آغاز طرح «دارورسان» در تهران با بیماران ام‌اس/پوشش بیمه ۲۷ قلم داروی پرتکرار در دستور کار

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اعلام اینکه برای ۱۳هزار و ۵۰۰نفر از بیماران صعب‌العلاج، مزمن و سخت، طرح دارورسان (دارورسانی درِ منزل بیماران) اجرا خواهد شد، گفت: این طرح از داروی ام‌اس در تهران شروع شده است و امیدواریم به همه استان‌های کشور تسری یابد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی ناصحی در آئین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم به جایی برسیم که از یک بیمه قدرتمند در کشور بهره‌مند باشیم. گام‌های اولیه در این زمینه در وزارت بهداشت و مجلس برداشته شده و عزم ملی و اعتقاد همه ارکان نظام بر این است که سلامت امر مهمی است و ما هم باید در جهت رفاه مردم و تأمین هزینه‌های درمانی قدم‌های خوبی را برداریم.

وی با اشاره به اجرای طرح «دارویاری» افزود: در بحث پرداخت‌های طرح دارویاری تاکنون توانستیم مطالبات را به‌روز پرداخت کنیم و تا مهرماه سهم ارز و سهم بیمه را پرداخت کردیم. پرداخت‌های به‌روز جزو وظایف است، اما یک سال است که به آن نظم دادیم تا مؤسسات نقدینگی کافی داشته باشند.

مدیرعامل بیمه سلامت با بیان اینکه بیمه سلامت طرح‌های مهمی را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ انجام داد و در حال انجام است، تصریح کرد: بحث پوشش رایگان سه دهک پایین جامعه یکی از این طرح‌ها بود که پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در قالب این طرح تحت پوشش قرار دادیم و با اصلاح به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید، همچنین در مناطق حاشیه شهرها تاکنون بیش از یک میلیون نفر را در تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه هدف این است که همه مردم ایران بیمه مطمئنی داشته باشند، ادامه داد: به طرق مختلف اعلام کردیم که یک میلیون نفری که بیمه ندارند، مراجعه کنند؛ چراکه ازآنجاکه باید آزمون وسع شوند، نمی‌توانیم به صورت خودکار آن‌ها را بیمه کنیم. امیدواریم این افراد که معمولاً از دهک‌های بالا هم هستند، بیمه شوند.

کاهش قیمت دارو برای مردم

ناصحی با اشاره به نسخه الکترونیک، گفت: امیدواریم نسخه الکترونیک زمینه‌ای برای نظام سلامت الکترونیک و پرونده الکترونیک شود. در نسخه الکترونیک تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه را در کشور صادر کردیم. همه پرداخت‌ها در مؤسسات دولتی و خصوصی الکترونیک است.

وی ادامه داد: طرح دارویاری طرحی بزرگ است و مدت‌ها می‌خواستند آن را انجام دهند و امروز وزارت بهداشت این کار را انجام داده است. ما هم تلاش می‌کنیم که این طرح به سرانجام خوبی برسد. درحال‌حاضر پرداخت از جیب مردم در بسیاری از داروهایی که در سامانه ما بوده و حتی قبلاً در برخی از این داروها براساس حداقل قیمت پرداخت می‌کردیم، اما اکنون بالاتر از میانگین پرداخت می‌کنیم و این کار قیمت دارو را برای مردم کمتر کرده است؛ البته اشکالاتی هم وجود دارد و برخی داروها در سامانه خوب تعریق نشده که درحال رفع آن هستیم.

مدیرعامل بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه‌ای ۲۷ قلم داروی پرتکرار و مورد نیاز مردم دیگر نیز در دستور کار هیئت دولت است که طی هفته آینده در هیئت دولت مصوب می‌شود و آن‌ها را در بیمه سلامت تحت پوشش بیمه می‌بریم؛ امید است تا پایان سال عمده داروهای پرتکرار را بیمه کنیم.

ارائه خدمات به معلولان و بیماران اوتیسم

وی اضافه کرد: ارائه خدمات به معلولان و بیماران اوتیسم گام مهمی بوده است و با تصویب شورای‌عالی بیمه و دستور وزیر بهداشت، برای معلولان و مبتلایان اوتیسم تعرفه خصوصی را در مراکز خصوصی پرداخت کنیم تا پرداخت از جیب بیماران کاهش یابد و این پوشش به مرور هم بیشتر می‌شود. امروز نیز شاهد رونمایی از صندوق بیماران صعب‌العلاج خواهیم بود که به همت وزارت بهداشت و مجلس انجام شده است.

ناصحی از اجرای آزمایشی طرح دارورسانی در تهران خبر داد و گفت: برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از بیماران صعب‌العلاج، مزمن و سخت طرح دارورسان را اجرا می‌کنیم. با اجرای طرح دارورسان که به صورت آزمایشی در تهران و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرا می‌شود، داروی این بیماران درب منزل بیماران صعب‌العلاج تحویل می‌شود که کاری ایمن با رضایت بیمار است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح از داروی ام‌اس در تهران شروع شده و مشکل نیز عمدتاً در تهران بود؛ چراکه دسترسی در استان‌های دیگر به اندازه تهران مشکل نیست. امید است طرح دارورسان به همه استان‌های کشور تسری یابد.

منبع: ایسنا

کد خبر 614555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.