سفته‌بازی در بازار خودرو کاهش یافته است

یک کارشناس خودرو گفت: یکی از عوامل کاهش سفته‌بازی آن است که قیمت محصولات سایپا، اختلاف چشمگیری با بازار ندارد و حاشیه سود آن ناچیز است، به عنوان مثال خودرو شاهین در قرعه‌کشی ۳۳۵ میلیون تومان و در بازار ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

مرتضی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص کاهش سفته‌بازی در بازار خودرو اظهار کرد: کاهش سفته‌بازی در بازار دلایل مختلفی دارد، ازجمله ثبات نرخ ارز که موجب شده دلالان به امید جهش نرخ ارز و افزایش قیمت خودرو در بازار، برای خرید محصولات در قرعه‌کشی شرکت نکنند؛ کاهش تقاضا در بازار آزاد نیز اتفاق افتاده است.

وی افزود: دلیل دیگر، کاهش تعداد خودروهای ناقص و افزایش تحویل خودروهای کامل و قابل استفاده است؛ عامل دیگر کاهش سفته‌بازی آن است که قیمت محصولات سایپا، اختلاف چشمگیری با بازار ندارد و حاشیه سود آن ناچیز است، به عنوان مثال خودرو شاهین در قرعه‌کشی ۳۳۵ میلیون تومان و در بازار ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: در این صورت خریدار باید یک تا دو ماه برای تحویل خودرو صبر کند و در این بازه سود بانکی ۳۳۵ میلیون تومان هم اختلاف ناچیزی با سود حاصل از خرید و فروش خودرو دارد، اما این چالش هنوز در محصولات ایران‌خودرو وجود دارد و خریداران برای محصولات در صف خرید می‌ایستند.

شجاعی درخصوص حذف خط تولید تیبا گفت: مسئله خودروهایی مانند تیبا از چند جنبه قابل بررسی است، اولین مورد آن است که سازمان استاندارد به صورت مستمر به خودروسازها اولتیماتوم می‌دهد تا استاندارهای هشتادوپنج‌گانه را رعایت کنند. ماهیت بسیاری از خودروهای قدیمی مانند پژو ۴۰۵، تیبا و حتی پژوپارس به گونه‌ای است که نمی‌توان در تولید آن‌ها استاندارد هشتادوپنج‌گانه را رعایت کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال درباره خودرو ساینا که به ساینا اس تغییر وضعیت پیدا کرد، ارتقا فنی در این محصول اتفاق نیفتاد اما برخی از استاندارهای هشتادوپنج‌گانه در این محصول رعایت شد. بنابراین این استاندارها، یکی از دلایلی است که منجر به حذف خط تولید برخی از خودروها می‌شود.

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: علت دیگر حذف خط تولید برخی خودروها، سال ساخت و شروع تولید خودرو است، به عنوان مثال تیبا از سال ۸۹ روی خط تولید آمد و حدود ۱۲ سال است که سایپا آن را تولید می‌کند، موضوعی دیگر وجود خودروهای جایگزین و مشابه برای محصولاتی مانند تیبا است. به عنوان مثال تمام مشخصات فنی، موتور و پلتفرم تیبا در خودروهای ساینا و کوییک استفاده شده است.

کد خبر 613757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.