پیام‌ آمریکا برای توافق

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، سوم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیام آمریکا برای توافق» نوشت: حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه _دوم آبان‌ماه_ در دیدار با اعضای سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات و همچنین ادعای در اختیار گذاشتن پهپادهای ایرانی به روسیه صحبت کرد.

وزیر امورخارجه در ابتدای اظهارات خود با اشاره به برگزاری مجمع عمومی هجدهمین دوره این سازمان گفت: ابتدا دبیرکلی دکتر نادری را که از همکاران موفق و دارای تجربه بسیار بالا در رسانه و دارای نگاه بین‌المللی در عرصه رسانه هستند و به‌طور شایسته به تقویت و انسجام در حوزه کار در اوآنا کمک کردند، تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: در مورد نقش رسانه و نقش سازمان اوآنا بحث و تبادل نظر انجام شده و نقش اوآنا برای مقابله با جریان یک‌سویه خبرسازی غربی حائز اهمیت است و این سازمان در برابر جریان‌سازی‌های مقابل قرار دارد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دولت ایران نگاه ویژه‌ای به قاره آسیا که از رشد فزاینده‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ما نگاه به قاره آسیا را مبتنی بر سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی هوشمند و تعامل و فعالیت مؤثر در عرصه سیاست خارجی قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه به اختصار به موضوعی که در دستور کار جهان غرب در مورد ایران قرار دارد اشاره می‌کنم، افزود: یک موضوع اینکه نگاه ایران به جنگ اوکراین و ارسال پهپادهایی است که از سوی رسانه غربی متوجه ایران شده و موضوع دوم نیز گفت‌وگوهای وین با ۱+۴ و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا برای لغو تحریم‌های ظالمانه است که فعالانه پیگیری می‌شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوع ایران در مورد جنگ به روشنی مطرح شده و همان‌طور که مخالف جنگ در سوریه و یمن هستیم، مخالفت جنگ در اوکراین نیز هستیم و بارها در ماه‌های گذشته تلاش‌های رئیس جمهور و همکارانم در وزارت خارجه صرف توقف جنگ و مذاکره سیاسی شده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف اوکراینی در آغاز جنگ دنبال آتش‌بس بود اما طرف روس می‌گفت که اوکراین دنبال آتش‌بس نیست اما پس از مدتی شرایط برعکس شد و دو طرف همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند.

پیام‌ آمریکا برای توافق

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرلشکر باقری به اروپا: با پول‌هایم زغال بخرید!» نوشت: مقامات عالی‌رتبه ایرانی حساب و اندوخته‌ای در کشورهای اتحادیه اروپا ندارند، قصدی هم برای سفر به آن کشورها ندارند و سخن از تحریم آن‌ها و اجازه ورود ندادن و مصادره اموالشان، نمایشی سیاسی است که غربی‌ها سال‌ها است برای اهداف سیاسی خود اجرا می‌کنند.

این‌سو هم همواره این موضع بوده که اگر مالی در سرزمین‌تان به نام ما یافتید، مصادره کنید و برای شما باشد! اول بهانه را با خبری دروغ دست و پا می‌کنند، آن را با این رسانه و آن مزدور رسانه‌ای و تنی چند از مقامات رادیکال خود پر و بال می‌دهند، بعد خودشان به میدان می‌آیند و دروغ مربوطه را به عرصه موضع‌گیری‌های رسمی می‌رسانند، در نهایت آن را به جلسات تصمیم‌گیری می‌برند و… تحریم‌ها اینگونه ساخته می‌شوند.

ادعای سرنگونی پهپادهای ایرانی توسط اوکراینی‌ها که قرار بود پای ایران را به منازعه نظامی روسیه و اوکراین باز کند و بهانه تحریم‌های بیشتر و اتهامات بیشتر علیه ایران شود، همین‌گونه ساخته شد.

اوکراینی‌ها از سرنگونی پهپادهای ایرانی گفتند، حتی مدعی شدند تکنیسین‌های ایرانی این پهپادها را هم کشته‌اند! رسانه‌های غربی طبق معمول به میدان آمدند و بر مبنای همین ادعای بی سند بر ضد ایران مطلب منتشر کردند، مقامات سیاسی تریبون‌دار شدند و بر مبنای همین مطالب بی سند رسانه‌هایی که سرنخ‌شان دست همین مقامات است و پول‌شان هم از آنجا می‌آید، موضع گرفتند؛ در نهایت هم ایران و ایرانی را تحریم کردند.

مسئولان ایرانی آن‌قدر به تحریم شدن خود به دست غربی‌ها عادت دارند و البته آن را بی اهمیت می‌دانند که اغلب گرچه در مورد تحریم ایران صحبت و عمل می‌کنند، اما اعتنایی به تحریم شخص خود ندارند.

با این حال، در موضوع تحریم‌های اخیر، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان ترجیح داد مواردی را به اروپایی‌ها یادآوری کند.

او در پیامی که در مورد تحریم شدن خود توسط اتحادیه اروپا منتشر کرده، از آن خواسته که اگر اموالی از او را در هر کجای جهان یافتند، مصادره کنند. او با این نکته، خواسته نمایشی بودن این تحریم‌ها را به رخ بکشد؛ چه آنکه فرماندهان نظامی ایرانی اساساً اموالی در جغرافیای اتحادیه اروپا ندارند تا قرار بر مصادره آن باشد.

سرلشکر باقری به همین نکته هم بسنده نکرده و در کنایه و طعنه به اروپایی که به خاطر جنگ روسیه و اوکراین، واردات گاز از روسیه را از دست داده، گفته که باید زغال‌سنگ بخرند، چون زمستان سختی پیش رو دارند.

پیام‌ آمریکا برای توافق

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تناقض آماری روی خط فقر» نوشت: در شرایطی که آمار و ارقام رسمی جدیدی از خط فقر وجود ندارد، اظهار نظر یک فعال کارگری به تازگی خبرساز شده است.

«توفیقی» رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای کار ایران اعلام کرده که «خط فقر نسبی» خانوارها در ایران از ۱۸ میلیون تومان عبور کرده و به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده است، رقمی که طبق گفته کارشناسان تقریباً اکثر جامعه ایران را باید زیر خط فقر لحاظ کرد.

وی البته روش رسیدن به این عدد یا منبعی را برای آن ذکر نکرده است با این حال، این سوال ایجاد می‌شود که ادعای فوق تا چه حد می‌تواند دقیق باشد و مهم‌تر اینکه چه برآوردهای مستندی می‌توان در باره خط فقر داشت؟

مسئله‌ای که در باره اعداد و ارقام مربوط به خط فقر از جمله ادعای فوق وجود دارد، به تعریف از فقر برمی‌گردد. به طور کلی در این زمینه دو نوع آمار مورد توجه قرار می‌گیرد؛ فقر مطلق و فقر نسبی. در این زمینه، گزارش پاییز سال گذشته وزارت تعاون درباره سیاست‌های کاهش فقر تاکید می‌کند که فقر مطلق، کمبود پول کافی برای برآوردن نیازهای اساسی فیزیولوژیکی یا همان تأمین بقا تعریف می‌شود و در این میان، تغذیه هسته اساسی آن خواهد بود.

با این حال، طبیعی است که دامنه نیازهای اساسی فراتر از نیاز تغذیه است (مانند پوشاک و مسکن) و همین موضوع خود نسبی بودن فقر مطلق در کشورهای دیگر را موجب می‌شود.

از سوی دیگر فقر نسبی به عنوان ناتوانی از امرار سطح معیشت خاصی در جامعه مطرح است که فرد لازم یا مطلوب تشخیص می‌دهد. به بیان دیگر در محاسبه این نوع فقر، میزان درآمد گروه فقیر جامعه نسبت به سایر گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

با این تعریف معلوم می‌شود که فقر نسبی بیشتر معیاری از جنس توزیع نسبی درآمدها و نبود برابری است تا محرومیت مطلق. به این ترتیب تا اینجا نیز می‌توان گفت که مبنای ادعای صدر این گزارش ناظر به نسبی بودن فقر، مبهم باقی می‌ماند.

موضوع دیگری که درباره ادعای جنجالی مطرح شده وجود دارد، بیان یک عدد کلی برای خط فقر بدون ذکر محدوده جغرافیایی است. طبیعی است که اگر تعریف خط فقر با شمول کالاهایی تا محدوده خوراک، پوشاک و مسکن را در نظر بگیریم، اقلام مختلفی از این کالاها در مناطق جغرافیایی متفاوت، قیمت‌های مختلفی خواهند داشت و اینها همه بر خط فقر اثرگذار خواهند بود.

نمود عینی این مسئله را می‌توان در آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس در خردادماه ۱۳۹۹ از خط فقر مطلق مشاهده کرد. در آن گزارش با عنوان «تصویری از وضعیت اقتصادی کشور؛ چالش‌ها و راهکارها» خط فقر مطلق خانوار چهارنفره در سال ۹۸ برای متوسط کشوری حدود دو میلیون تومان و برای شهر تهران، حدود ۴.۵ میلیون تومان اعلام شده است. اگرچه این ارقام در سال ۱۴۰۱ حتماً به مراتب بالاتر از سال ۹۸ است.

پیام‌ آمریکا برای توافق

کد خبر 614493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.