یکپارچگی در تصمیمات تجاری، نیازمند تشکیل شورای تجارت خارجی است

رئیس اتاق ایران حجم صادرات غیرنفتی را قدرت اقتصادی، سیاسی و فنی در دنیا دانست و گفت: ضرورت دارد در حوزه صادرات غیرنفتی به دنبال یک تحول اساسی باشیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از صدا و سیما، غلامحسین شافعی حجم صادرات غیرنفتی را قدرت اقتصادی، سیاسی و فنی در دنیا دانست و درباره رویکرد برنامه‌های بالادستی به ویژه برنامه هفتم نسبت به صادرات غیرنفتی اظهار کرد: ضرورت دارد در حوزه صادرات غیرنفتی به دنبال یک تحول اساسی باشیم.

وی در مراسم بیست و ششمین سالروز ملی صادرات مدیریت واحد را یکی از نیازهای مهم و قدیمی کشور مطرح کرد و گفت: در کشورهای موفق که تجارت خارجی آن‌ها افزایش قابل توجهی داشته، مرکز واحد و مشخصی برای سیاست‌گذاری شکل گرفته است. تجربه نشان می‌دهد این تفکر به کاهش هزینه مبادله در روند تجارت کمک می‌کند؛ بنابراین خواسته بخش خصوصی تشکیل شورای تجارت خارجی است.

صادرات غیرنفتی، ابزار قدرت اقتصادی، سیاسی و فنی است

رئیس اتاق ایران حجم صادرات غیرنفتی را قدرت اقتصادی، سیاسی و فنی در دنیا دانست و درباره رویکرد برنامه‌های بالادستی به ویژه برنامه هفتم نسبت به صادرات غیرنفتی گفت: ضرورت دارد در حوزه صادرات غیرنفتی به دنبال یک تحول اساسی باشیم. بررسی ۱۰ قلم عمده صادراتی کشور نشان می‌دهد محصولات پتروشیمی و میعانات گازی تقریباً نیمی از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهند.

شافعی افزود: تمرکز جغرافیایی صادرات به گونه‌ای است که پنج شریک اصلی صادراتی کشور حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد صادرات را شکل می‌دهند.

به گفته وی، بررسی نوع کالاهای صادراتی حاکی از غلبه کالاهای با فن آوری و ارزش‌افزوده پایین است. از طرفی در چند سال اخیر سهم کالاهای با فن آوری بالا در ترکیب صادرات زیر یک درصد بوده است و بخش بیشتر صادرات مبتنی بر منابع بوده که محرک رشد و توسعه اقتصادی نیست و زنگ خطری برای کشور به شمار می‌آید.

رئیس اتاق ایران گفت: افزایش صادرات مستلزم تولید کالای با کیفیت است و تولید چنین کالایی به تکنولوژی بالا نیاز دارد که متأسفانه در کشور این روند شکل نگرفته است.

برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت با همسایگان بسیار مهم است

شافعی با اشاره به قرار گرفتن کشورمان در منطقه‌ای با تحولات شدید سیاسی و اقتصادی گفت: سیاست‌های کشورهای منطقه نقش پررنگی در تحولات و آینده بخش خصوصی دارد؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت با همسایگان بسیار مهم است.

وی درخصوص برنامه هفتم نیز گفت: پیش‌بینی تحلیل‌گران این است که در طول برنامه هفتم، تغییراتی رخ دهد و شاهد انتقال قدرت به آسیا باشیم. از طرفی تغییرات آب‌وهوایی را تجربه می‌کنیم و باید برای استفاده از سوخت‌های کم آسیب مانند گاز برنامه داشته باشیم. سیاست‌گذاری بر اساس این تحولات بر آینده ایران و جبران عقب‌افتادگی‌های اقتصادی مهم است و باید در برنامه هفتم این تغییرات ملاک عمل قرار بگیرد.

کد خبر 613887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.