۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
لکه‌ خورشیدی چیست؟

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: کلف‌های خورشیدی که تحت عنوان لکه‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شوند، نقاطی هستند که زیر سایه قرار گرفته‌اند و نسبت به دیگر نواحی این ستاره دمای کمتری دارند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت‌های دانشمندان پیرامون شناخت بیشتر خورشید و ویژگی‌های این ستاره، اظهار کرد: یکی از اقدامات قابل توجهی که دانشمندان در راستای شناخت خورشید انجام می‌دهند، شناسایی لکه‌های خورشیدی است.

وی افزود: یکی از پدیده‌های جالبی که روی سطح ستاره منظومه‌شمسی قابل مشاهده است، لکه‌هایی تحت عنوان «کلف‌های خورشیدی» شناخته می‌شود. درحال‌حاضر دانشمندان با کنار هم قراردادن طول موج‌ها و طیف‌های مختلفی که از خورشید دریافت می‌کنند، می‌توانند نقاطی از این ستاره را شناسایی کنند که تحت عنوان کلف‌های خورشیدی شناخته می‌شود.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: کلف‌ها یا لکه‌های خورشیدی، نقاطی هستند که زیر سایه قرار گرفته‌اند و نسبت به دیگر نواحی این ستاره دمای کمتری دارد.

وی در رابطه با چگونگی پدید آمدن لکه‌های خورشیدی گفت: در این نقاط معمولاً انرژی مغناطیسی خورشید افزایش یافته و به موجب آن فعالیت‌های خورشیدی نیز بیشتر شده است که این موضوع، موجب جدا شدن قسمتی از جرم خورشید و سایه انداختن روی نقطه‌ای از این ستاره می‌شود.

منتظری افزود: این نقاط که تحت عنوان سایه‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شوند، معمولاً تاریک‌تر و سردتر از سایر نواحی خورشید هستند و هر ۱۱ روز در آسمان قابل مشاهده است.

وی اشاره کرد: کلف‌های خورشیدی هر ۱۱ روز یک‌بار قابل مشاهده است و می‌توان به راحتی در غروب یا طلوع خورشید بدون استفاده از وسایل جانبی و با چشم غیرمسلح آن را رصد و اشکال آن را ترسیم کرد.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: با ترسیم شکل کلف‌ها یا لکه‌های خورشیدی می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از گذشت ۱۱ روز، شکل آن‌ها دچار چه تغییراتی می‌شود.

وی تصریح کرد: درواقع با گذشت ۱۱ روز مسیری ۱۵۰ درجه‌ای طی می‌شود و قطعاً لکه‌های خورشیدی در این مسیر تغییرات بسیاری را تجربه خواهند کرد.

کد خبر 613683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.