حمام خون شاهچراغ

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنج‌شنبه، پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقام از مردم» نوشت: عصر دیروز در پی حمله تروریستی مسلحانه در حرم شاهچراغ (ع) در شیراز، ۱۵ زائر شامل دو کودک و یک زن به شهادت رسیدند و قریب به ۲۳ زائر هم زخمی شدند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

این حمله تروریستی، همزمان با نزدیک شدن به موعد اذان مغرب به وقوع پیوست و زمانی که زائران و مجاوران حرم شاهچراغ (ع) برای برپایی نماز جماعت در این حرم آماده می‌شدند، تروریست‌ها به روی مردم آتش گشودند.

در گزارش‌های ابتدایی، تعداد عاملان این حمله تروریستی سه نفر ذکر شد، اما سردار حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس شامگاه دیروز در گفت‌وگویی با شبکه خبر، اعلام کرد که عامل این حمله تروریستی یک نفر بوده که پس از زخمی شدن، بازداشت شده و بازجویی‌ها از او در جریان است.

خبرگزاری ایرنا، در گزارشی از این حادثه تروریستی، اعلام کرد که شامگاه چهارشنبه، ساعت ۱۷:۴۵، فردی مسلح به شیوه تروریست‌های تکفیری با شروع تیراندازی از بیرون حرم مطهر شاه‌چراغ (ع) به داخل حمله کرد.

طبق گفته شاهدان عینی، تروریست‌ها با خودروی پژو به سمت حرم شاه‌چراغ رفته و از ورودی خیابان ۹ دی و باب‌الرضا (ع) وارد حرم شدند و پیش از ورود به حرم و از همان در، خدام و زائران حاضر در آن ورودی را به رگبار بسته‌اند.

این درحالی است که طبق یک سنت قدیمی شب‌های پنجشنبه بسیاری از مردم شیراز برای زیارت به حرم شاهچراغ می‌روند، از این رو این حمله تروریستی در یکی از شلوغ‌ترین ساعات در حرم شاهچراغ روی داده است. نیروهای ناجا همزمان تروریست حمله کننده به حرم شاهچراغ را دستگیر کرده‌اند و یکی از تروریست‌ها متواری شده است.

ابتدا تعداد شهدای این حمله تروریستی ۹ نفر ذکر شد، اما با مرور زمان برخی از زخمی‌ها نیز به شهادت رسیدند.

حمام خون شاهچراغ

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا: امکان تغییر نظام ایران را نداریم» نوشت: فشارها در واشنگتن بر دولت بایدن برای حمایت از اغتشاشات در ایران طوری که به تغییر رژیم منتهی شود رو به افزایش است، گزینه‌ای که مقام‌های دولت بایدن می‌گویند «دوست دارند» اتفاق افتادن آن را ببینند، ولی آن‌ها چنین اتفاقی را «بسیار دور» می‌دانند و حاضر نیستند حتی درباره آن صحبت کنند.

چهار شنبه شب، دولت بایدن در حمایت از چیزی که آن را اعتراضات نامید، تحریم‌های جدید بر ضد ایران اعمال کرد، ولی گزینه دولت او در همین حد محدود خواهد ماند. پولیتیکو، سایت نزدیک به کاخ سفید، سه شنبه شب در گزارشی نوشته است: «رئیس‌جمهور جو بایدن با درخواست‌هایی پی‌درپی از سوی فعالان و حتی ولیعهد سابق (ایران) برای حمایت آشکار از تغییر رژیم در ایران روبه‌رو است، با این استناد که حاکمان اسلام‌گرای این کشور با موجی از اعتراضات روبه‌رو هستند، ولی بایدن و دستیارانش تمایلی به رفتن به این سمت ندارند.»

شش مقام امریکایی در رده‌های مختلف که پولیتیکو با آن‌ها گفتگو کرده، گفته‌اند که دولت بایدن به جای حمایت از تغییر رژیم در ایران «در حال ترسیم یک مسیر میانی است، مسیری که از معترضان ایرانی حمایت می‌کند و به آن‌ها در کاهش و اعمال برخی تحریم‌ها کمک می‌کند، ولی اقدام به کمپین فشار همه‌جانبه برای منزوی کردن دولت ایران یا کنار گذاشتن مذاکرات هسته‌ای با ایران نخواهد کرد.»‌

به نوشته پولیتیکو، استراتژی کلی دولت بایدن، باعث خواهد شد بسیاری از کنشگرانی که خواستار حمایت علنی دولت آمریکا از تغییر رژیم هستند، دچار سرخوردگی شوند.

نکته قابل توجه اینکه، در حالی که باراک اوباما حدود دو هفته قبل در گفتگو با پادکست «پاد سِیو آمریکا» گفته بود که «مقام‌های کاخ سفید درباره حمایت از اعتراضات ایران سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) اختلاف‌نظر داشته‌اند»، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن درباره حمایت نکردن از استراتژی تغییر رژیم در ایران یکپارچه است.

پولیتیکو در این باره از قول یک مقام وزارت خارجه آمریکا نوشته است: «هیچ جبهه‌بندی (داخل دولت) وجود ندارد.»

حمام خون شاهچراغ

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطر کارمندسازی نخبگان!» نوشت: وقتی می‌شنویم یک مسئول، پولی را اختلاس کرده و از کشور گریخته، بعید است کسی این خبر را بشنود و عصبانی نشود.

این ناراحتی برای «پول» و سرمایه مادی اتفاق می‌افتد اما تا به حال با خود اندیشیده‌ایم که چرا وقتی می‌شنویم یک «نخبه» مهاجرت کرده، آن طور که باید پریشان و خشمگین نمی‌شویم؟

دلیلش ساده است، چون نگاهی به آن سوتر و سرمایه‌های انسانی‌مان نداریم.

نمی‌دانیم که ارزش و منزلت یک نخبه چیست، برای همین هم به سادگی آن را از دست می‌دهیم، چنان‌که تا امروز هم تعداد زیادی از نخبگانمان به دلایلی که آن غریبه‌ها جذابیت‌های بیشتری برایشان تدارک دیدند، ترک وطن کردند.

اگرچه اسفند ۱۴۰۰ مصوبه هیئت دولت درخصوص جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، حرکت مهم و ارزشمندی را در جهت نگهداشت مغزها رقم زد اما نشانه‌ها همچنان از میل به مهاجرت نخبگان حکایت می‌کند.

جلال محمودزاده از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته اظهار کرد: «بیشتر افرادی که از ایران خارج می‌شوند دارای رتبه علمی هستند، زیرا ما نتوانستیم زمینه مناسبی برای آنان ایجاد کنیم؛ امروز فرار مغزها با شتاب ادامه دارد.»

از سویی دیگر، نه تنها بخشی از نخبگان، بلکه موضوع میل به مهاجرت در بخشی از جامعه فراگیر شده است، به طوری که اتباع ایرانی در صدر متقاضیان پناهندگی در بریتانیا در سال ۲۰۲۱ بوده‌اند.

«کارگروه مهاجرت‌های اجباری رصدخانه مهاجرت ایران» در گزارشش آورده است: «در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۸ هزار و ۵۴۰ درخواست پناهندگی در کشور بریتانیا به ثبت رسیده است که این میزان ۶۳ درصد بیشتر از سال قبل و بالاترین رقم طی تقریباً دو دهه گذشته است. اتباع ایرانی با حفظ جایگاه نخست از سال ۲۰۱۶ به بعد و تا سال ۲۰۲۱ بالاترین ملیت متقاضی پناهندگی در بریتانیا بوده‌اند.»

در عین حال آمار مهاجرت نخبگان تا اواخر سال ۹۹ شتاب جدی داشته است: «تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۵۶.۶ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی، ۶۹.۱ درصد از مشمولان بنیاد و ۷۸.۳ درصد از افراد حائز رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری در داخل کشور هستند.»

با این حال رویکرد جدید دولت که طرح آن از سال ۱۴۰۰ کلید خورد، درنهایت در اسفند گذشته به تصویب رسید و امیدها را تا حدود زیادی تازه کرد.

موضوع اشتغال نخبگان از جمله مواردی بود که رهبر انقلاب در دیدار هفته گذشته نیز به آن تصریح کردند و آن را در شمار وظایف دستگاه‌ها برشمردند: «یکی از موارد حمایت این است که نخبه‌ای که در داخل درس خوانده و یا از خارج آمده، در این‌جا اشتغال متناسب با دانش خود و همچنین امکان تحقیقات و ارتباط با مراکز علمی دنیا را داشته باشد و این توقع زیادی نیست.»

حمام خون شاهچراغ

کد خبر 615007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.