خورشیدگرفتگی امروز را در مرکز نجوم ادیب رصد کنید

یک منجم و عکاس خورشیدی گفت: رصدخانه مرکز نجوم ادیب در هنگام شروع خورشیدگرفتگی، فعال خواهد بود و تلسکوپ‌های مجزایی برای رصد خورشید فراهم کرده است؛ عموم مردم می‌توانند برای رصد به این مرکز مراجعه کنند.

حسن حاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به خورشیدگرفتگی امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ اظهار کرد: خورشیدگرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید در یک راستا قرار بگیرند و ماه مانع رسیدن نور این ستاره به زمین شود.

وی افزود: در این هنگام قسمتی از نیم‌سایه ماه روی سیاره زمین تشکیل می‌شود و از رسیدن نور خورشید جلوگیری می‌کند؛ البته در خورشیدگرفتگی فعلی تنها بخش جنوبی نیم‌سایه ماه به قسمت نیم‌کره شمالی زمین می‌رسد.

این منجم و عکاس خورشیدی ادامه داد: در رویداد امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ شاهد خورشید گرفتگی جزئی هستیم و در هیچ نقطه‌ای از زمین خورشیدگرفتگی به‌صورت کامل نخواهد بود.

فواید خورشیدگرفتگی

وی در رابطه با تأثیرات و فواید خورشیدگرفتگی گفت: تأثیرات و فواید خورشیدگرفتگی بسیار متنوع است، اما به‌طورکلی در شرایطی که خورشیدگرفتگی کامل رخ می‌دهد در راستای مطالعات دانشمندان بسیار تسهیل‌گر خواهد بود.

حاتمی افزود: یکی از مطالعاتی که تحت تأثیر این پدیده قرار می‌گیرد، بادهای خورشیدی و تأثیراتی است که خورشید گرفتگی بر لایه‌های مختلف جو زمین می‌گذارد؛ البته مطالعات دیگری نیز در زمینه ارزیابی دقت پیش‌بینی‌ها انجام می‌شود.

خورشیدگرفتگی حلقوی چیست؟

وی در رابطه با انواع خورشیدگرفتگی گفت: خورشیدگرفتگی انواع مختلفی دارد که در یکی از شرایط، خورشید کاملاً توسط ماه پوشیده و تنها تاج خورشید نمایان می‌شود. در این هنگام ماه در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به زمین قرار می‌گیرد.

این منجم و عکاس خورشیدی تصریح کرد: به‌طورکلی ماه در مدار خود گاهی از زمین دور و در اوج خود قرار می‌گیرد و برخی اوقات نیز به زمین نزدیک می‌شود؛ هنگامی که ماه از زمین دور می‌شود خورشیدگرفتگی به‌صورت حلقوی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: با این وجود اگر شخصی از نظر موقعیت جغرافیایی در محل نیم‌سایه ماه قرار گیرد و خورشیدگرفتگی به‌صورت کلی یا حلقوی باشد، به دلیل اینکه شخص در مرکز سایه قرار نگرفته است، خورشیدگرفتگی را به‌صورت جزئی می‌بیند.

حاتمی افزود: در رویداد امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ تنها بخشی از نیم‌سایه ماه از رسیدن نور خورشید جلوگیری می‌کند که این نیم‌سایه روی قسمت‌های شمالی کره زمین قرار دارد و در هیچ نقطه‌ای از زمین شاهد خورشیدگرفتگی حلقوی یا کامل نیستیم.

وی اشاره کرد: برخی اوقات نیز ممکن است خورشیدگرفتگی ترکیبی باشد یعنی ممکن است خورشیدگرفتگی برای شخصی که دقیقاً روبه‌روی افق خورشید قرار دارد، حلقوی باشد، اما برای سایر اشخاص در همان لحظه به‌صورت کلی مشاهده شود.

مرکز نجوم ادیب میزبان برنامه رصدی خورشیدگرفتگی

این منجم خورشیدی در رابطه با برنامه رصدی مرکز نجوم ادیب گفت: رصدخانه این مرکز در هنگام شروع خورشیدگرفتگی فعال خواهد بود و تلسکوپ‌های مجزایی برای رصد خورشید فراهم کرده است، عموم مردم می‌توانند برای رصد به این مرکز مراجعه کنند.

وی اشاره کرد: خورشیدگرفتگی امروز _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ از ساعت ۱۳:۴۸ آغاز می‌شود و در ساعت ۱۵:۰۴ نیز به اوج خود رسیده و تا ۱۶:۳۰ بعدازظهر ادامه دارد. برنامه مرکز نجوم ادیب نیز در صورت مساعد بود شرایط جوی از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز می‌شود.

کد خبر 614436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.