لزوم توسعه فناوری «خودروهای هیبریدی»

یکی از معضلات مطرح در کلان‌شهرها، استفاده فراگیر از خودروهای بنزینی و گازوئیل‌سوز است که بیشترین آلایندگی را برای محیط‌زیست دارند، به همین دلیل بشر از گذشته به‌دنبال راهکاری است که خودروهای موجود را به بهترین شکل ممکن طراحی کند تا میزان آلایندگی ناشی از سوخت اتومبیل را به حداقل برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، Hybrid vehicle خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می‌کند. در بیشتر موارد از این نام در اشاره به خودرو برقی دوگانه استفاده می‌شود که در سامانه پیشرانه آن‌ها یک موتور درون‌سوز (معمولاً بنزینی) در کنار یک یا چند موتور الکتریکی قرار دارد و خودرو این قابلیت را دارد که از هر دو منبع در کنار یکدیگر استفاده کند.

خودروهای هیبریدی جایگزین مناسبی برای اتومبیل‌های فعلی است؛ زیرا خودروهای فعلی از بنزین یا گازوئیل برای سوخت استفاده می‌کنند که به موجب این مسئله صدمات زیان‌باری به محیط‌زیست وارد می‌شود. برای شناخت بیشتر خودروهای هیبریدی، بررسی عملکرد و جایگاه آن‌ها در دنیا با ساسان صفریان، کارشناس‌ارشد انرژی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دلیل ساخت خودروهای هیبریدی چیست؟

به‌طورکلی در حوزه محیط‌زیست انجام هر فعالیتی که با محیط سازگاری نداشته باشد، قطعاً نتیجه موفقی ایجاد نمی‌کند و دورنمای مطلوبی نخواهد داشت؛ با توجه به این مسائل بشر خودروهای هیبریدی را تولید کرد که تقریباً تاریخچه ۲۵ الی ۳۰ ساله دارد و از چند مدل مختلف تشکیل شده است.

خودروهای هیبریدی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

به طور کلی خودروهای هیبریدی دارای سه دسته مختلف هستند. در حال حاضر خودروهایی وجود دارد که تنها از سوخت‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، اما برخی از خودروهای هیبریدی برقی-بنزینی است همچنین نوع دیگری از این اتومبیل‌ها سوخت‌های هیدروژنی استفاده می‌کنند که این نوع خودروها هنگامی که مخزن هیدروژن شارژ می‌شود اکسیژن هوا را دریافت کرده و خروجی آن آب است. با توجه به این شرایط، مسئله قابل توجه این است که چرا چنین تکنولوژی پیشرفته و مطلوبی فراگیر و تجاری‌سازی نشده است.

چرا بشر به دنبال تولید خودروهای بدون آلاینده است؟

یکی از معضلات مطرح در شهرهای بزرگ یا کلان‌شهرهاف استفاده فراگیر از خودروهای بنزینی و گازوئیل‌سوز است که بیشترین آلایندگی را برای محیط‌زیست دارند، به همین دلیل بشر از گذشته به‌دنبال راهکاری است که خودروهای موجود را به بهترین شکل ممکن طراحی کند تا میزان آلایندگی ناشی از سوخت اتومبیل به حداقل برساند. برای بهبود شرایط استانداردهای بسیاری از جمله یورو یک الی هفت اعمال شده است، اما باز هم سوخت اتومبیل‌ها آلایندگی ایجاد کرده و به همین دلیل بشر به خودروهای برقی-بنزینی روی آورد که در این زمینه کشور ژاپن پیشرو محسوب می‌شود.

عملکرد خودروهای برقی-بنزینی چگونه است؟

در این نوع از خودروها هنگامی که سیستم ترمز فعال است و در شرایطی که اتومبیل در حال حرکت بوده و نیازی به گاز دادن نیست باتری در حالت شارژ شدن، قرار می‌گیرد و هنگامی که شارژ باتری تکمیل می‌شود خودرو از برق برای حرکت استفاده می‌کند. خوشبختانه این نوع از خودروها به ایران وارد شده و اکنون نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.

بشر برای کاهش آلایندگی ناشی از خودروها چه فعالیت‌هایی انجام داده است؟

در ابتدا دانشمندان برای کاهش آلایندگی ناشی از خودروها استانداردهای یورو یک تا هفت را تعریف کردند و سپس خودروهای برقی-بنزینی مورد توجه قرار گرفت؛ این نوع از خودروها کارکرد مطلوبی داشته‌اند و خسارت کمی به محیط‌زیست وارد می‌کنند، اما افرادی که در حوزه محیط‌زیست فعال هستند، تلاش داشتند که میزان آلایندگی ناشی از اتومبیل را به صفر برسانند به همین دلیل ساخت خودروهای هیدروژنی مطرح شد.

سیستم خودروهای هیدروژنی چگونه فعالیت می‌کند؟

سیستم خودروهای هیدروژنی به گونه‌ای طراحی شده است که پس از پر شدن کپسول هیدروژن و در هنگام روشن شدن خودرو، اکسیژن هوا را جذب و با هیدروژن ترکیب می‌کند که به موجب آن انرژی تولید و خودرو برای حرکت قابل استفاده است همچنین خروجی اگزوز نیز آب خواهد بود؛ البته این سیستم به دلیل مشکلاتی خیلی فراگیر نشده است.

از جمله خودروهای هیبریدی که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به مدل‌هایی اشاره کرد که تنها از سوخت‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. یکی از خودورهای این دسته از گیاهی استفاده می‌کند که تنها در برخی از کشورها وجود دارد و به‌نوعی می‌توان بنزین بدون آلودگی تولید کند.

یکی از مدل‌های دیگری که امروزه جزو خودروهای تجاری و مطرح دنیا محسوب می‌شود، اتومبیل‌های الکتریکی است؛ این نوع از خودروها عملکرد مطلوبی دارد و پس از هر بار شارژ می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند از طرفی سرعت این نوع از اتومبیل‌ها نیز مطلوب بوده و فشاری به موتور وارد نمی‌شود.

علت فراگیر نشدن تکنولوژی خودروهای هیبریدی چیست؟

یکی از دلایل فراگیر نشدن توسعه استفاده از خودروهای هیبریدی و به‌خصوص هیدروژنی مشکل سرعت و نبود مکان‌های مناسب برای شارژ کپسول هیدروژن است.

جایگاه خودروهای هیبریدی در ایران چگونه است؟

در این زمینه لازم است که مسئولان به‌خصوص وزارتخانه‌های فعال در حوزه محیط‌زیست و انرژی، استراتژی و برنامه‌هایی برای صنعت خودروسازی داشته‌باشند، به خصوص وزارت نیرو می‌تواند در این زمینه تأثیر مهمی داشته‌باشد. درواقع مسئولان باید با اتخاذ تدابیر لازم، صنعت خودروسازی کشور را به سمت تولید اتومبیل‌های هیبریدی هدایت کنند.

کد خبر 613934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.