دلار در بودجه ۱۴۰۲ باید تک‌نرخی شود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اختلاف قیمتی که میان نرخ دلار نیمایی و دلار در بازار آزاد وجود دارد، موجب شده دلار نیمایی به رانتی برای واردکنندگان کالاهای مختلف تبدیل شود.

جواد نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ریسک‌های بازار سرمایه روزبه‌روز افق‌های مبهم‌تری را به نمایش می‌گذارد که این افق‌های مبهم، اثر خود را در قیمت‌ها می‌گذارد.

وی اضافه کرد: درواقع رکودی که در بازار فلزات و دیگر کامودیتی‌ها وجود دارد، باعث می‌شود تا بازار بورس کشور که بیش از ۷۰ درصد از وزن آن را صنایع کامودیتی‌محور تشکیل داده‌اند، شاهد ریزش باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وقتی روند قیمتی کامودیتی‌ها نزولی باشد صادرات، درآمد کمتری برای شرکت‌ها خواهد داشت؛ این کاهش سودآوری در نهایت باعث ایجاد بی‌میلی نسبت به بازار سرمایه می‌شود.

نصراصفهانی با بیان اینکه ریزش‌های اخیر بازار بورس متأثر از عامل نبود چشم‌انداز برای فعالان این بازار است، خاطرنشان کرد: نبود چشم‌انداز منجر شده تا بازار رنگ و بوی قرمز به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه دلار در بودجه ۱۴۰۲ باید تک‌نرخی شود، گفت: درحال‌حاضر اختلاف قیمتی که میان نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار در بازار آزاد وجود دارد، باعث شده تا دلار نیمایی به رانتی برای واردکنندگان کالاهای مختلف تبدیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر نرخ دلار نیمایی به دلار آزاد نزدیک شود، نه تنها اثر ریزش‌های جهانی را کاملاً خنثی می‌کند بلکه به سود شرکت‌های بورسی نیز اضافه خواهد کرد، علاوه بر این با از بین رفتن رانت ایجاد شده از دلار نیمایی، شرکت‌های بورسی به ویژه کامودیتی‌محورها از این موضوع ذی‌نفع خواهند بود.

قانون منسجمی برای خوراک صنایع باید تنظیم شود

نصراصفهانی با بیان اینکه قانون منسجمی برای خوراک صنایع باید تنظیم شود، گفت: نرخ خوراک هرساله باعث ایجاد اختلاف میان شرکت‌ها، فعالان بازار سرمایه و سازمان برنامه و بودجه است.

وی تاکید کرد: در هیچ دولتی نرخ خوراک شفاف‌سازی نشده، علاوه بر این چشم‌اندازی نیز برای فعالان این بازار ارائه نشده است؛ درواقع می‌توان گفت بزرگ‌ترین ابهام در بازار سرمایه این است که نرخ خوراک در سال آینده چقدر خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است قانون منسجمی برای نرخ خوراک تعیین شود تا علاوه بر تأمین منافع کشور به صنعت نیز آسیبی وارد نشود.

کد خبر 613909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.