مواجه شدن استان با شدیدترین شرایط کم‌آبی/تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای گردوغبار

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه امسال شاهد تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای ناشی از فقدان کشت نزدیک به صدهزار هکتار اراضی در مسیر رودخانه زاینده‌رود هستیم، گفت: با نبود بارندگی‌ طی سال‌های اخیر، صددرصد مساحت استان درگیر خشکسالی شده است و با شدیدترین شرایط کم‌آبی در این مدت مواجه هستیم.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، وضعیت کم‌آبی استان اصفهان را جدی دانست و اظهار کرد: میانگین بارش‌ها در سال زراعی گذشته به نسبت بلندمدت، ۵۰ درصد کاهش داشته است و نیازمند چاره‌اندیشی و حمایت ویژه توسط مسئولان کشوری هستیم.

وی با اشاره به اینکه مطابق آخرین مدل خروجی هواشناسی استان اصفهان طی پاییز امسال، اصفهان همچنان درگیر خشکسالی خواهد بود، افزود: پیش‌بینی می‌شود بارش‌های پاییزی امسال اصفهان با تأخیر شروع شود و مطابق با مطالعات سازمان هواشناسی، اواسط آذرماه سرآغاز بارش باران‌ها باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه افزایش میزان تبخیر سطحی، وزش بادهای فصلی، کاهش رطوبت خاک و افزایش دمای هوا در فصول تابستان سبب تشدید شرایط خشکسالی طی این مدت شده است، تصریح کرد: با خشکی رودخانه زاینده‌رود حدود صد هزار هکتار از اراضی در اطراف رودخانه کشت نشده است.

وی براساس گزارشات سازمان محیط زیست استان، تعداد روزهای هوای آلوده از ابتدای سال جاری تاکنون را ۹۰ روز اعلام کرد و ادامه داد: این تعداد روزهای آلوده به علت کانون‌های گردوغبار در اصفهان و شهرهای اطراف به ثبت رسیده است.

تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای گردوغبار، ناشی از نبود کشت ۱۰۰ هزار هکتاری اراضی

شیشه‌فروش فعالیت کانون‌های گردوغبار در نیمه نخست سال جاری را از دلایل اصلی آلودگی هوای استان اصفهان دانست و گفت: حدود ۱۹ کانون گردوغبار در استان مطالعه و شناسایی شده است و امسال شاهد تقویت کانون‌های جدید نقطه‌ای ناشی از فقدان کشت نزدیک به صد هزار هکتار اراضی در مسیر رودخانه زاینده‌رود هستیم که با وزش بادهای کم‌حجم، خیزش گردوخاک ایجاد می‌شود.

وی افزایش شرایط وارونگی هوا، نبود جابه‌جایی و پایداری هوا، کاهش دما، رشد آلاینده‌های ناشی از صنایع و خودروها و کانون‌های گردوغبار را از علل مهم آلودگی هوای استان اصفهان در نیمه دوم امسال برشمرد و اضافه کرد: با وجود وضعیت مذکور، سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه خواهیم بود.

ثبت ۱۲۱ روز هوای آلوده طی سال گذشته در استان

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به اینکه طی سال گذشته تعداد روزهای هوای آلوده در استان اصفهان ۱۲۱ روز ثبت شده است، اظهار کرد: با نبود بارندگی‌ها، صددرصد مساحت استان درگیر خشکسالی شده است و با شدیدترین شرایط کم‌آبی در این مدت مواجه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر مطالعات ویژه‌ای برای پیشگیری و کنترل آلودگی هوا از سوی دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی و سازمان محیط زیست با تدوین سناریوهایی به منظور اجرای طرح‌های مهار آلایندگی‌ها صورت گرفته و با ابلاغ آئین‌نامه‌های قانون هوای پاک، نقش و وظایف دستگاه‌ها در استان تعیین شده است.

لزوم تخصیص اعتبارات لازم محیط زیستی برای کنترل انتشار آلاینده‌ها

شیشه‌فروش اضافه کرد: در مجموع آنچه استان می‌توانست انجام دهد در راستای پیشگیری و کنترل انتشار آلایندگی‌ها اجرایی کرده است، اما در شرایط فعلی نیازمند چاره‌اندیشی و حمایت جدی سازمان محیط زیست کشور و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های پایش کیفیت هوا، تقویت نیروها، تجهیز امکانات، بازسازی و نوسازی دستگاه ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوای استان هستیم.

وی افزود: برای کنترل آلایندگی‌های اصفهان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است اما تسریع و اجرای خط سوم مترو اصفهان، خروج خودروهای فرسوده شخصی از چرخه ناوگان حمل و نقل، انتقال کوره‌های گچ و مصالح به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان که بخشی از آن با توجه به وظایف سازمان صنعت و معدن اجرایی شده است و مابقی نیز باید پیگیری شود، اکنون نیازمند حمایت‌های ویژه و اعتبارات لازم سازمان محیط زیست کشوری و شهرداری است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تاکنون اجرای اقدامات در کاهش آلایندگی‌ها استان نقش اساسی نداشته است، گفت: حدود ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم‌بارش جزو مناطق کویری و بیابانی است و لزوم تخصیص اعتبارات لازم محیط زیستی برای پیشگیری و کنترل انتشار آلاینده‌ها در استان ضروری است.

وی درخصوص لزوم استفاده نکردن از مازوت در نیروگاه‌های استان اصفهان، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در نیروگاه‌های استان، سوخت مازوت مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است و نیروگاه‌ها نیز موظف به استانداردسازی خروجی دودکش‌ها شده‌اند، اما تاکید بر این است که وزارت نیرو و نفت برای تأمین و استمرار گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها اقدامات و پیگیری‌های لازم را اجرایی کنند.

کد خبر 613927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.