۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
شوراها؛ بایدها و نبایدها

شوراهای اسلامی شهرها در فرآیند انجام وظایف خود با بایدها و نبایدهای زیادی روبه‌رو هستند که با عمل به این مولفه‌ها، می‌توانند ضمن تسهیل در شرایط زندگی شهروندان، آن‌ها را در آبادانی شهر سهیم کنند، اما آیا این مسیر به درستی طی شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهر و هر محیط زندگی مدنی و اجتماعی با حضور شهروندان معنی پیدا می‌کند. رابطه شهروندی با مدیریت شهری از جمله مسائل و موضوعات مهمی است که در حوزه مدیریت شهری در جهان مورد توجه قرار گرفته است و یکی از عواملی که می‌تواند به تحقق و پایداری نظام مردم‌سالاری در جامعه از طریق اجتماعات مردمی منجر شود، توجه به حقوق شهروندی است که می‌توان دستیابی به این هدف را از طریق شوراهای اسلامی دنبال کرد.

در یک نگاه جامع، شوراها در بطن خود کلیدواژه حقوق شهروندی را دارند، زیرا فلسفه وجودی آن‌ها بندهایی از تحقق معیارها و مؤلفه‌های حقوق شهروندی است؛ به عبارت دیگر شوراها تبلور تحقق حقوق شهروندی هستند، این در حالی است که برخی شهروندان در بعضی شهرها میزان عملکرد شوراهای اسلامی شهر را به دلیل نداشتن سازوکار مناسب جهت نظارت بر امور شهری و تحقق حقوق شهروندی را کمتر از حد متوسط می‌دانند، همچنین بین عملکرد شورای اسلامی شهر در زمینه نظارت بر مدیریت شهری، انتخاب شهردار و تصویب امور شهرداری با میزان تحقق حقوق شهروندی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، لذا فراهم آوردن سازوکارهای مناسب جهت تحقق بهتر معیارها در شورای اسلامی کمک شایانی به ایفای نقش هرچه بهتر این نهاد در راستای تحقق حقوق شهروندی برای افزایش کیفیت زندگی آن‌ها خواهد کرد.

یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی ایران، شکل‌گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده و امروزه اهمیت شوراها در اداره امور به حدی است که در شرایط کنونی مهم‌ترین ویژگی تمرکز نداشتن دولت‌ها محسوب می‌شود؛ نگرش مثبت مردم به شوراها، موجب تقویت پایه‌های آن می‌شود، لذا به‌طورطبیعی عملکرد شوراها از ابعاد مختلف در شکل‌گیری و تغییر نگرش مردم تأثیر زیادی دارد.

برخی عملکرد شوراها را در انتخاب مدیر توانا برای اداره شهر و عملکرد شوراها را در شناخت کمبودها، همکاری با مسئولان اجرایی نهادها، نارسایی‌ها و امکانات شهری ضعیف ارزیابی می‌کنند، البته بین آگاهی از وظایف شوراها و میزان پذیرش شوراها با ارزیابی عملکرد شوراهای اسلامی رابطه وجود دارد، شهروندان وجود نهاد شورا را برای مدیریت شهری و نظارت بر عملکرد شهرداری ضروری می‌دانند.

اعضای شوراها براساس اصول علمی و قانونی مطالبه‌گری کنند

سیاوش سلیمانی، رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری اظهار می‌کند: بخشی از مطالبات از طریق مسئولان استانی و کشوری پیگیری شده و به نتیجه رسیده است؛ هدف شوراها و مسئولان این است که در راستای محرومیت‌زدایی از شهرها و روستاها اقدام و مشکلات مردم را برطرف کنند و با توجه به ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه، پیشرفت و آبادانی گام بردارند.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، تمام‌قد پشتیبان مردم این استان است و طبق وظیفه ذاتی با دعوت از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مشکلات و چالش‌های مردمی را مطالبه‌گری می‌کند، می‌افزاید: از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها انتظار داریم که نحوه مطالبه‌گری صحیح را براساس اصول علمی و قانونی بدانند تا ضمن دستیابی هر چه سریع‌تر به خواسته‌ها، مدیران و مسئولان را در مقابل خود قرار ندهند و به عنوان یک بازوی کمکی برای دستگاه‌های اجرایی استان باشند.

رئیس شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری ضمن قدردانی از اهتمام اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان اردل جهت حضور در کارگاه آموزشی، تصریح می‌کند: توانمندسازی، موجب ایجاد حس اعتماد، انرژی مضاعف، غرور، تعهد و خوداتکایی در اعضای شوراها می‌شود، حس مشارکت‌جویی در امور مرتبط با شهر و روستا را افزایش می‌دهد و بهبود عملکرد و توسعه پایدار شهر و روستا را به دنبال خواهد داشت.

شوراها باید برحسب وظیفه ذاتی بر عملکرد شهردار نظارت ویژه داشته باشند

محمود شهرانی، دادستان شهرستان اردل به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شوراهای اسلامی شهرها باید از پرونده‌هایی که شهرداری در محاکم قضائی دارد، آگاهی کامل داشته باشند و از شهردار به صورت مرتب گزارش کار دریافت کنند تا مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به وظایف شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، تصریح می‌کند: شوراها باید برحسب وظیفه ذاتی بر عملکرد شهردار نظارت ویژه داشته باشند تا تخلف در حوزه مدیریت شهری رخ ندهد، به عنوان مثال اگر شهرداری قصد خرید زمین یا انجام معامله‌ای دارد، باید با تبعیت از آئین‌نامه مالی شهرداری و سایر قوانین مرتبط اقدام کند.

شهرانی با اشاره به اینکه باید مصوبات شوراها قانونی باشد و اعضای شوراها به قانون تسلط داشته باشند، اضافه می‌کند: درخصوص استفاده از مهر شوراها، طبق بخشنامه ابلاغی از سوی وزارت کشور رؤسای شورای اسلامی شهرها و روستاها باید به این موضوع توجه داشته باشند که از مهر شورا برای قولنامه، مبایعه‌نامه و استشهادیه استفاده نکنند و در چارچوب قانون عمل کنند.

پیشرفت شهرها و روستاها در گرو فعالیت صحیح شوراها

یعقوب شکوهی، فرماندار شهرستان اردل با اشاره به اینکه شوراها باید با فعالیت صحیح و قانونی خود موجب پیشرفت شهرها و روستاها شوند، اظهار می‌کند: دهیاران، شهرداران و شوراها باید به قانون تسلط داشته باشند و با فرماندار، بخشداران و مسئولان بخش و شهرستان ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی عملکرد شوراها به مردم، می‌افزاید: آگاهی از روال مکاتبات اداری از ضروریات است و جایگاه شورا و مسئولان باید درست تبیین شود تا ارتباط گرفتن و مطالبه‌گری شوراها سلسله مراتبی و بر اساس قانون باشد.

فرماندار شهرستان اردل تصریح می‌کند: تمام مشکلات مردمی و آسیب‌های اجتماعی باید توسط شوراها دسته‌بندی و جلسات با مسئولان ذی‌ربط برگزار شود تا مطالبات مردم در دستور کار قرار گیرد، البته شوراها باید به موضوع برگزاری انتخاب هیئت رئیسه‌ها به صورت سالیانه توجه ویژه داشته باشید و در موعد قانونی و مقرر اقدام کنند.

وی می‌افزاید: شوراها باید ایثار و گذشت برای مردم داشته باشند و در درون شورا پا روی خواسته‌های شخصی بگذارند و به خاطر مردم به اختلافات درون شورا خاتمه دهند و با همگرایی و وحدت و انسجام فعالیت کنند تا شهرها و روستاها پیشرفت کنند.

کد خبر 613907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.