میراث فرهنگی برای ساماندهی حریم منارجنبان مجوز نمی‌دهد!

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به لزوم ساماندهی حریم منارجنبان، گفت: شهرداری این منطقه دو سال است برای حریم منارجنبان طرحی تعریف کرده است، اما سازمان میراث فرهنگی به‌رغم دستور وزیر میراث فرهنگی اجازه ساماندهی این حریم را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدسلمان قاضی‌عسگر امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: منطقه ۹ شهرداری که از مناطق غربی شهر اصفهان محسوب می‌شود، با ۷۵ هزار جمعیت از جنوب به رودخانه زاینده‌رود، از غرب با شهرهای درچه و خمینی‌شهر، از شمال با مناطق دو و ۱۱ و از شرق با منطقه یک هم مرز است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از دو هزار هکتار مساحت منطقه خارج از محدوده شهر قرار دارد، افزود: نیمی از منطقه ۹ درآمدزا نیست و تنها یک درصد از کل مساحت این منطقه قابلیت صدور پروانه برای ساخت شش طبقه را دارد.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر اصفهان در این منطقه با دشواری‌هایی همراه است که منجر به محدودیت درآمدزایی در منطقه شده است، تصریح کرد: به‌رغم این سختی‌ها سال گذشته ۱۱۴ درصد از درآمد منطقه محقق شد، طبق برنامه نیز در سال جاری باید ۶۰ درصد از درآمدهای شهرداری این منطقه محقق می‌شد، اما از برنامه عقب هستیم.

قاضی‌عسگر بودجه سال ۱۴۰۰ منطقه ۹ را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این بودجه در سال ۱۴۰۱، ۲۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

تعیین تکلیف «اراضی گستره ویژه» منطقه ۹

وی با بیان اینکه ۳۶ هزار مترمربع اراضی با گستره ویژه در این منطقه وجود دارد که از آن به عنوان کاربری ذخیره در شهر نام برده می‌شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت در این منطقه با انتخاب مشاور طرح مناسبی برای این اراضی تعریف شد که پس از جلسات متعدد در کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب رسید و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه اجرای این طرح بسیاری از مردم را از بلاتکلیفی خارج می‌کند، گفت: در این راستا پهنه تجاری مسکونی حدفاصل بزرگراه شهید خرازی تا میدان میوه و تره‌بار در بازنگری طرح تفصیلی گستره ویژه نامیده شده بود بر این اساس نمی‌توانستیم در این محدوده پروانه ساخت‌وساز و تعمیرات صادر کنیم که اکنون این مشکل رفع شده است.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف بیش از ۴۴ هزار مترمربع اراضی منطقه با کاربری کشاورزی از دیگر اقدامات شاخص منطقه در این دوره بوده است، اظهار کرد: این منطقه ظرفیت خوبی برای ایجاد فروشگاهی در عرصه ادوات باغبانی و کشاورزی دارد از این رو در کمیسیون ماده پنج تصمیم گیری شد تا واحدهای فروش گل و گیاه، ادوات باغبانی و کشاورزی را نیز عرضه کنند.

تکمیل عملیات اجرایی فاز نهایی خیابان بهشت

قاضی‌عسگر با اشاره به پروژه‌هایی آماده افتتاح منطقه ۹، گفت: عملیات اجرایی فاز نهایی خیابان بهشت به طول ۸۰۰ متر با هزینه ۵۵ میلیارد تومان تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه بیشترین هزینه این پروژه مربوط به آزادسازی خیابان با اعتبار ۴۳ میلیارد تومان است، افزود: خیابان بهشت دسترسی چندین محله را به خیابان آتشگاه فراهم و منطقه ۱۱ را به منطقه ۹ متصل می‌کند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان طراحی پیاده‌روهای استاندارد و احداث فاز نهایی خیابان شهید عشوریون با هزینه ۱۱ میلیارد تومان را از دیگر پروژه‌های آماده افتتاح این منطقه اعلام کرد و گفت: در طول یک سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان برای آسفالت معابر فرعی هزینه شده است و در حال حاضر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پروژه آسفالت در مرحله مناقصه قرار دارد.

وی با اشاره به اقدامات ترافیکی این منطقه، خاطرنشان کرد: تیرماه امسال سرفاصله رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌های خیابان میرزا طاهر ۴۵ دقیقه بود که اکنون به ۱۱ دقیقه رسیده است، همچنین در این مدت ۴۵ سرپناه اتوبوس جدید نصب شده است.

قاضی‌عسگر تاکید کرد: بیشترین تصادفات منجر به فوت شهر در خیابان آتشگاه روی می‌دهد، در این راستا نصب تجهیزات ایمنی برای کاهش سرعت خودروها و موتورسیکلت‌ها در این خیابان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۹۶ عنوان برنامه فرهنگی معادل ۴۵۰ اجرا برگزار شده است، گفت: «به وقت یک و بیست دقیقه» ویژه شهادت سردار سلیمانی، گرامیداشت روز دختر، خانواده زعفرانی و پیاده روی فرهنگی از مهم‌ترین این برنامه‌ها است؛ در مجموع ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی منطقه در یک سال هزینه شده است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه رویکرد جدید شهرداری در اجرای برنامه فرهنگی این است که بیشتر نقش کمک کننده و تسهیل‌گر داشته باشد، افزود: این رویکرد موجب شده است تا تعداد برنامه‌های فرهنگی این منطقه افزایش یابد.

وی با اشاره به حمایت یک میلیارد تومانی شهرداری این منطقه به ۴۲ مرکز فرهنگی، تصریح کرد: مصوبه لازم برای کمک عمرانی به ۴۳ مسجد در منطقه اخذ شده که از این تعداد تاکنون به ۱۸ مسجد یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک شده است.

۱۳۰ هزار اصله درخت چنار در منطقه ۹ وجود دارد

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث خط انتقال آب خیابان اشرفی اصفهانی تکمیل و به زودی کلنگ احداث منبع آب بوستان مهر با هزینه ۱۵ میلیارد تومان بر زمین زده می‌شود، خاطرنشان کرد: درخت چنار یکی از شاخص‌های منطقه ۹ اصفهان به شمار می‌رود به طوری که ۱۳۰ هزار اصله درخت چنار در این منطقه وجود دارد، اما با توجه به شرایط آب و هوایی دچار خزان زودرس شده‌اند، در این راستا برای کاهش این مشکلات، آبیاری درخت‌ها به صورت دستی انجام می‌شود.

قاضی‌عسگر با بیان اینکه بیشترین تعداد مادی‌ها به طول ۱۲۰ کیلومتر به این منطقه اختصاص دارد، گفت: در فصل درختکاری ۱۴۳۰ اصله درخت و بیش از ۳۷۰۰ اصله درختچه در منطقه ۹ کاشته شده است.

وی حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت‌های بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی را از دیگر مشکلات منطقه برشمرد و افزود: تاکنون ۲۵۰ پرونده برای زمین‌های بایر، خانه‌های خطرساز و ناایمن منطقه و ۲۰ پرونده نیز برای مشاغل مزاحم منطقه تشکیل شده است.

بازآفرینی بافت فرسوده سودان

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به طرح احیای بافت فرسوده این منطقه، تصریح کرد: با توجه به استقبال کم مردم از بسته تخفیفی صدور پروانه ساختمانی، سال گذشته ۳۶ پروانه ساختمانی در بافت فرسوده این منطقه صادر شده است که با این روند احیای بافت فرسوده منطقه ۵۲ سال طول می‌کشد.

وی خاطرنشان کرد: از هزار هکتار وسعت محدوده منطقه ۹، ۱۷۰ هکتار آن بافت فرسوده است که حدود ۱۲ هکتار از این بافت فرسوده به محله سودان اختصاص دارد.

قاضی‌عسگر با بیان اینکه طرح بازآفرینی بافت فرسوده منطقه به دنبال انتخاب مشاور آغاز شده است، گفت: در این راستا از دل محلات و از خود شهروندان منطقه معمارانی انتخاب کردیم و از آن‌ها برای کمک به بازآفرینی محلات بهره بردیم.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بیان اینکه اگر طرح بازآفرینی منطقه شش حدود پنج سال طول کشید، در منطقه ۹ این طرح در مدت چهار ماه تهیه شده است، افزود: هفته آینده طرح بازآفرینی مراحل تصویب خود را پشت سر می‌گذارد، بر این اساس تا پایان امسال کلنگ فاز نخست طرح بازآفرینی محله سودان به زمین زده خواهد شد؛ اگر بازآفرینی شهری در محله سودان را به نتیجه برسانیم، بزرگ‌ترین احیای بافت فرسوده کشور رقم می‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه اگر طرح بازآفرینی محله‌های سودان، کوهانستان، کارلادان و منارجنبان اجرایی شود، تحول بسیار بزرگی در راستای خدمت‌رسانی به محلات محروم رخ می‌دهد، ادامه داد: ۸۵ درصد گذرهای محله سودان کمتر از چهار متر است که در صورت بروز حادثه هیچ نیروی خدمت‌رسانی نمی‌تواند در این محله اقدامی انجام دهد.

قاضی‌عسگر با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های محله سودان ناپایدار، قدیمی ساز و خلاف ساز است، تصریح کرد: این مشکلات می‌تواند زنگ خطری برای مدیریت شهر باشد.

وی حفظ کوچه باغ‌های منطقه را یکی از اولویت‌های شهرداری دانست و گفت: در احیا و بازآفرینی محلات به دو اصل وابستگی اجتماعی و حفظ هویت هر محدوده توجه خواهد شد، لذا با توجه به اینکه کوچه باغ‌ها از مؤلفه‌های مهم بافت بومی و جاذبه گردشگری این منطقه به شمار می‌رود، تلاش می‌شود ساخت‌وسازهای شهری منجر به تخریب آن نشود.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی گل در این منطقه اظهار کرد: برگزاری این جشنواره در خیابان‌های قدس و بهشت از اهداف مدیریت شهری است که امسال پیگیری می‌شود.

رفع مشکل حریم اصفهان و خمینی شهر دنبال می‌شود

وی با اشاره به اختلاف‌هایی درباره خط حریم اصفهان و خمینی شهر، خاطرنشان کرد: این اختلاف‌ها مردم را دچار سردرگمی کرده است در این راستا درصدد رفع این مشکل هستیم.

قاضی‌عسگر با اشاره به احداث پاتوق‌های شهری در این منطقه، گفت: در گذشته چند پاتوق شهری در منطقه ۹ ایجاد شده است و در دوره جدید این طرح ادامه یافت و طرح‌های نورپردازی حاشیه آن نیز اجرا شد.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه روند ساخت دو هتل را در این منطقه تسهیل کرده است، از این رو سرمایه‌گذاران می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه بر اساس آمار سازمان میراث فرهنگی منارجنبان بیشترین تعداد بازدیدکننده را در میان آثار تاریخی داشته است، تصریح کرد: این آمار وظیفه ما را در قبال این اثر تاریخی دوچندان می‌کند، دو سال است شهرداری برای ساخت پارک حاشیه منارجنبان طرحی تعریف کرده است که سازمان میراث به‌رغم دستور وزیر میراث فرهنگی، اجازه ساماندهی را نمی‌دهد، در حالی که وضعیت فعلی زمین رها شده جز شرمندگی چیزی برای ما مسئولان به همراه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: از سازمان میراث فرهنگی درخواست داریم با تسهیل قوانین مدیریت شهر را برای ساماندهی حریم منارجنبان یاری کند.

قاضی‌عسگر با اشاره به استقبال شهروندان از سامانه «اصنو» سرای ۱۰، گفت: استقبال بسیار خوبی از این سامانه در منطقه ۹، ۱۳ و ۱۵ شده است و این مناطق بیشترین تعداد صدور پروانه را داشته‌اند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان اظهار کرد: بعضی باغ ویلاهای منطقه ۹ قانونی و بعضی غیرقانونی احداث شده است که با ساخت‌وسازهای غیرقانونی برخورد می‌شود.

کد خبر 614563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.