کم‌کاری کردیم، مقصریم

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: ده‌ها هزار جوان با تحصیلات عالی داریم که دست‌پرورده علمای بزرگی مانند آیت‌الله مهدوی‌کنی، موسوی‌اردبیلی و دیگران هستند اما برخی افراد در جامعه با شبهه‌های فراوانی روبه‌رو هستند، باید بپذیریم که در برخی موارد مقصر هستیم و کوتاه آمده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز _چهارشنبه چهارم آبان‌ماه_ در جلسه ستاد اقامه نماز استان اصفهان، اظهار کرد: همه کشورهای دنیا رئیس‌جمهور دارند اما امتیاز ما این است که بالای سر رئیس‌جمهور، ولی‌فقیه و مجتهد عادل قرار دارد و قرآن وظیفه اصلی افرادی که مسئولیتی به عهده دارند را اقامه نماز اعلام می‌کند.

وی با انتقاد از کم‌توجهی به قرآن و نماز در جامعه افزود: به‌عنوان مسئول اقامه نماز اعلام می‌کنم که حضور دانش‌آموزان مقطع دبستان از دبیرستان و دبیرستان از دانشگاه در نمازهای جماعت بیشتر است و این یعنی راه را کج می‌رویم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور پرستش و اقامه نماز را از نیازهای اساسی انسان دانست و تصریح کرد: همه دعاها مستحب هستند به‌جز آیه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» که یک دعای واجب در نمازهای یومیه است که همه ما روزی ۱۰ بار آن‌را به زبان می‌آوریم اما پیامبر اسلام (ص) با اینکه خود سوار بر صراط مستقیم بود، روزی ۲۱ بار این دعا را در نمازهای روز و شب خود قرائت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی به‌سوی شرق، گاهی غرب و گاهی به هر دو سو می‌رویم اما موضوع اصلی یعنی قرآن را جدی نگرفته‌ایم، شب قدر در همه مساجد شهر ندای الغوث بلند است اما در هیچ مسجدی قرآن تلاوت و تفسیر نمی‌شود، درحالی‌که خداوند در قرآن فرموده که منزلت شب قدر به دلیل نزول قرآن است.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به سفارش پیامبر بر جدایی‌ناپذیری قرآن و عترت، ادامه داد: در ایام عزاداری محرم بیش از چهار هزار مراسم عزاداری در اصفهان برگزار می‌شود اما حتی یک جلسه تلاوت و تفسیر قرآن وجود ندارد، به تعداد مراسم عزاداری باید جلسات تفسیر قرآن وجود داشته باشد.

کم‌کاری کردیم، مقصریم

وی با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها در زمینه تبلیغ و تبیین اصول دین، گفت: برخی وعاظ روی منبر ۳۰ دقیقه تحلیل سیاسی، خاطره و خطابه می‌کنند اما چند دقیقه برای تفسیر آیات قرآن وقت نمی‌گذارند اما خداوند در قرآن به پیامبر (ص) توصیه می‌کند که بیان او با مردم باید درباره آیات الهی باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با انتقاد از اینکه گاهی اصول به‌اندازه فروع دین مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: بااینکه زکات یکی از واجبات مالی در دین اسلام است، کمتر از شش درصد مردم زکات اموال خود را می‌پردازند و به این موضوع در رسانه‌های جمعی پرداخته نمی‌شود، این کلمه ۳۲ بار در قرآن کریم ذکر شده اما حتی یک اتاق برای رسیدگی به امر زکات در کشور اختصاص داده نشده است.

وی توجه به گروه‌های قرائت قرآن و اذان را به‌اندازه راه‌اندازی گروه‌های تواشیح در شهرها ضروری دانست و ادامه داد: آموزش‌وپرورش و وزارت علوم دانش‌آموزان و دانشجویان بدون مهارت تربیت می‌کند، درنتیجه دولت نیز توان حل مشکل اشتغال در جامعه را ندارد، این روند نادرست در نظام تعلیم و تربیت باید به مهارت‌آموزی تغییر کند.

حجت‌الاسلام قرائتی یکی دیگر از مشکلات جدی جامعه را تعطیلات فراوان اعلام کرد و گفت: در کدام کشور ۲۰ روز تعطیلات عید، تابستان، آخر هفته و مناسبت‌های دیگر وجود دارد؟ با این‌همه تعطیلی فرصتی برای آموزش باقی نمی‌ماند، بخش غیرمفید علم نیز مفسده غرور را به همراه دارد.

وی بازنگری در شیوه‌های تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان را ضروری دانست و تأکید کرد: بسیاری از اطلاعات بی‌خاصیت در کتاب‌های آموزشی وجود دارد، درحالی‌که نسل جدید با مشاهیر کشور و دین آشنا نیستند و باید این موضوع را جدی بگیریم.

کارهای مشکل‌ساز برخی مسئولان

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه کارهای برخی از مسئولان مشکل‌ساز شده است، گفت: در دیدار اخیر با رئیس قوه قضائیه پرسیدم در برابر خبرهایی که از اختلاس منتشر می‌شود، چه اقدامی انجام شده است، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر پستی را به ملائکه سپردید باید مراقب او باشید زیرا احتمال خطا وجود دارد.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به استعدادهای نسل جوان، افزود: ده‌ها هزار جوان با تحصیلات عالی داریم که دست‌پرورده علمای بزرگی مانند آیت‌الله مهدوی‌کنی، موسوی‌اردبیلی و دیگران هستند اما برخی افراد در جامعه با شبهه‌های فراوانی روبه‌رو هستند، باید بپذیریم که در برخی موارد مقصر هستیم و کوتاه آمده‌ایم.

حجت‌الاسلام قرائتی واگذاری پست به افراد بدون صلاحیت را خیانت به مردم خواند و گفت: در روایات آمده است که اگر فردی مسئولیتی به فردی بسپارد با آگاهی از اینکه فرد افضل نیز برای تصدی این پست وجود دارد، به خدا و رسول و مؤمنان خیانت کرده است، باید بدانیم که اگر تقوا داشته باشیم به بن‌بست نمی‌رسیم یعنی اگر به‌فرمان خدا توجه کنیم، گره‌ها را برای ما باز می‌کند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به نماز تصریح کرد: امروز که فرزندان ما در آشوب‌ها گرفتار هستند باید چه خوراکی به آن‌ها داد، قرآن می‌فرماید پیامبری برانگیخته نشد مگر اینکه او را مسخره کردند در شرایط کنونی توجیه حماقت و تضعیف جنایت است، انقلاب اسلامی با خون ۳۰۰ هزار شهید ساخته شده است، بنابراین نمی‌توان به‌سادگی از آن دست برداشت.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: درجایی که آگاهی کافی نداریم باید اقرار کنیم که این کار را بلد نیستیم و آن را به فردی که بهتر از ما است واگذار کنیم، گاهی نیز باید کاری تعطیل شود تا فرصت داشته باشیم به کارهای دیگر بپردازیم.

لزوم پاسخگویی به شبهات

وی پاسخگویی به شبهاتی که در جامعه مطرح می‌شود را ضروری دانست و افزود: در برخی موارد برگزاری جلسه‌های ملاقات با خصوصی با افراد بسیار راهگشا است زیرا گفت‌وگوی تن‌به‌تن اثری دارد که در گفت‌وگوی عمومی وجود ندارد، ممکن است ائمه جمعه به دلیل مشغله کاری و کهولت سن نتوانند ملاقات مردمی را انجام دهند اما می‌توانند وظایفی مانند عیادت از جوانان بیمار شهر را به طلبه‌های جوان‌تر بسپارند.

حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه درجاهایی که کوتاه آمدیم باید عذرخواهی و جبران کنیم، افزود: بیش از چهار هزار روحانی در دانشگاه‌ها حضور دارند که در صورت توجیه می‌توانند به بسیاری از سوالات دانشجویان پاسخ دهند، دریافت پست و مسئولیت مهم است اما خوشحال نباشید زیرا معلوم نیست عملکرد شما چیست و قرآن می‌فرماید مؤمن کسی است که خوب کار کند اما دلواپس هم باشد.

وی به مسئولان پیشنهاد کرد برای پاسخ دادن به شبهات اسلام‌شناس دعوت کنند و در ادامه گفت: بسیاری از پرسش‌ها و ناراحتی‌ها با یک مثل تلفن یا گفت‌وگو حل می‌شود؛ امروز باید بدانیم تکلیف ما چیست و هنوز سراغ بسیاری از افراد نرفتیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزایش شمار افراد را برای جامعه اسلامی افتخار دانست و گفت: عدد کم ناله و عدد زیاد افتخار دارد، امروز با مشکلات اعتقادی روبه‌رو هستیم و درصورتی‌که وقت خود را صرف دانشگاه‌های فرهنگیان کنید، اثرات آن در تربیت میلیون‌ها نفر از نسل‌های آینده مشخص می‌شود.

وی شهر اسلامی رامکانی توصیف کرد که مردم آن با اذان صبح بیدار شوند و مسجدها رونق داشته باشند و تأکید کرد: گاهی ائمه جماعت سالخورده در مساجد نمی‌توانند ارتباط درستی با نسل جدید برقرار کنند، آن‌ها می‌توانند این وظیفه را به طلبه‌های جوان و خوش‌سلیقه واگذار کنند تا مردم را جذب کنند، برای رسیدن به این هدف باید خاک حوزه، مسجد و دانشگاه را عوض کرد وگرنه میوه آن همان است که می‌بینید.

کد خبر 614734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.