پشت پرده سکوت معنادار غرب در قبال تعرض به سفارتخانه‌های ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با انتقاد از رویکرد نفاق‌آمیز و متفاوت کشورهای غربی نسبت به وقایع حمله به سفارتخانه‌ها گفت: کشورهای غربی تا زمانی که پای منافع خودشان در میان باشد، دم از قانون و وظیفه تأمین امنیت دیپلمات‌ها می‌زنند اما اکنون از اجرای این قانون خودداری می‌کنند.

زهیر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حمله به سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در چند کشور اروپایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۲۳ کنوانسیون وین، قاعده‌ای به نام مصونیت سفارتخانه‌ها، محل مأموریت دیپلماتیک، خانه و خانواده سفیران را شامل می‌شود و این اصل مسلم در دنیا است که مأموران دولت موظف به حفاظت از این افراد هستند.

وی سیاست یک بام و دو هوای کشورهای غربی را در رعایت این مسائل دیپلماتیکی بسیار زننده دانست و افزود: سال ۱۳۹۰ که در پی ترور دانشمند هسته‌ای، شهید مجید شهریاری برخی از دانشجویان به سفارت انگلستان حمله کردند، جو بسیار سنگینی بر ضد دولت جمهوری اسلامی ایران در دنیا ایجاد شد، به ویژه کشور انگلستان به شدت درباره این موضع به هیاهو و ایجاد طغیان‌های سیاسی در دنیا پرداخت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اقدام انگلیس برای دریافت آخرین پوند خسارت حمله به سفارتخانه این کشور از ایران خاطرنشان کرد: این در حالی است که وقتی به وقایع تاریخی مشابه از جمله حمله به سفارت ایران در سال ۱۳۵۹ که در لندن اتفاق افتاد و به شهادت دیپلمات‌های ایرانی انجامید، نگاه می‌کنیم، هیچ واکنش مشابهی از سوی کشورهای غربی نمی‌بینیم.

وی با انتقاد از رویکرد نفاق‌آمیز و متفاوت کشورهای غربی نسبت به وقایع حمله به سفارتخانه‌ها گفت: کشورهای غربی تا زمانی که پای منافع خودشان در میان باشد، دم از قانون و وظیفه تأمین امنیت دیپلمات‌ها می‌زنند در غیر این صورت و اکنون که این قانون‌شکنی در راستای سیاست‌های آنها در قبال جمهوری اسلامی است از اجرای همین قانون خودداری می‌کنند.

اصفهانی سکوت کشورهای غربی در برابر حمله به سفارتخانه‌های ایران در دانمارک و انگلستان را مرگبار خواند و ادامه داد: در حمله‌ای که با سلاح سرد به سفارت ایران در دانمارک شد و فرد مهاجم حتی موفق به ورود به داخل سفارت شد، واکنش کمرنگ، دورویی و نفاق کشورهای غربی را در پی داشت که از یک‌سو دم از رعایت از وظایف قانونی و امنیت دیپلمات‌ها می‌زنند اما از انجام اقدام به موقع خودداری می‌کنند.

واکنش از طریق تبلیغات بین‌المللی و ابزارهای حقوقی

وی درباره راهکار جلوگیری از تکرار چنین وقایعی گفت: بهترین راهکار تبلیغات رسانه‌ای و انجام اقدامات روشنگرانه در عرصه جهانی است با اینکه از جهاتی در زمینه تسلط رسانه‌ای در دنیا ابزارهای قدرتمندی در اختیار نداریم اما استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود نیز می‌تواند راهگشا باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل استفاده از کارزارها و نهادهای بین‌المللی مانند فرستادن یادداشت اعتراض‌آمیز به سازمان ملل متحد را دومین راهکار معرفی کرد و تاکید کرد: با اینکه سلطه سیاسی و رسانه‌ای قدرت‌های غربی بر دنیا باعث پنهان ماندن حق می‌شود اما این موضوع دلیل بر آن نیست که در بیان حرف حق خودمان کوتاه بیاییم، بنابراین جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از طریق سازمان‌ها و نهادهای مستقل و منطقه‌ای که عضو آنها است به این زورگویی‌ها و ناحقی‌های بین‌المللی واکنش نشان دهد.

وی با اشاره به نبود اراده برای تأمین امنیت سفارتخانه‌های ایران در کشورهای غربی گفت: در چنین شرایطی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده شاهد تأمین امنیت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور باشیم، با این حال به نظر می‌رسد که رایزنی‌های بین‌المللی و تأکیدات به ویژه فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای در افزایش هزینه‌های حمله به سفارت ایران در کشورهای مختلف مؤثر خواهد بود.

اصفهانی تصریح کرد: در کنار این اقدامات لازم است که وزارت خارجه نیز در این زمینه با قدرت بیشتری وارد عمل شود زیرا موظف است که از سیاست خارجی ایران و منافع ایران در دنیا پشتیبانی کند، در درجه اول معاونت کمیته حقوقی وزارت امور خارجه از طریق حقوق بین‌الملل باید این مسائل را مورد پیگیری قرار دهد.

کد خبر 613201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.