غرب راهی جز توافق دیپلماتیک با ایران ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ راهی به جز مذاکرات دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران ندارد، ‌گفت: مقامات آمریکایی هر از گاهی تلاش می‌کنند با فرستادن پیامی به ایران، مسائلی درباره مذاکره را مطرح می‌کند تا راه مذاکره از سوی ایران بسته نشود.

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اظهارات ضد و نقیض طرف‌های غربی و آمریکا در خصوص احیای برجام اظهار کرد: آمریکایی‌ها نیازمند احیای برجام و توافق هسته‌ای هستند و هیچ راهی به جز مذاکرات دیپلماتیک در برابر ایران ندارند اما اکنون شرایطی در داخل کشور به وجود آمده که تلاش می‌کنند از آن برای گرفتن امتیاز حداکثری از ایران استفاده کنند.

وی دلیل به بن‌بست خوردن مذاکرات را خودداری آمریکا از عمل به تعهدات خود دانست و افزود: آمریکا خواسته‌های جدیدی از ایران داشت و به هیچ‌وجه حاضر نبود تضمین دهد که دولت‌های بعدی آمریکا به این توافق متعهد می‌مانند، بنابراین تلاش می‌کنند از شرایط به وجود آمده در هفته‌های اخیر حداکثر استفاده را ببرند تا بتوانند خواسته‌های خود را پیش ببرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل صحبت‌های ضد و نقیض مقامات آمریکایی را بلاتکلیفی سیاست‌های آنها اعلام کرد و گفت: تصمیم‌گیری مقامات آمریکایی وابسته به وقوع چند اتفاق در آینده نزدیک است، نخست برگزاری انتخابات کنگره آمریکا که بر اساس نظرسنجی‌های اعلام شده، آرای جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره بیشتر است.

وی پیش‌بینی کرد به احتمال زیاد مجلس سنای آمریکا به دست جمهوری‌خواهان می‌افتد و ادامه داد: مجلس سنا محل اصلی و محوری تصمیم‌گیری در عرصه سیاست خارجی آمریکا است و در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان، مقامات آمریکا نمی‌توانند مردم خود را قانع کنند که برجام برای این کشور توافق خوب و مناسبی است.

بلاتکلیفی مواضع آمریکا به بهانه اغتشاشات داخلی ایران

اکوان دومین عامل تأثیرگذار بر سیاست غرب در برجام را برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: در این انتخابات مشخص می‌شود که آیا یائیرلاپید در مقام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند یا نتانیاهو بر سر کار خواهد آمد، البته هر دو این افراد اعلام کرده‌اند که به احیای توافق برجام پایبند نخواهند بود.

وی انتخاب فردی که در سرزمین‌های اشغالی بر سر کار خواهد آمد را بر احیای برجام و ادامه اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در ایران تأثیرگذار دانست و افزود: آمریکایی‌ها در شرایط بلاتکلیفی قرار دارند، با این حال تلاش می‌کنند مقصر این وضعیت را تغییرات داخلی ایران اعلام کنند و تصور می‌کنند که این اغتشاشات و اعتراضات می‌تواند بر وضعیت داخلی ایران تأثیرگذار باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لابی ضدایرانی در آمریکا، خاطرنشان کرد: این لابی پول خوبی خرج می‌کند تا مقاماتی مانند مایک بنت، جان بولتون و مایک پمپئو را برای حضور و سخنرانی در جلسات آنها دعوت کرده و اعلام کنند که رژیم ایران در حال سرنگونی است، این جریان تلاش می‌کند بهانه احیای برجام را به سرنوشت اعتراضات گره بزند و به همین دلیل مواضع آمریکا درباره توافق هسته‌ای اکنون مشخص نیست.

وی ادامه مذاکرات دیپلماتیک و توافق هسته‌ای با ایران را تنها گزینه پیش روی آمریکا اعلام کرد و گفت: مقامات آمریکایی هر از گاهی تلاش می‌کنند با فرستادن پیامی به ایران، مسائلی را درباره مذاکره مطرح کنند تا راه مذاکره از سوی ایران بسته نشود زیرا از این موضوع آگاه هستند که تندروی آنها ممکن است ایران را به مرحله‌ای برساند که از ادامه مذاکرات خودداری کند.

کد خبر 614510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.