چگونه می‌توان محله‌های کامل طراحی کرد؟

محله‌های کامل به مناطقی از شهرها اشاره دارد که در آن‌ها تمام ساکنان می‌توانند در نزدیکی محل زندگی خود تمام نیازهایشان را برطرف کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محله‌های کامل به مناطقی از شهر اطلاق می‌شود که شهروندان در محدوده آن‌ها می‌توانند به تمام تسهیلات لازم برای یک زندگی باکیفیت دسترسی داشته باشند، انتشار گازهای آلاینده در آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد، مراکز تجاری از شور و دوام بیشتری برخوردار است، مردم تمایل بیشتری به تردد سبز دارند و نشاط شهروندی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در واقع، ساختار محله‌های کامل بسیار مشابه با شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای است که در آن، مردم می‌توانند تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. مردم در محله‌های کامل، از سکونت در محل زندگی خود رضایتمندی بالایی دارند زیرا دسترسی به تمام خدمات و فرصت‌ها برای آن‌ها امکان‌پذیر است.

ایجاد محله‌های کامل از طریق تغییر طراحی شهری ممکن می‌شود، به این صورت که مدیران باید شکل کلی مناطق را تغییر دهند و به ایجاد امکانات مورد نیاز مردم در تمام زمینه‌ها در این محله‌ها بپردازند.

چگونه می‌توان محله‌هایی کامل طراحی کرد؟

نقش محله‌های کامل در افزایش مقاومت مردم در مقابل بحران‌ها

محله‌های کامل از توسعه شهری مردم-محور برخوردار است و به همین دلیل، کیفیت هوا در آن‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد که این ویژگی به زیست‌پذیری بیشتر این مناطق کمک زیادی می‌کند. در واقع، کیفیت زندگی برای تمام مردم به‌ویژه ساکنان آسیب‌پذیر محله‌های کامل بسیار رضایت‌بخش است که همین امر، آن‌ها را در مبارزه با بحران‌های مختلف نظیر کرونا قدرتمند می‌کند. از آن‌جا که پویایی فعال در این محله‌ها حاکم است، در نتیجه کمترین میزان از گازهای آلاینده در آن‌ها منتشر می‌شود که این ویژگی به مقاومت بیشتر مردم در مقابل بیماری‌های واگیر مانند کرونا کمک می‌کند. این‌که چگونه می‌توان محله‌هایی کامل ایجاد کرد، در ادامه مورد بحث قرار گرفته است.

ایجاد امکانات و مراکز عمومی ضروری در هر محله

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی محله‌های کامل، برخورداری از خدمات عمومی و امکانات رفاهی در نزدیکی محل سکونت تمام مردم است. در این رابطه، مدیران باید به ایجاد مراکز مورد نیاز مردم در فاصله‌های بسیار نزدیک به هم بپردازند تا ساکنان قادر باشند تنها از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری امور روزمره خود را انجام دهند. بهره‌گیری از سازه‌های بدون استفاده یا زمین‌های خالی برای احداث مراکز مهم یکی از مؤثرترین اقدامات برای ایجاد محله‌های کامل به‌شمار می‌رود که به‌تازگی در شهرهای آمریکایی مانند پورتلند به خوبی پیاده شده است. گسترش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری از طریق بستن خیابان‌ها به روی وسایل نقلیه موتوری نیز می‌تواند نقش مهمی در توسعه محله‌های ۱۵ دقیقه‌ای ایفا کند.

چگونه می‌توان محله‌هایی کامل طراحی کرد؟

افزایش تراکم شهری از طریق بهره‌گیری از سازه‌های چندمنظوره

محله‌های کامل ساختاری شبیه به شهرهای فشرده دارد که در آن‌ها، تمام سازه‌ها، کاربردهایی چندمنظوره دارد، بنابراین توسعه شهری در آن‌ها کاملاً متراکم است. سازه‌های چندمنظوره به ساختمان‌هایی اشاره دارد که در آن‌ها، بخش‌های مختلف به کاربری‌های متفاوت نظیر سکونت، بخش‌های اداری، تجاری و حتی تفریحی اختصاص یافته است و در نتیجه ساکنان هر ساختمان می‌توانند در آن‌ها بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنند. برخورداری از نمایه‌های تقاضای انرژی متعادل در طول روز، از مهم‌ترین ویژگی‌های ساختمان‌های چندمنظوره به حساب می‌آید که این قابلیت می‌تواند در بهبود اقدامات مربوط به انرژی پاک و همچنین شبکه‌های گرمایشی و سرمایشی مناطق مؤثر باشد.

چگونه می‌توان محله‌هایی کامل طراحی کرد؟

مدیران شهری باید برای ایجاد محله‌های کامل، قوانین شهری را برای ساخت‌وسازهای جدید تغییر دهند و بر ایجاد سازه‌های چندمنظوره تاکید کنند برای این کار لازم است:

  • قوانین طراحی شهری از وضعیت عادی به "کد مبتنی بر فرم" تغییر کند که در این روش، تنظیم توسعه شهری با هدف دستیابی به یک شکل ویژه انجام می‌شود. در مورد محله‌های کامل، کد مبتنی بر فرم به تغییر مقررات طراحی شهری به گونه‌ای کمک می‌کند که در آن هر سازه کاربری ویژه‌ای نداشته باشد و برای اهداف مختلف مانند تجارت، آموزش و سکونت طراحی شود. امروزه در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا از کد مبتنی بر فرم برای ایجاد محله‌های کامل در شهرهایی با اندازه‌های متفاوت بهره گرفته می‌شود. مدیران بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین نیز به اجرای سیستم کدگذاری ترکیبی در شهر پرداخته‌اند تا سازه‌های چندمنظوره را در سراسر پایتخت توسعه دهند و از این طریق به ایجاد محله‌هایی کامل بپردازند که در آن‌ها تمام نیازهای مردم در نزدیکی محل سکونت آن‌ها تأمین می‌شود.

چگونه می‌توان محله‌هایی کامل طراحی کرد؟

  • طراحی شهرها باید با تراکم نسبی و محله‌های کوچک انجام گیرد. در این نوع طراحی، ساختمان‌ها تنها برای یک خانواده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه هر سازه میزبان چندین خانواده خواهد بود. این سازه‌ها اگر در محله‌هایی کوچک احداث شود، امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را برای ساکنان افزایش می‌دهد که این امر به سهم خود در بهبود کیفیت هوا و افزایش رفاه جسمی و روانی ساکنان نقش مهمی ایفا می‌کند. قابلیت تراکم این محله‌ها به شرایط اولویت‌های ساکنان و امکانات موجود در انواع مختلف سازه‌ها بستگی دارد.
  • مدیران مردم را به بهره دوباره از زمین‌ها و ساختمان‌های خالی یا بدون استفاده تشویق می‌کنند. اغلب شهرهای جهان میزبان ساختمان‌ها و زمین‌های بدون استفاده است که بهره‌گیری از آن‌ها می‌تواند به ایجاد شهرهای پایدارتر و بهتر منجر شود. این فضاهای خالی یا متروکه برای ایجاد محله‌های کامل می‌تواند بسیار مؤثر باشد و گسترش شهرهای متراکم از طریق ایجاد سازه‌های چندمنظوره در آن‌ها را به دنبال داشته باشد.
کد خبر 614497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.