وجوب نماز آیات در هنگام خورشیدگرفتگی

نماز آیات در مواقع کسوف خورشید و خسوف ماه، زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود، واجب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدیده خورشیدگرفتگی یا کسوف به سه شکل کلی، جزئی و حلقوی رخ می‌دهد که در هر یک از این شکل‌ها بخش‌هایی از خورشید می‌گیرد و در ظاهر به تاریکی می‌گراید.

امروز سه‌شنبه سوم آبان‌ماه ۱۴۰۱ از حدود ساعت ۱۳:۳۰ شاهد کسوف در ایران هستیم که از مناطق غربی آغاز می‌شود و به تدریج شهرهای دیگر به سمت مرکز و شمال شرق کشور خواهد بود که تا ساعت ۱۶ پایان می‌یابد و در همین فاصله یعنی همزمان با شروع خورشیدگرفتگی تا هنگام باز شدن خورشید، نماز آیات واجب می‌شود.

به گفته کارشناسان، در تهران و البرز میزان مساحت گرفتگی قرص خورشید حدود ۵۵ درصد است که در البرز از ساعت ۴۰ :۱۳ آغاز و تا ۵۸ :۱۴ به اوج می‌رسد و در ساعت ۲۰:۱۶ دقیقه بعد از ظهر به پایان می‌رسد. در شهری مثل اصفهان بین ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه تا ۱۵ شاهد اوج گرفتگی خواهیم بود که میزان آن به ۶۵ درصد می‌رسد.

رهبر معظم انقلاب در کتاب استفتائات خود در پاسخ به این پرسش که نماز آیات چیست و علت شرعی وجوب آن کدام است؟ پاسخ می‌دهند: نماز آیات دو رکعت است که هر رکعت آن پنج رکوع و دو سجده دارد و اسباب شرعی وجوب آن عبارت است از: کسوف خورشید و خسوف ماه، اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غیرعادی که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می‌‏شود. در غیر از کسوف، خسوف و زلزله، باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود، و حادثه‌‏ای که ترس‌آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری شود، اعتبار ندارد.

همچنین معظم‌له چهارصورت را برای ادای این نماز برشمرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

شکل اوّل:

بعد از نیت و تکبیرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به رکوع برود، سپس سر از رکوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به رکوع رود، و باز سر از رکوع بردارد، و حمد و سوره بخواند و به رکوع رود، و سپس سر از رکوع بردارد، و همین‌طور ادامه دهد، تا یک رکعت پنج رکوعی که قبل از هر رکوعی حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده را به جا آورد، و بعد برای رکعت دوم قیام کند، و مانند رکعت اول انجام دهد، و دو سجده را به جا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد.

شکل دوم:

پس از نیت و تکبیرةالاحرام، حمد و یک آیه (البته احتساب بسم‌الله الرحمن الرحیم به‌عنوان یک آیه، صحیح نیست) از سوره‌ای را قرائت کرده و رکوع کند، سپس سر از رکوع بردارد و آیه دیگری از آن سوره را بخواند و به رکوع رود و بعد سر از رکوع برداشته و آیه دیگری از همان سوره را قرائت کند و همین‌طور تا رکوع پنجم ادامه دهد تا سوره‌ای که پیش از هر رکوع، یک آیه از آن را قرائت کرده، قبل از رکوع آخر تمام شود. سپس رکوع پنجم را به‌جا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، برای رکعت دوم قیام کند و حمد و آیه‌ای از یک سوره را بخواند و به رکوع برود، و همین‌طور مانند رکعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد؛ و چنانچه بخواهد برای هر رکوعی به یک آیه از سوره‌ای اکتفا کند، نباید سوره حمد را بیش از یک مرتبه در اول آن رکعت بخواند.

شکل سوم:

یکی از رکعت‌های نماز آیات را به یکی از دو صورت، و رکعت دیگر را به نحو دیگر به‌جا آورد.

صورت چهارم:

سوره‌ای که آیه‌ای از آن را در قیام پیش از رکوع اول خوانده، در قیام پیش از رکوع دوم یا سوم یا چهارم تکمیل کند، که در این صورت واجب است بعد از سر برداشتن از رکوع، سوره حمد را در قیام بعدی اعاده کرده و یک سوره یا آیه‌ای از آن را اگر پیش از رکوع سوم یا چهارم است، قرائت کند، و در این صورت واجب است که آن سوره را تا قبل از رکوع پنجم به آخر برساند.

رهبر انقلاب همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان نماز آیات را به جماعت خواند پاسخ داده‌اند: اشکال ندارد. اما اگر کسی به رکوع دوم رکعت اول نماز آیات جماعت برسد داخل شدن در جماعت، محل اشکال است.

کد خبر 614628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.