خورشیدگرفتگی را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: خورشیدگرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم قرار بگیرند، به‌طوری‌که ماه از بین سیاره ما و خورشید عبور می‌کند و مانع از رسیدن نور به زمین می‌شود.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار گیرد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که «مقارنه ماه و خورشید» یا «ماه نو» رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید، تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک‌بار حادث شود و در نهایت به ماه جدید می‌رسد.

وی افزود: این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود که هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند. طی روزهای آینده ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب به‌عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. ماه تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. سه‌شنبه _سوم آبان_ ساعت ۱۴:۱۹ ماه در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی سنبله قرار دارند.

خورشیدگرفتگی جزئی

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه سه‌شنبه _سوم آبان‌ماه_ از مقابل خورشید می‌گذرد و خورشیدگرفتگی جزئی (۸۶.۱ درصد) از جنوب و نیمه غربی آسیا و کل اروپا و شمال‌شرق آفریقا قابل مشاهده است. خوشبختانه این پدیده جذاب از کشور ما قابل رصد است. کسوف بین ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶:۳۱ اتفاق می‌افتد. خورشیدگرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید، ماه و زمین در یک خط مستقیم قرار بگیرند به طوری که ماه از بین سیاره ما و خورشید عبور می‌کند و مانع از رسیدن نور به زمین می‌شود.

وی تصریح کرد: هر بار که ماه به دور زمین می‌چرخد _هنگام عبور از فاز ماه نو_ در آسمان به خورشید نزدیک می‌شود. کسوف جزئی زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، اما قرص ماه فقط قسمتی از قرص خورشید را می‌پوشاند. پدیده خورشید گرفتگی هیچ گاه از کل دنیا قابل مشاهده نیست. ماه بسیار کوچک‌تر از زمین است و سایه‌ای که روی زمین ایجاد می‌کند هرگز بیش از چند صد کیلومتر نیست. از موقعیت رصدخانه لارستان «قدر گرفت» به ۴۳ درصد می‌رسد.

کد خبر 614200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.