مقایسه گوشی آیفون iPhone 14 و iPhone 14 pro max+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت‌افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می‌تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند. در این مطلب دو گوشی پرفروش آیفون iPhone 14 و iPhone 14 pro max مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها شرکت‌های سازنده گوشی‌های تلفن همراه، انرژی خود را بیشتر بر ساخت و عرضه گوشی‌های رده بالا معطوف کرده‌اند. اپل که یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در ساخت گوشی‌های همراه است نیز گوشی‌های سری ۱۴ که از محصولات رده بالا این شرکت بوده را با کیفیتی خوب و البته با قیمت مناسب به بازار عرضه کرده است.

در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه پرچم‌داران گوشی اپل iPhone 14 و iPhone 14 pro max پرداخته شده است.

مقایسه iPhone 14 و iPhone 14 pro max از نظر دوربین

iPhone 14

iPhone 14 pro max

دوربین اصلی(لنز واید)

۱۲ مگاپیکسلی

۴۸ مگاپیکسلی

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسلی

۱۲ مگاپیکسلی

تله فتو

۱۲ مگاپیکسلی

سلفی

۱۲ مگاپیکسلی

۱۲ مگاپیکسلی

iPhone 14 pro max مجهز به سه دوربین واید، اولتراواید و تله‌فتو است؛ این گوشی دارای لنزهای ۴۸ و دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی در پنل پشتی خود است که از حالت‌های عکاسی خودکار، فیلم‌برداری، پرتره، پانوراما و حرفه‌ای پشتیبانی می‌کند.

لنز ۴۸ مگاپیکسلی iPhone 14 pro max با دیافراگم f/1.8 به عنوان دوربین اصلی این گوشی شناخته شده است و این دوربین به فناوری لرزه‌گیر اپتیکال مبتنی بر حرکت دادن سنسور مجهز شده که حالا به نسل دوم خود ارتقا پیدا کرده است؛ با توجه به وضوح بالای دوربین اصلی، این مجموعه حالا از دو برابر زوم با برش تصویر از مرکز پشتیبانی می‌کند که برای گرفتن عکس‌های پرتره، قابلیت ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد.

عکس‌های اولتراواید iPhone 14 pro max توسط لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 ثبت شده است و کیفیت قابل قبولی دارد. وظیفه ثبت تصاویر سوژه‌های با فاصله بسیار کم برعهده دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فتو با دیافراگم f/2.8 است؛ همچنین این گوشی مجهز به یک دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 از نوع واید است.

در مقابل iPhone 14 دارای دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی است که به ترتیب از نوع واید و اولتراواید هستند و دیافراگم f/1.5 و f/2.4 دارد. این گوشی از قابلیت‌هایی نظیر عکس‌های پانوراما، فوکوس خودکار مرحله‌ای PDAF)، HDR) و ضبط فیلم با سرعت ۳۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند و تصاویر ثبت شده کیفیت قابل قبولی دارند. iPhone 14 دارای دوربین سلفی با لنز ۱۲ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.9 است.

مقایسه iPhone 14 و iPhone 14 pro max از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

iPhone 14

iPhone 14 pro max

چیپست

Apple A15 Bionic (5 nm)

Apple A16 Bionic (4 nm)

پردازنده گرافیکی

Apple GPU (5-core graphics)

Apple GPU (5-core graphics)

سیستم عامل

iOS 16

iOS 16

تنوع حافظه

۶/۵۱۲، ۶/۲۵۶، ۶/۱۲۸

۶/۱T، ۶/۵۱۲، ۶/۲۵۶، ۶/۱۲۸

پردازش در iPhone 14 Pro Max با پروسسور چهار نانومتری جدید A16 Bionic انجام می‌شود که از ۶ هسته پردازشی (شامل دو هسته قدرتمند و چهار هسته کم‌توان‌تر و کم‌مصرف‌تر) تشکیل شده است، این مجموعه به گفته اپل تا ۴۰ درصد نسبت به رقبا سریع‌تر بوده و دو هسته قوی‌تر آن نیز ۲۰ درصد انرژی کم‌تری نسبت به A15 مصرف می‌کنند. پنج هسته گرافیکی این چیپست ۵۰ درصد پهنای باند حافظه بیش‌تری دارد و موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای آن نیز امکان پردازش ۱۷ تریلیون عملیات در هر ثانیه را دارا است.

iPhone 14 Pro Max در نسخه‌هایی با رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی یک ترابایتی، ۵۱۲، ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایت به بازار عرضه شده است.

در مقابل iPhone 14 از نظر سخت افزاری پردازش با چیپست A15 Bionic انجام می‌شود؛ نسخه انتخاب‌شده برای این مدل به پردازنده پنج هسته گرافیکی مجهز است. iPhone 14 در نسخه‌هایی با رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲، ۲۵۶ و ۱۲۸ گیگابایتی ارائه شده است.

از نظر سیستم عامل هر دو مدل iPhone 14 pro max و iPhone 14 از iOS 16 پشتیبانی می‌کند که قابل ارتقا به iOS 16.0.2 است.

مقایسه iPhone 14 و iPhone 14 Pro Max از نظر صفحه نمایش

iPhone 14

iPhone 14 Pro Max

نوع نمایشگر

Super Retina XDR OLED

Super Retina XDR OLED, 120Hz

سایز

۶.۱ اینچی

۶.۷ اینچی

رزولوشن

۱۱۷۰x۲۵۳۲

۱۲۹۰x۲۷۹۶

تراکم پیکسلی

۴۶۰ پیکسل در هر ثانیه

۴۶۰ پیکسل در هر ثانیه

اپل در ساخت نمایشگر مدل iPhone 14 Pro Max از نمایشگر ۶.۷ اینچی Super Retina XDR OLED استفاده کرده است که کیفیت بسیار بالایی دارد و حس خیلی خوبی را به کاربران منتقل می‌کند. در مقابل iPhone 14 از صفحه نمایش ۶.۱ اینچیSuper Retina XDR OLED استفاده کرده است که همان کیفیت را دارا است، اما اندازه صفحه نمایش آن کمی نسبت به iPhone 14 Pro Max کوچک‌تر است.

نسبت سطح صفحه نمایش به بدنه در مدل iPhone 14 Pro Max چیزی حدود ۸۸.۳ درصد و در iPhone 14 حدود ۸۶ درصد است که نشان از حاشیه‌های زیاد آن است. تراکم ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ هر دو گوشی موجب شده که کیفیت صفحه نمایش بسیار مطلوب و راضی کننده باشد.

رزولوشن نمایشگر iPhone 14 Pro Max حدود ۱۲۹۰x۲۷۹۶ و اصطلاحاً HDR10 پلاس است. نمایشگر iPhone 14 رزولوشنی به اندازه ۱۱۷۰x۲۵۳۲ پیکسل دارد. همچنین برای محافظت از نمایشگر هر دو گوشی از محافظ سرامیک Shield شیشه استفاده شده است.

مقایسه iPhone 14 و iPhone 14 Pro Max از نظر طراحی ظاهری

iPhone 14

iPhone 14 Pro Max

ابعاد

۱۴۶.۷x۷۱.۵x۷.۸ میلی‌متر

۱۶۰.۷x۷۷.۶x۷.۹ میلی‌متر

وزن

۱۷۲ گرم

۲۴۰ گرم

آیفون iPhone 14 Pro Max به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی مجهز است، وضوح این گوشی به ۱۲۹۰×۲۷۹۶ پیکسل رسیده است. این صفحه‌نمایش حالا پرنورتر شده و با وجود آنکه روشنایی تایپیکال هزار نیتی آن‌ها تغییر نکرده، اما در روشنایی نقطه‌ای در حالت HDR به روشنایی ۱,۶۰۰ نیتی و در محیط‌های خارجی به روشنایی ۲,۰۰۰nits دست پیدا می‌کند.

نرخ رفرش این صفحه‌نمایش همچنان ۱۲۰ هرتز است و حالا امکان دستیابی به نرخ رفرش یک هرتزی را نیز ارائه می‌کند، امکانی که قابلیت مهم و منتظرمانده صفحه همواره روشن یا Always on display در گوشی‌های آیفون را به واقعیت بدل می‌کند. با کمک این ویژگی علاوه بر زمان، ویجت‌ها و فعالیت‌های زنده (Live Activities) می‌توانند بدون نیاز به روشن کردن صفحه‌نمایش، روی پنل اجرا شود.

در آیفون ۱۴ پرو مکس ابعاد دستگاه به ۷.۸۵×۷۷.۶×۱۶۰.۷ میلی‌متر رسیده که تنها همان ۰.۲ میلی‌متر افزایش در ضخامت نسبت به آیفون ۱۴ را نشان می‌دهد و طول و عرض آن چند دهم میلی‌متری کم‌تر شده است. وزن ۲۴۰ گرمی این گوشی تفاوتی با iPhone ۱۳ Pro Max ندارد.

همچنین iPhone 14 نمایشگر با ۶.۱ اینچ حدود ۸۶ درصد از قاب جلو را به خود اختصاص داده است، آیفون ۱۴ از ابعاد ۷.۸×۷۱.۵×۱۴۶.۷ میلی‌متر برخوردار بوده و ۱۷۲ گرم وزن دارد.

مقایسه iPhone 14 و iPhone 14 Pro Max از نظر باتری

iPhone 14

iPhone 14 Pro Max

ظرفیت

۳۲۷۹ میلی‌آمپر

۴۳۲۳ میلی‌آمپر

فست شارژ

۲۵ وات

۲۷ وات

یکی از تفاوت‌های iPhone 14 و iPhone 14 Pro Max ظرفیت باتری دو گوشی است؛ iPhone 14 Pro Max با بهره‌گیری از یک باتری چهار هزار و ۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی و تراشه مبتنی بر Apple A16 Bionic برای کاربری روزانه افراد مناسب است این در حالی است که اپل این گوشی را با شارژر سریع ۲۷ واتی در بازار عرضه کرده است.

در طرف مقابل iPhone 14 مجهز به یک باتری ۳۲۷۹ میلی‌آمپر ساعتی است؛ این گوشی نیز مجهز به فست شارژ ۲۵ واتی است و می‌تواند در عرض ۳۰ دقیقه حدود ۵۰ درصد شارژ شود.

جمع‌بندی کلی از تفاوت اپل iPhone 14 و iPhone 14 Pro Max

تا اینجا به مقایسه iPhone 14 با iPhone 14 Pro Max از نظر کیفیت دوربین، قدرت سخت‌افزاری و نمایشگر پرداختیم. هرکدام از این گوشی‌ها، دارای مشخصات و محدوده قیمتی خاص خود بوده و برای قشر خاصی مناسب است. در نهایت این شما هستید که با توجه به این مزایا و معایبی که از دو گوشی در این مقایسه به آن‌ها اشاره شد باید تصمیم خود را برای انتخاب یکی از آن‌ها با توجه به نیازتان بگیرید.

کد خبر 613713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.