طلسم وزارت کار شکست

نزدیک به شش ماه بود که وزارت کار و نهادهای زیر مجموعه آن بدون وزیر مانده بود و این موضوع برای کشور هزینه پنهان ایجاد می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه _بیست‌وهفتم مهرماه_ در جریان بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدصولت مرتضوی، وزیر کار پیشنهادی، صلاحیت وی را احراز کردند.

بنا به اعلام رئیس مجلس، صولت مرتضوی ۱۷۶ موافق، ۶۴ رأی مخالف، پنج رأی باطله و ۱۳ رأی ممتنع کسب کرد. بر همین اساس سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

سیدصولت مرتضوی باباحیدری دارای مدرک دکتری حقوق عمومی در سال ۸۸ با انتخاب مصطفی محمد نجار به سمت معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور انتخاب شد. او در این سمت تا پایان دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد فعالیت داشت و سپس شورای اسلامی شهر مشهد در مهر ۱۳۹۲، او را به عنوان شهردار مشهد انتخاب کرد. وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نیز به عنوان رئیس ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی فعالیت می‌کرد.

مرتضوی همچنین به عنوان مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی تا آبان ماه سال ۱۳۹۸ فعالیت داشت.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سید صولت مرتضوی را با صدور حکمی به سمت سرپرست نهاد ریاست جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ان‌شاء الله آقای مرتضوی به اعتماد مجلس با تلاش و کار خود پاسخ دهد. این وزارتخانه خود ظرفیت یک دولت متمرکز و کوچکی را دارد.

وی افزود: ان‌شاء‌الله ایشان در بخش‌های مختلف از جمله بخش اقتصاد، تعاون، رفاه، محرومیت زدایی، آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی به طبقه آسیب‌پذیر و در امورات اجتماعی بتوانند موفق باشند. توقع مجلس از ایشان این است که با سابقه اجرایی که دارند و آشنایی که با همه این حوزه‌ها دارند، ان شالله کارنامه خوبی مخصوصاً برای قشر محروم و مناطق محروم داشته باشند.

برنامه وزیر جدید کار

رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درباره بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید صولت مرتضوی را به شرح زیر قرائت کرد:

مقدمه

رفع مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه‌ای، امکان‌پذیر نیست. به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می‌باشد. تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش‌بینی نموده است، اهمیت این وزارتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه‌ای مشکل اشتغال مطرح می‌نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر مرتضوی دارای دکتری حقوق عمومی از دانشگاه عدالت می‌باشند. از سوابق اجرایی ایشان می‌توان به استانداری خراسان جنوبی، شهرداری مشهد، معاونت سیاسی وزیر کشور، معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر مرتضوی به اولویت‌های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این زمینه

- گسترش اشتغال و مخصوصاً مشاغل زودبازده

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه‌ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- ایجاد پویایی در آموزش‌ها و ارتباط آنها با بازار کار

ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶/۸/۲۴ و رفع چالش‌های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در اولویت اول همه معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. همچنین متعهد شدند در اسرع وقت نسبت به صدور کالابرگ الکترونیکی جهت خرید مایحتاج اولیه و ضروری مردم اقدام نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع‌گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می‌باشد ولی متأسفانه جامعیت لازم و زمانبندی را ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می‌باشد، اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۸۰ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی «منطبق» و «همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۲۰ درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه و تجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان، به نظر می‌رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را دارا می‌باشند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه جناب صولت مرتضوی دارای سوابق بالای مدیریتی و اجرایی در کشور بوده و هستند و با عنایت به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، در نهایت کمیسیوندر مجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.

به گزارش ایمنا، وزارت کار یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین وزارتخانه‌های کشور است که نبود وزیر مشخص در این وزارتخانه موجب تأخیر در اجرای سیاست‌های مرتبط با این وزارتخانه بزرگ شده بود.

برای وزارت کار به اندازه چهار وزارتخانه، مسئولیت تعریف شده است که نهادهایی مانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بیمه روستاییان، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در زیر مجموعه آن هستند.

نزدیک به شش ماه بود که وزارت کار و نهادهای زیر مجموعه آن بدون وزیر مانده بود و این موضوع برای کشور هزینه پنهان ایجاد می‌کرد.

بلاتکلیف ماندن وزارت کار باعث شده بود تا در مسائلی مانند بیمه‌های تکمیلی ندانیم که باید سراغ کدام وزیر برویم. همچنین بدون وزیر ماندن این وزارتخانه باعث شد تا تکلیف ۲۵ درصد معوقه سال ۱۴۰۰ مشخص نباشد. علاوه بر این، مابه‌التفاوت افزایش حقوق که باید در مهر به صورت یکجا پرداخت می‌شد به ماه بعد موکول شده است که همه این موارد از اثرات بدون وزیر ماندن و دیر مشخص شدن وزیر این وزارتخانه است.

کد خبر 613568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.