بهترین مشاور کسب و کار در ایران؟

استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار می تواند به کسب و کارها در بهبود عملکرد و ایجاد تغییرات لازم برای دستیابی به موفقیت کمک کند.

کار با مشاوران کسب و کاری که تجربه و موفقیت قبلی با شرکت هایی مانند شما دارند امری ضروری است. این مقاله برای کارآفرینان و صاحبان مشاغلی که قصد همکاری با یک گروه مشاوره کسب و کار عالی را دارند مفید است.

راه اندازی یک کسب و کار موفق، به دلیل تعدد وظایفی که برای موفقیت لازم است، چالش برانگیز خواهد بود. از حسابداری گرفته تا منابع انسانی و پشتیبانی فنی، تقریباً غیرممکن است که صاحبان مشاغل بتوانند همه این کارها را خودشان انجام دهند. اما، به لطف سهولت استخدام مشاوران، آنها مجبور نیستند همه ی کارها را خودشان انجام دهند.

یک مشاور حرفه ای کسب و کار چه کاری انجام میدهد؟

مشاوران کسب و کار، تخصصی دارند که آنها را فوق العاده ارزشمند می کند. این مشاوران تجربه پیشرفته ای را که برای غلبه بر بیشتر موانعی که کسب و کارها با شروع رشد و انتقال در طول زمان با آن روبرو هستند، را دارند.

کسب‌وکارها در تمام صنایع مشاورانی را برای کمک به حل مشکلات خاص یا دریافت مشاوره در مورد بهترین راه برای رسیدگی به مشکلات خاص استخدام می‌کنند.

هنگامی که یک مشاور کسب و کار استخدام می شود، به طور حرفه ای کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کند و راه حل های طراحی شده برای کمک به شرکت در رسیدن به اهداف خود ارائه می‌دهند. به زبان ساده، مشاور کسب و کار آمده که به شما کمک کند تا کسب و کارتان کارآمدتر شود.

چرا باید از مشاوران کسب و کار حرفه ای کمک بگیریم؟

  • چشم انداز خارجی دارند

گاهی اوقات، یک صاحب کسب و کار ممکن است آنطور که باید با مدیریت یا تیم خود در تماس نیست. در این حالت، اکثر مشاغل قادر به دیدن مشکلات موجود در سازمان خود نیستند. بنابراین، همیشه مشخص نیست که علت اصلی مسائل چیست یا مشکلات فرآیندها کجاست. این امر سبب می‌شود کسب و کار از اجرای روان و کسب موفقیت دور شود. پس از کار کردن در شرایط یکسان برای مدت زمان طولانی، شما و یا تیمتان برخی مسائل را نادیده می‌گیرید یا بهانه ای برای وجود آنها می‌سازید.

مشاور کسب و کار به عنوان یک شخص ثالث بی طرف عمل می کند و به کسب و کار شما دیدگاهی بیرونی در مورد آنچه اشتباه انجام می دهید و راهی که می‌توانید از طریق آن پیشرفت کنید را ارائه می دهد. با نگاهی تازه به کسب و کار شما، مشاوران می توانند به سرعت چالش هایی را که کسب و کار شما را متوقف می کند، شناسایی کنند و در نتیجه تغییرات مهمی را ایجاد کنند که این پتانسیل را دارد تا برای کسب و کار شما بسیار مفید باشد.

  • منابع ارزشمند

مدیران کسب و کار اغلب به طرز باورنکردنی مشغول کارهای مختلف هستند، که زمان کمی برای تمرکز بر تغییرات و رشد در شرکت‌هایشان باقی می‌گذارد. با داشتن یک مشاور کسب و کار در مجموعه‌ی خود، به منابع با ارزش زیادی دسترسی خواهید داشت. مشاوران، فرآیندها و ابزارهای خاص خود را برای ارزیابی صحیح کسب و کار شما و نیازهای آن دارند. این امر شما را از استخدام کارمندان بیشتر باز می دارد.

  • متخصص در کسب و کار

به طور کلی، اکثر صاحبان کسب و کار درک خوبی از شیوه های کسب و کار دارند. اما این امکان وجود ندارد که یک نفر همه چیز را بداند. همچنین بسیاری از صاحبان مشاغل هستند که در حال یادگیری اند.

این یک مسیر ناهموار است، چیزی که مشاوران کسب و کار را بسیار ارزشمند می کند این است که آنها در استراتژی ها، روندها و روش های تجاری تخصص دارند.

این امر به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا روی کاری که واقعاً به آن علاقه مند و واجد شرایط انجام آن اند تمرکز کنند.

مشاوران می توانند به صورت کوتاه یا بلند مدت، کار خود را انجام دهند.

اغلب اوقات، مشاوران در حین اعمال تغییرات خاصی در کسب و کار یا آموزش مهارت های جدید به کارکنان عمل می‌کنند که مدت ها پس از اتمام قرارداد مشاور هم مورد استفاده قرار می گیرند.

یک مشاوره ی با کیفیت، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که ابزارهای مناسب را در اختیار دارید و تیم شما قبل از پایان قرارداد به درستی آموزش دیده است.

  • صرفه جویی در استرس، زمان و پول در کسب و کار خود

بیاید با هم صادق باشیم، سرتان شلوغ است. شما دائماً چندین کار یا پروژه را در یک زمان انجام می دهید، این امر سطح استرستان را به شدت بالا می برد و زمان هم کم می‌آورید.

در این حالت تصمیمات پرهزینه تری میگیرید، مانند استخدام افراد جدید، سپس آموزش دادن آنها. سرمایه گذاری روی کارمندان جدید و امیدوار بودن به این که آنها به اندازه کافی بمانند تا سرمایه گذاری رویشان ارزشمند باشد. در حالی که درست است استخدام یک مشاور کسب و کار سرمایه گذاری اولیه بزرگ تری میخواهد اما، این متخصصان کارمندان تمام وقت نیستند، که این امر در دراز مدت باعث صرفه جویی در سرمایه‌ی کسب و کار شما می شود.

  • به اهداف تجاری خود برسید

داشتن یک مشاور کسب و کار خوب، مسئولیت پذیری و اقدام صحیح را تضمین می کند. بیشتر کسب‌وکارها درباره ایده‌های معنی‌دار زیادی ملاقات و بحث می‌کنند، اما به ندرت اقدامی انجام می‌دهند.

رخ دادن این اتفاق عوامل زیادی دارد، اما معمولاً فقدان مدیریت مناسب، تجربه/ابزار حیاتی، برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف یا ترکیبی از این موارد است.

بحث و گفتگو دور یک میز همیشه منجر به عمل نمی شود. مشاوران کسب و کار می توانند چالش های شما را ارزیابی کنند، راه حل ها را ارائه دهند و مسیرهایی را برای دستیابی به اهداف شما ایجاد کنند.

همچنین، مشاوران کسب و کار در ایجاد انگیزه در تیم شما به روشی مهارت دارند که کارفرما معمولاً نمی تواند آن را انجام دهد. مشاوران کسب و کار قادر به ایجاد انگیزه در کارکنان به روش های جدید و متفاوت هستند.

هنگامی که یک مشاور کسب و کار استخدام می کنید، باید مطمئن شوید که او در بازار خاص شما تخصص دارند. مشاور(های) شما با استفاده از مجموعه دانش و مهارت منحصر به فرد خود می توانند مشکلات را شناسایی کرده و به شروع و پیشروی تغییرات کمک کنند.

همچنین می‌توانید برای ارائه انتقادات سازنده و آموزش کارکنان روی مشاور کسب و کار خود حساب کنید.

در اتفاق ناگوار ی مانند رو به زوال رفتن یک شرکت، مشاور کسب و کار حرفه ای می تواند با انجام اصلاحات لازم برای بازگرداندن آن به زندگی کمک کند.

اهداف مهم یک مشاور کسب و کار

  • ارائه اطلاعات به صاحبین مشاغل
  • حل مشکلات شرکت
  • تشخیص معایب موجود
  • ارائه توصیه هایی بر اساس تشخیص
  • کمک به اجرای راهکارهای پیشنهادی
  • تشکیل جلسه و تعهد پیرامون اقدام اصلاحی
  • آموزش دادن به مراجعین برای حل مشکلات مشابه در آینده
  • بهبود دائمی و اثربخشی سازمانی

کدام مشاغل باید از کمک مشاوران کسب و کار بهره ببرند؟

  • کسب و کارهای کوچک، جهت شروعی قوی و برنامه ریزی شده .
  • ‌کسب و کارهایی که برای مدتی فعال بوده‌اند، می‌توانند از دیدگاهی تازه بهره ببرند.
  • شرکت‌هایی که کمپین‌های جدیدی را شروع می‌کنند، می‌توانند از تحقیقات و تخصص مشاور کسب و کار بهره‌مند شوند.
  • کسب و کارهایی که به دنبال پیشرفت و سوددهی بیشتر هستند، به راحتی و با استفاده از تجربیات یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای به این امر مهم دست می‌یابند.
  • کسب و کارهایی که به ایده آل های مالی خود دست پیدا نمی‌کنند، می‌توانند از یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای در زمینه‌ی حسابداری کمک بخواهند.
  • شرکت‌هایی که یک بخش جدید اضافه می‌کنند می‌توانند برای برنامه‌ریزی، راه‌اندازی و کارمندان آن بخش کمک بگیرند.

مزایای مشاوران کسب و کار چیست؟

  • استخدام مشاور کسب و کار، مزایای زیادی برای شرکت شما دارد. برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: بهره‌گیری از دیدگاه بیرونی، استفاده از بینش و تخصص سایر مشتریان و صنایع، دریافت کمک برای ایجاد طرح‌ها و همچنین منابع برای تحقق آنها، و موارد دیگر.
  • ‌مشاوران کسب‌وکار دید وسیع و متفاوتی را به کسب و کار شما ارائه می‌کنند. بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار باتجربه، به دیدی یکنواخت از مسائل شرکت خود میرسند. یک مشاور کسب‌وکار ذهن و دیدگاه تازه‌ای دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد چیزهایی را ببینند که ممکن است از دیدشان پنهان مانده باشد.
  • مشاوران کسب و کار اکثرا در حوزه‌های مختلفی و با افراد متفاوتی کار می‌کنند. تجربه‌ای که در این راه کسب می‌کنند، سبب می‌شود تا دیدی بازتر و خلاقانه تر پیدا کنند. آنها از تخصص خود در سایر صنایع استفاده می‌کنند و آنها را با صنعت جدید تطبیق می‌دهند.
  • مشاوران کسب و کار به عنوان افرادی خارج ازگود و بی تعارف نقطه‌های قوت و ضعف شما را شناسایی می‌کنند.
  • نگهداری سرمایه یکی از الزامات هر کسب و کار موفق است. مشاوران کسب و کار به یافتن بخش‌های ضعیف در مخارج شما کمک می‌کنند و راه حل های خلاقانه ای برای آن حوزه ها ارائه می‌دهند.
  • مشاوران کسب و کار با تحقیق در مورد مشتری مورد نظر شما و ایجاد یک برنامه بازاریابی هدفمند برای جذب آنها به افزایش فروش شما کمک می‌کنند.
  • مشاوران، شبکه ای را که در طول پروژه های مختلف تشکیل داده اند به همراه دارند. کسب و کارها می توانند از این امر برای به دست آوردن دانش و استفاده از منابع خارجی استفاده کنند که احتمالا یک کسب و کار حتی از آنها آگاه نباشد.

ابزارهای کمکی مشاوران کسب و کار کدام اند؟

مشاور کسب و کار برای پیشبرد اهداف خود نیازمند داشتن برنامه‌ای دقیق، تحقیق و دسته بندی اطلاعات است. استفاده از برخی برنامه‌های کاربردی به ایشان کمک می‌کند تا کار خود را دقیق تر پیش ببرند. برخی از مهمترین ابزارهایی که مشاوران کسب و کار استفاده می کنند در زیر برای شما آورده شده است.

نرم افزار CRM

نرم افزار CRM به کارآمدتر شدن روابط شما با مشتریان کمک شایانی می‌کند. این نرم افزار به شما امکان می دهد اطلاعات و تعاملات مشتری را پیگیری کنید، فایل ها را به اشتراک بگذارید و پیشرفت کار را پیگیری کنید. نرم‌افزارهای مختلف CRM دارای ویژگی‌های مختلف هستند، بنابراین مهم است که قبل از انتخاب یکی از آنها، تعیین کنید که چه چیزی نیاز دارید.

ابزارهای مدیریت پروژه

مشاوران کسب و کار، کار چند مراجعه کننده را در یک زمان پیش می‌برد. علاوه بر این، بسیاری از آنها چندین پروژه را برای هر مشتری انجام می دهند. استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه به پیگیری، پیشرفت پروژه و سازماندهی آن‌ها کمک می کند. ‌

ابزار مدیریت زمان

مشاوران کسب و کار اکثرا بر حسب ساعت‌هایی که کار می‌کنند از مدیران کسب و کار هزینه دریافت می‌کنند. و همچنین به دلیل اینکه چندین پروژه را همزمان انجام می‌دهند، باید ابزاری جهت مدیریت زمان خود داشته و از آن بهره مند شوند.

نرم افزار اتوماسیون ابری

‌نرم‌افزارهای اتوماسیون ابری، روند کار را به صورت روزانه برای شما تسهیل می‌کنند. با ادغام برنامه های فعلی خود در یک پلت فرم ابری، مشاور کسب و کار می تواند به راحتی فروش، پروژه ها، مدیریت زمان و بسیاری موارد دیگر را در یک مکان مدیریت کند.

مشاوره کسب و کار حرفه ای، بسیار پربار است و می تواند به ارتقای کسب و کارها به سطح بالاتری کمک کند. مشاوران تجربیات منحصربه‌فردی دارند که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با چالش‌هایی که برای رسیدن به اهداف شرکت با آن مواجه هستند، مقابله کرده و بر آنها غلبه کنند.

مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز مشاوران کسب و کار در ایران

الزامات تحصیلی و تجربه مشاوران کسب و کار، معمولاً بسته به سطح مشاوره مدیریتی که به دنبال آن هستید متفاوت است.

  • مهارت شرکت در کار تیمی
  • مهارت های ارتباطی و مردمی بودن
  • خلاقیت و نوآوری در ارائه راه حل ها
  • مهارت در حل مسائل و ریختن برنامه ای منظم
  • توانایی بالا در قضاوت و تصمیم گیری
  • انعطاف پذیری در تنظیم طرح به دلیل درخواست مشتری
  • توانایی مقابله با فشار و چالش های کسب و کارهای مختلف
  • درک فضای کسب و کار ایران و نوسانات اقتصادی و وضعیت روحی کارکنان

مشاوره کسب و کار و چالش های آن در ایران

خدمات مشاوره، یک تجارت رو به رشد در ایران است. با نوسانات اقتصادی و بی ثباتی نرخ ها در ایران، نیاز به خدمات مشاوره ای به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اکثریت کارکنان از امنیت شغلی برخوردار نیستند و بهره‌وری حداکثری هر اداره‌ها نیازمند دیدگاه یک مشاور حرفه ای است. برخی از راه هایی که خدمات مشاوره در ایران می تواند بر مشکلات غلبه کند عبارتند از:

  • کمک به شما در انتخاب پرسنل اجرایی در زمینه های تولید، پردازش داده ها، حساب ها، بازاریابی و سایر مبانی.
  • کمک به شما در تعیین بودجه و کنترل هزینه ها.
  • کمک به شما در توسعه سیستم های اطلاعات مدیریت.
  • برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی
  • کمک به شما در امور اداری و ارتباطات
  • آموزش ویزیتورها و کارکنان جهت سودآوری بیش‌تر
  • ایجاد یک محل کار آرام و پویا برای به حداکثر رساندن بهره وری

در گذشته نیاز به خدمات مشاوره کسب و کار در ایران نادیده گرفته می‌شد، اما به مرور زمان صاحبان مشاغل شروع به درک ضرورت آن کرده اند.

وظایف یک گروه مشاوره کسب و کار در ایران

یک شرکت مشاوره در ایران، طیف وسیعی از حوزه ها را پوشش می‌دهد از جمله:

1. بازاریابی

2. منابع انسانی

3. فناوری

4. کنترل مالی و مدیریت

5. مهندسی

6. استراتژی کسب و کار

7. تجارت الکترونیکی

چه در راهبردهای کسب و کار، کارکنان و روند شرکت یا هر حوزه‌ی دیگری با مشکل مواجه باشید، می توانید با مشاورین کسب و کار خود مشورت کنید تا مسائل خود را با کارآمدترین راه‌ها حل کنید.

  • 60 درصد شرکت‌های مشاوره‌ای که در ایران کار می‌کنند در خدمت دولت و کسب‌وکارهای آن هستند.
  • 40 درصد از خدمات مشاوره ای که در ایران ارائه می شود توسط شرکت های خصوصی ارائه می شود.
  • 70 درصد آنها را 1 یا 2 کارمند تشکیل می دهند.
  • تنها کمتر از 10 درصد از شرکت‌ها در ایران دارای محدوده کاری بین‌المللی هستند.

خدمات مشاوره کسب و کار در ایران

مشاوره استراتژیک می تواند برای شرکت های ایرانی و صاحبان مشاغل جدید بسیار سودمند باشد زیرا بازار در ایران ثبات ندارد. مسئولیت های مشاوران استراتژیک بسیار حرفه ای است. بنابراین، انتخاب یک شرکت قابل اعتماد نقش مهمی در مشاوره استراتژیک دارد.

یک مشاور استراتژیک در حین کار بر روی مسائل جاری، باید به نیازهای آینده شرکت نیز فکر کند. هنگام توضیحات مدیران در مورد اینکه چرا پیشرفت برای ظرفیت آنها دشوار است، مشاور باید سایر موانع احتمالی را همزمان در نظر بگیرد.

  • انجام تحقیق و جمع آوری داده ها برای درک کسب و کار
  • با کارمندان، تیم مدیریت و سایر ذینفعان مصاحبه می‌کنند تا کار آنها را بهتر درک کنند
  • جلسه های متمرکز را به صورت هفتگی، ماهانه و فصلی اجرا می‌کنند و کارگاه های آموزشی را برگزار می‌کنند
  • پیشنهادات تجاری و ارائه های مختلف را آماده می‌کنند
  • پروژه ها و برنامه ها را به شیوه ای موثر مدیریت می‌کنند.
  • مسائل داخلی را شناسایی می‌کنند و برای غلبه بر این مسائل برنامه ریزی کرده و راه حل‌های کاربردی پیشنهاد می‌دهند.

چالش های موجود برای خدمات مشاوره ای در ایران

به دلیل وضعیت اقتصادی ناپایدار، اکثر کارکنان از امنیت شغلی برخوردار نیستند و اکثر شرکت ها در شرف تعطیلی قرار می‌گیرند. این وظیفه‌ی نیروی انسانی است که فضایی آرام در محیط کار ایجاد کند که به آرامش خاطر کارکنان منجر شود و بعد هم به افزایش بهره وری ختم شود. با نوسانات اقتصادی و بی ثباتی نرخ ها در ایران، نیاز به خدمات مشاوره ای ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

استخدام مشاور کسب و کار مناسب و به دست آوردن بهترین راه حل ها برای کسب و کار شما می تواند دشوار باشد. شرکت‌های مشاوره‌ای در ارائه بهترین راه‌حل‌ها و برنامه‌ریزی برنامه بهبودی مهارت دارند تا شرکت منتخب بتواند با استفاده از روش‌های مربوط به توانایی‌ها و قابلیت‌های شرکت به اهداف خود دست یابد.

پشت توصیه ها و ایده های استراتژیک، سال ها تجربه و دانش عملی نهفته است. ارتقای اثربخشی کلی بخشی از هر مرحله است. دیدگاه و مشاوره حرفه ای چیزی است که شرکت ها در ایران به شدت به آن نیاز دارند.

امروزه شرکت‌های مشاوره‌ای زیادی در ایران شکل گرفته و در حال فعالیت هستند. شما باید با توجه به نیازهای کسب و کار خود، از بهترین و حرفه‌ای ترین مشاوران کسب و کار کمک بگیرید.

آکادمی کسب و کار بازار، تمامی نیازها و چالش‌های شما عزیزان را دانسته و با ارائه‌ی تمامی خدمات مشاوره‌ی کسب و کار، مشاوره برندینگ، مشاوره فروش و... به صورت کاملا حرفه‌ای، تمامی امکانات جهت پیشرفت و سودآوری را برای شما فراهم آورده است.

کد خبر 613974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.