۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
مرمت خانه‌ای به وسعت یک شهر

خانه شهید چگینی یکی از بناهای شاخص شهر قزوین از منظر فرهنگی و تاریخی است که روند مرمت و بازسازی آن طی چند سال اخیر به کندی پیش رفته و نیازمند توجه بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بناهای قدیمی و شاخص از مهم‌ترین عناصر یک شهر محسوب می‌شود که تأثیر زیادی بر هویت و فرهنگ شهر و شهروندان دارد. احیای این بناها می‌تواند به عنوان نمادی از تاریخ شهر چه از منظر فرهنگی و چه از منظر کالبدی مورد توجه قرار بگیرد و نقش مدیریت شهری در این بین کلیدی است؛ یکی از این بناها خانه شهید چگینی است که علاوه بر ارزش فرهنگی، پیشینه تاریخی نیز دارد.

قدرت‌الله چگینی، سی‌ام دی‌ماه ۱۳۲۶ در شهرستان قزوین به دنیا آمد. پدرش غلامرضا و مادرش معصومه نام داشت. وی تا پایان دوره کارشناسی در رشته مترجمی زبان عربی درس خواند و آن زمان معاون اداره آموزش و پرورش بود. وی دوازدهم شهریورماه ۱۳۶۰ در قزوین مورد سو قصد گروه‌های ضدانقلاب قرار گرفت و بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

شهید چگینی در دوران ستم شاهی با مبارزه علیه ظلم و استبداد به الیگودرز تبعید شد و با پیروزی انقلاب اسلامی به قزوین بازگشت. وی توسط شهید رجایی برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شد اما آن سمت را نپذیرفت.

شهرداری قزوین در دوره پنجم شورای اسلامی شهر با خرید و تملک منزل پدری که شهید چگینی در آن سکونت داشت، تلاش کرد این منزل را به عنوان موزه به بهره‌برداری برساند. این مهم در دوره جدید مدیریت شهری نیز با جدیت در حال پیگیری است و شهرداری قزوین با پیگیری‌های فراوان درصدد احیای خانه شهید چگینی با رویکرد فرهنگی آموزشی است، اما این روند به کندی پیش می‌رود.

تصویب مرحله دوم طرح مرمت خانه شهید چگینی

محمداسماعیل حافظی، مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین با اشاره به اجرای مرحله دوم طرح مرمت خانه شهید چگینی، می‌گوید: فاز دوم طرح طرح مرمت خانه شهید چگینی در جلسه‌ای با حضور عضو شورای اسلامی شهر قزوین، کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، سازمان فرهنگی ورزشی، شهرداری منطقه یک و مشاور پروژه به تصویب رسید.

وی می‌افزاید: کاربری این خانه با توجه به سابقه شهید چگینی به عنوان معلم آموزشی در نظر گرفته شده است. پیشنهادات مختلف از طرف کارشناسان ارائه شده است تا در کنار زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید چگینی، فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های جوان و نوجوان آموزش داده شود.

مدیرعامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین تصریح می‌کند: طرح مرمت این خانه با داشتن فضاهای آموزشی، نمایش فیلم، فضای چندمنظور و با درنظرگرفتن ضوابط و اصول برای استفاده افراد کم توان جسمی_حرکتی طراحی شده است و به نوجوانان و جوانان در سطح محله خدمت‌رسانی می‌کند.

حافظی خاطرنشان می‌کند: قزوین دارای شهدای شاخص در آسمان ایران اسلامی است و آشنایی جوانان با شهدا و نحوه زندگی آنان تأثیر خوبی بر جامعه دارد و با معرفی الگوهای مناسب در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی تأثیرگذار خواهد بود.

خانه شهید چگینی به موزه شهدای خاندان چگینی تبدیل شود

احد چگینی، نماینده سه دوره شورای اسلامی شهر قزوین، کارشناس حوزه شهری و پژوهشگر تاریخ اقوام از زاویه دیگری به احیای منزل شهید قدرت‌الله چگینی نگاه می‌کند و به خبرنگار ایمنا می‌گوید: منزل شهید باید بازسازی شود؛ پس از ترور معلم بی‌نظیر و انقلابی، خانواده وی به تهران مهاجرت کردند و منزل شهید فروخته شد، در شورای پنجم خانه شهید قدرت‌الله چگینی به فروش رسید، توسط شهرداری تملک و پروانه خریدار آن باطل شد و پول آن را به مالک دادیم.

وی تصریح می‌کند: شهرداری قزوین با تصویب ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار استحکام‌سازی و ساخت یک المان از شهید چگینی را در محلی که ترور شده است، پیشنهاد کرد؛ بنده معتقد هستم خانه شهید چگینی باید به موزه شهدای خاندان چگینی تبدیل شود.

کارشناس حوزه شهری و پژوهشگر تاریخ اقوام ادامه می‌دهد: در قزوین بیش از ۵۰ شهید تقدیم انقلاب شده است، اما به دلیل کم‌کاری هیچ وقت نتوانستیم شهدای شاخص این خاندان بزرگ را معرفی کنیم.

چگینی اظهار می‌کند: این خاندان با حضور ۵۰۰ ساله خود در این شهر، نقش بی‌بدیلی در تاریخ قزوین و کشور داشته‌اند. قدرت‌الله چگینی شهید شاخص فرهنگیان کل کشور است، وی توسط شهید رجایی در دوران نخست‌وزیری به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد، اما این سمت را نمی‌پذیرفت.

وی اضافه می‌کند: خانه شهید بابایی و خاندان ابوترابی نیز در قزوین ساخته شده، اما منزل قدرت‌الله چگینی به عنوان شهید شاخص کشور تا امروز مورد توجه قرار نگرفته است.

این کارشناس حوزه شهری و پژوهشگر تاریخ اقوام تاکید می‌کند: فراموش نکنیم بسیاری از الگوهای شهرمان در پیچ و خم تاریخ به فراموشی سپرده شده است، از جمله نخستین زن مشروطه خواه به نام تاج الملوک چگینی که پس از کشته شدن فرزندش در مبارزه با آزادی‌خواهان حاضر نمی‌شود زیر بیرق روسیه و انگلیس برود، امروز مزار این بزرگوار در قزوین در حال تخریب شدن است، الگوهایی که امروز کمبود آن برای بانوان حس می‌شود.

احیای منزل شهید چگینی مطالبه مردمی است

فرج‌الله فصیحی‌رامندی، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به تلاش شورا و شهرداری برای ایجاد روحیه فرهنگ و شهادت، می‌گوید: قزوین با دارا بودن شهدای شاخص و گمنام الگوهای مناسبی برای نسل جوان ما است، زمانی که سیل تبلیغات و هجمه رسانه‌ای کشور را فرا گرفته است، رویکرد شورای اسلامی شهر و شهرداری معرفی صحیح شهدا و الگوهای زنده فرهنگی برای شهروندان است.

وی می‌افزاید: شورای اسلامی شهر، بودجه لازم را برای اجرای فاز دوم احیا و مرمت خانه شهید قدرت‌الله چگینی در نظر گرفته و تلاش داریم با حضور شهردار قزوین که از یادگاران دفاع مقدس است و شناخت کافی از شهید چگینی دارد، اهتمام لازم را برای اجرا و بهره‌برداری از این پروژه به کار ببندیم.

کد خبر 614492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.