اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تاثیر چندانی در بورس ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عملکرد شرکت‌ها از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تأثیر بسیار کمی خواهد گرفت، زیرا معاملات در بازار ثانویه از درگاه شرکت‌های کارگزاری اساساً هیچ تأثیر خاصی بر عملکرد و سودوزیان یا عملیات جاری شرکت‌ها ندارد.

فردین آقابزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی توسط شرکت‌های بورسی، اظهار کرد: عملکرد شرکت‌ها از اجرای این قانون تأثیر بسیار کمی خواهد گرفت زیرا معاملات در بازار ثانویه از درگاه شرکت‌های کارگزاری اساساً هیچ تأثیر خاصی بر عملکرد و سود و زیان یا عملیات جاری شرکت‌ها ندارد.

وی افزود: پیش از این، محدودیت‌هایی که در بازار سرمایه موضوعیت نداشت اعمال شده بود و با راهکار پیشنهادی درخصوص افزایش تراکنش‌ها از ۵۰ به ۵۰۰ میلیون تومان که سهولت در جریان ورود نقدینگی به بازار را به دنبال دارد، بخشی از دغدغه‌ها مرتفع می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر منظور از اجرای این قانون، تقویت سمت تقاضا در بازار باشد، با وجود آنکه اجرای چنین قوانینی تأثیرات مثبت دارد، به‌طورنسبی باید توجه داشته باشیم در بین عوامل و اثراتی که به صورت مؤثرتر و با درصد اثرگذاری بیشتر بر بازار سرمایه نیازمند اصلاح بود، اصلاح تراکنش‌ها کم‌ترین وزن را به خود اختصاص می‌دهد زیرا بیشتر فعالان بازار از طریق نگهداری اوراق بدهی یا انواع اوراق، معمولاً سهام را به صورت خزانه نگه می‌داشتند.

آقابزرگی اضافه کرد: بنابراین با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و تغییر در نحوه انتقال نقدینگی، در امر خریدوفروش سهام گشایش چندانی ایجاد نمی‌شود و این فقط به تازه‌واردها و غیرحرفه‌ای‌ها کمک می‌کند، اما اساساً گشایش قابل توجهی در بازار ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اینکه افراد حرفه‌ای فعال بورس، پیش از این با استفاده از ابزارهایی همچون تبدیل اوراق سهام به اوراق بدهی، امکان ورود یک‌باره بخش قابل توجهی از نقدینگی برای خرید سهام را از گذشته در اختیار داشتند، این موضوع تأثیر چندانی در عملکرد آنان نخواهد داشت.

کد خبر 614495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.