفته که بیشتر روزهای پنجشنبه امکان آن فراهم می‌شود، با وسایل حمل‌ونقل همگانی یا دوچرخه، سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهم، ادامه داد: برخی از مسئولان استفاده از وسایل حمل‌ونقل همگانی را در برنامه خود قرار داده‌اند، زیرا این اقدام در شناسایی مسائل و بررسی آن مؤثر است و با رصد مشکلات از داخل خودرو شخصی بسیار متفاوت است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در نخستین روز آغاز فعالیت در این معاونت با اتوبوس به محل کار رفتم، خاطرنشان کرد: اینکه چرا مسئولان از اتوبوس یا دیگر وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده نمی‌کنند دلایلی دارد؛ از جمله اینکه برنامه‌ها و جلسات مدیران، متراکم و در مکان‌ها و ساعت‌های مختلف است، لذا برای این نوع مسئولیت پیش‌بینی شده است که از خودروی اداری استفاده شود تا مدیران به اهداف سفر برسند.

وی با بیان اینکه این فرهنگ‌سازی نیاز است و جای خالی آن احساس می‌شود تا مسئولان حداقل یک روز در هفته از سیستم حمل‌ونقل همگانی استفاده کنند، تاکید کرد: با توجه به اینکه بعضی ادارات برای مدیران پارکینگ اختصاصی در نظر گرفته‌اند، در شورای ترافیک استان پیشنهاد دادیم طبق آنچه در سایر شهرهای کشورهای جهان متداول است، اختصاصی بودن این پارکینگ‌ها برداشته شود یا همراه با هزینه و محدودیت استفاده باشد و در کنار آن سرویس‌هایی برای کارکنان در نظر گرفته شود تا بیشتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

استفاده نمادین مدیران از وسایل حمل‌ونقل همگانی تأثیری در رصد مشکلات ندارد!

حق‌شناس با بیان اینکه سرویس ادارات باید ایجاد شود، زیرا با استفاده چند سرنشین از یک خودرو، می‌توان زمان رسیدن آن‌ها به محل کار را مدیریت کرد، تصریح کرد: گسترش این سرویس را در برنامه داریم و اپلیکیشنی در این خصوص پیش‌بینی شده است که کارکنان مسیر خود را ثبت کنند تا متناسب با آن سرویس در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی سرویس برای مسیرهای ثبت شده، نوع جدیدی از حمل‌ونقل همگانی ویژه ادارات است، گفت: این اقدام علاوه بر دارا بودن مزایای حمل‌ونقل همگانی و نداشتن مضرات استفاده از خودروهای شخصی، قابلیت برنامه‌ریزی و رسیدن به محل کار در زمان مقرر را نیز دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نمونه این سرویس‌ها را دانشگاه صنعتی اصفهان و بعضی کارخانجات اطراف شهر دارد که با توجه به این موضوع، تجربه موفقی در اصفهان محسوب می‌شود، گفت: این سرویس باید در ادارات داخل شهر نیز برقرار شود تا پارکینگ‌های اختصاصی برداشته شود و مدیران به سمت استفاده از حمل‌ونقل همگانی سوق پیدا کنند.

وی با بیان اینکه استفاده نمادین مدیران از وسایل حمل‌ونقل همگانی تأثیری در رصد مشکلات ندارد، زیرا در این مواقع شرایط خوبی برای استفاده مدیر فراهم می‌شود، تاکید کرد: قبول دارم که مدیران باید به صورت عادی بدون همراهی افراد از تاکسی، اتوبوس یا مترو استفاده کنند تا بهتر بتوانند مشکلات را رصد کنند، اما اگر این‌گونه باشد، خبرنگاران آگاه نمی‌شوند که مدیران از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده است و باز هم این سوال در ذهن آن‌ها است که چرا مدیران شهری با اتوبوس به محل کار نمی‌روند؟

حق‌شناس با بیان اینکه آسیب‌شناسی مشکلات حوزه حمل‌ونقل همگانی پیشنهاد خوبی است و به صورت کلی وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع یک جور فرهنگ مدیریتی شده است که برای مدیران سطح بالا خودرو اختصاصی در نظر گرفته می‌شود با این توجیه که به جلسات و بازدیدها برسند و این فرهنگ باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: مسئولان حتی وقتی مکان‌ها و زمان‌های مختلف جلساتی ندارند و می‌تواند محل کار را با وسایل حمل‌ونقل همگانی برود، از خودرو استفاده می‌کند زیرا فرهنگ سازمانی و مدیریتی شده که نیاز به اصلاح دارد و باید این فرهنگ برای سرویس‌دهی استفاده شود.

کد خبر 615016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.