نظر وزیر آموزش‌وپرورش درباره حذف دروس عمومی از کنکور

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به تغییرات کنکور سراسری از سال آینده به دنبال ابلاغ مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و حذف دروس عمومی از کنکور گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده‌ ولی از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده‌ است و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی، سنجیده می‌شود.

به گزارش ایمنا، یوسف نوری اظهار کرد: اعتقاد بر این است که نظام پذیرش دانشگاهی باید خودش برای خود بیندیشد. آموزش و پرورش کارش را انجام می‌دهد و آموزش عالی باید خود از میان دانش‌آموزان انتخاب کند؛ در دنیا نیز این‌گونه است. اکنون در ایران کنکور در قالب سوالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود، اما در کشورهای دیگر سوالات صرفاً چهارگزینه‌ای طراحی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کنکور، عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلی است، افزود: دانش‌آموز باید بتواند خود را در برابر فرصت‌های یادگیری قرار دهد. درمجموع لازم است تغییراتی در روند برگزاری کنکور ایجاد شود. تمرکز روی کنکور خوب نیست. به نظر، مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای است که خوبی‌هایی برای دانش‌آموز دارد؛ اینکه دانش‌آموز به بخشی از سوالات به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی پاسخ می‌دهد، یعنی یک لایه عمیق‌تر ورود کرده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آزمون‌ها تشریحی و استاندارد شده و امسال برای خارج از کشور به صورت نمونه انجام شده است؛ همچنین تصحیح الکترونیکی از سوی مصححان صورت گرفت، چراکه می‌دانستیم مصوبه از سال آینده اجرا می‌شود، این اقدام را به صورت آزمایشی انجام دادیم.

سنجش دروس عمومی در قالب امتحانات نهایی

وی درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، اضافه کرد: دروس عمومی از کنکور حذف شده اما از پایه دهم، یازدهم و دوازدهم حذف نشده است و به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی، سنجیده می‌شود. نمی‌توان دروس عمومی را صرفاً در قالب آزمون‌های چهارگزینه‌ای مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. نمی‌خواهم بگویم آزمون چهارگزینه‌ای را به طور کامل رد می‌کنم، اما سوالات تشریحی در لایه «تفهیم» قرار می‌گیرد.

نوری افزود: سوالات چهارگزینه‌ای عموماً در لایه دانشی قرار دارد و در آنجا کمتر می‌توان تربیت حرفه‌ای را دنبال کرد یا کارهای این چنینی انجام داد. پاسخ به سوالات تشریحی در دروسی نظیر ادبیات، چندین قسمت دارد و ردیف کردن این کلمات، نیازمند قدرت استنتاج است و آزمون تشریحی استنتاجی‌تر است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت دانش‌آموزان ما در آزمون‌های جهانی تیمز و پرلز خوب نیست، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان ما اهل استنتاج نیستند. آزمون تشریحی قدرت استنتاج را در دانش‌آموزان بالا می‌برد و حسن آن این است که تأثیر سوابق تحصیلی، قطعی است و از سال آینده شروع خواهد شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 614809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.