دستگاه‌ها باید دقیق‌ترین آمارها را در اختیار تصمیم‌گیران کشور قرار دهند

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر نقش مهم مرکز آمار ایران در تصمیم گیری مدیران برای اداره کشور گفت: هرچه آمار و اطلاعات صحیح‌تر، دقیق تر و به موقع باشد، تصمیم‌گیری مسئولان و مدیران مناسب‌تر و اداره کشور بهتر انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، محمد مخبر پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی که در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با بیان اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، اظهار کرد: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده‌ها و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست و اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر داده‌ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش‌هایی که اولویت ندارد هزینه خواهد شد و این مسئله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز پلتفرم‌ها و سامانه‌های دیجیتالی زندگی شخصی افراد و همچنین نحوه اداره کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت گیری های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد و این اطلاعات می‌تواند از سوی دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شخصی سازی در برنامه ریزی ها موضوعی جدی است، ادامه داد: دنیا در حال پیش روی به سمتی است که حتی برای درمان افرادی که بیماری‌های یکسان دارند، داروهای متفاوت و متناسب با هر شخص تجویز شود، بر همین اساس برای این حوزه باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با بیان اینکه نقش شما در اداره کشور با گذشته قابل مقایسه نیست تصریح کرد: عملکرد شما اگر مثبت باشد می‌تواند کشور را به مطلوب‌ترین نقطه برساند و اگر این عملکرد ضعیف باشد، می‌تواند باعث هدررفت منابع شود.

وی تدوین و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرادستگاهی و فراقوه ای دانست و افزود: همکاری دستگاه‌ها برای جمع آوری داده‌های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاه‌ها صادقانه و به هنگام، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی‌تواند آنطور که باید موثر و مفید واقع شود.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص‌ها ارائه می‌شود مربوط به گذشته است اما نکته مهم آینده نگری و پیش بینی ما نسبت به این شاخص‌ها است که جز از طریق تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، بنابراین دستگاه‌ها باید موظف باشند که دقیق‌ترین و صحیح ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش یابد.

مخبر حرکت به سمت جمع آوری هوشمند و مکانیزه آمار را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: بجای اینکه هر چند سال یکبار به شکل سنتی سرشماری و آمار نفوس و مسکن را انجام دهیم، باید با استفاده از نرم افزارها و روش‌های نوین، به صورت لحظه‌ای به آخرین آمارها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم اولویت‌ها را به درستی برای تخصیص منابع تشخیص دهیم.

وی همچنین بر لزوم بازتعریف بعضی شاخص‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: بازتعریف برخی شاخص‌ها امروز یک اولویت است چرا که در تصمیم گیری ها برای موضوعات کلان اقتصادی، نظیر اشتغالزایی، تعریف نرخ بیکاری مهم و کلیدی خواهد بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با اتکاء بر آمار و اطلاعات انجام می‌شود، بر لزوم ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرایندهای این مرکز تاکید کرد.

در این مراسم رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار ایران نیز در سخنانی بر اهمیت کیفیت و لزوم دقت در ارائه آمار تاکید کردند. همچنین از افراد برگزیده در مرکز آمار ایران قدردانی شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 614149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.