توسعه فضای سبز در دستور کار شهرداری/ضرورت راه‌اندازی کارخانه سنگ‌شکن

رویکرد مدیریت شهری برف‌انبار، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و ایجاد زیرساخت‌های شهری است و در این راستا طرح‌های عمرانی، فرهنگی و زیرساختی را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برف‌انبار یکی از شهرهای استان اصفهان است که در قسمت شرقی فریدون‌شهر و در ورودی شهرستان قرار دارد. این شهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای پنج هزار و ۳۸۲ نفر جمعیت است.

شهردار کنونی برف‌انبار، سابقه همکاری در بیشتر پست‌های شهرداری را دارد و منتخب یک‌سال آخر دوره چهارم، دوره پنجم و دوره ششم شورای اسلامی شهر در سمت شهردار است. با وجود تمام مشکلاتی که شهرهای کوچک از نظر بودجه‌ای و زیرساختی با آن مواجه هستند، حرکت در مسیر توسعه پایدار و تأمین رفاه شهروندان در دستور کار مدیریت شهری برف‌انبار بوده و در این راستا اقداماتی انجام شده است.

رویکرد مدیریت شهری برف‌انبار در سال ۱۴۰۱ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، ایجاد زیرساخت‌های شهری و احداث تالار و نشاط اجتماعی است و این رویکرد در فرآیند اجرای پروژه‌های شهری به چشم می‌خورد. در گفت‌وگو با حمیدرضا شریعتی‌نیا، شهردار برف‌انبار، مهم‌ترین اقدامات شهرداری در سال ۱۴۰۰ و اهم برنامه‌های سال جاری را جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری برف‌انبار برمبنای رقم هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که در ۶ ماهه نخست امسال، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن وصول شده یعنی ۶۰ درصد تحقق یافته است.

اهم پروژه‌های عمرانی اجرا شده در سال جاری چیست؟

پروژه پیاده‌راه‌سازی به مقدار ۲۷۰۰ مترمربع با صرف ۷۰۰ میلیون تومان و جدول‌گذاری معابر سطح شهر با صرف ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار اجرا شده است.

برای آسفالت معابر سطح شهر در سال جاری سه هزار تن آسفالت در نظر گرفتیم که تاکنون دو هزار تن در بخش لکه‌گیری، روکش آسفالت و اجرای پروژه‌های آزادسازی معابر پخش شده است و هزار تن دیگر تا قبل از آغاز سرما پخش می‌شود.

تا سه ماه پیش شهرداری برف‌انبار واحد آتش‌نشانی نداشت که با پیگیری و تلاش مدیریت شهری سامانه ۱۲۵ فعال و ایستگاه آتش‌نشانی شهرداری راه‌اندازی شد. درحال‌حاضر واحد آتش‌نشانی شهرداری با دو نیرو و یک دستگاه ماشین در سطح شهر به صورت شبانه‌روزی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است.

سال جاری در بخش زیباسازی و ساماندهی مبلمان شهری ۶۰ میلیون تومان هزینه شده است. محل دفن اموات در قبرستان محله خمسلو نیز طی سال‌های آینده با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ بنابراین خواستار همکاری اداره منابع طبیعی در واگذاری زمین به شهرداری هستیم.

امسال چه میزان قیر امسال به شهرداری برف‌انبار تخصیص یافته است؟

در سال جاری ۱۲۰ تن قیر رایگان به شهرداری برف‌انبار تخصیص یافته که ۳۰ تن آن از سوی راه و شهرسازی به بخش بازآفرینی شهری تعلق گرفته است.

اقدامات شهرداری در راستای توسعه فضای سبز چه بوده است؟

از ۲۳۲ هکتار مساحت شهر برف‌انبار، ۱۲ هکتار آن فضای سبز شهری است. شهرداری در سال جاری با هدف توسعه فضای سبز دو هزار اصل نهال کاشته است. با توجه به نبود پارک در محله سنگ‌باران، پیگیری شهرداری برای جانمایی زمین احداث پارک انجام و ۱۵۰۰ مترمربع زمین از سوی شهروندان به صورت خودیاری تحویل شد و شهرداری آن را تملک کرد.

سال ۱۴۰۱ پروژه احداث پارک آغاز و در فاز نخست جدول‌گذاری، پیاده‌راه‌سازی و نصب مجموعه بازی کودکان به همراه کف‌پوش با صرف ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شد. برای اجرای پروژه فضای سبز و روشنایی پارک ۷۰۰ میلیون تومان نیاز داریم و این طرح پس از تخصیص اعتبار در فاز دوم اجرایی می‌شود.

به منظور اجرای فاز دوم پارک ساحلی شهر نیز در بودجه ۱۴۰۱ میزان ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم که صرف اقداماتی از قبیل جدول‌گذاری، پیاده‌روسازی، محوطه‌سازی، سکوی‌های نشیمن شهروندی و کاشت نهال شده است.

اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی چیست؟

شهرداری سال جاری و در راستای ساماندهی گلزار شهدای گلگون‌کفن دوران دفاع مقدس محله خمسلو، ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده است تا مسقف‌سازی گلزار شهدای این محله اجرا شود و در نظر داریم نماسازی گلزار شهدا را سال آینده اجرایی کنیم.

اقدامات شهرداری در حوزه پسماند شهری چیست؟

در بخش مدیریت پسماند زباله، شهرداری ۱۲۰ میلیون تومان هزینه در سال جاری صرف کرده است. روزانه سه تن زباله در سطح شهر توسط سه نیرو و یک دستگاه جمع‌آوری و به محل دفن زباله‌ها انتقال داده می‌شود.

اقدامات شهرداری در حوزه آزادسازی چه بوده است؟

در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۸۰۰ مترمربع زمین در راستای تعریض معابر شهر آزادسازی شد و شهرداری در ازای آزادسازی‌ها با مالکان برای صدور پروانه ساختمانی رایگان همکاری کرده است که از آنان برای همکاری با شهرداری در اجرای آزادسازی‌ها قدردانی می‌کنم.

چه اقداماتی برای تأمین تجهیزات مورد نیاز شهرداری انجام شده است؟

طی ۶ ماه نخست سال جاری شهرداری برای تعمیر ماشین‌آلات مورد نیاز، ۲۵۰ میلیون تومان هزینه و یک دستگاه خودروی دنا پلاس به مبلغ ۳۹۸ میلیون تومان خریداری کرده است. دستگاه لودر مستهلک شده است، شهرداری توان نوسازی آن را ندارد و نیاز به کمک دولتی داریم.

شهرداری در کسب درآمد پایدار موفق بوده است؟

کسب درآمد پایدار منوط به ایجاد کارخانه سنگ‌شکن در شهر است، اما به دلیل جاذبه گردشگری و وجود زمین کشاورزی در حریم شهر این اقدام با چالش مواجه است. زمین ملی در شهر وجود ندارد و امکان احداث واحد تولیدی درآمدزا نیست.

مهم‌ترین اولویت شهرداری در بخش عمرانی چیست؟

درحال‌حاضر مهم‌ترین اولویت شهرداری در بخش عمرانی، ساخت تالار است. زیرساخت‌های شهری فراهم شده است و با توجه به گسترش شهر نیازمند احداث تالار به منظور رونق صنعت گردشگری هستیم.

کد خبر 613521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.