تاسیس نهاد عقیدتی سیاسی در ارتش نشان از دوراندیشی امام (ره) داشت

هماهنگ‌کننده عقیدتی سیاسی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری ثمره اجرای پروژه‌های مصون‌سازی در ارتش را ایجاد نیروهای مسلح انقلابی، مکتبی و ولایی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدور فرمان تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در ۴۱ سال پیش و در بیست‌وچهارم مهرماه سال ۱۳۵۸، به منظور تقویت ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایمان مستحکم و بینش عمیق دینی و سیاسی از تدابیر مدبرانه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) بود تا حضور معنوی این سازمان مقدس، ارتش قهرمان، بیش از پیش به زیور دین و بصیرت، مزین شود.

این سازمان با ایفای نقش مؤثر و قدرتمند در تاریخ پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی توانسته است با حضور معنوی و ارزشمند خود از طریق تقویت ایمان، توسعه باورهای دینی و سیاسی و بصیرت افزایی کارکنان، چهره ارتش را به نور معنویت مزین و مدال افتخار "شجره طیبه" را بر سینه این سازمان مردمی و ولایتمدار نصب کند.

به مناسبت سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین قاسمی، هماهنگ‌کننده عقیدتی سیاسی ارتش در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال‌وبختیاری به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

فلسفه تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش چه بود؟

بیست‌وچهارم مهرماه سالروز تأسیس نهاد عقیدتی ارتش بود؛ نهادی فرهنگی که مانند دیگر نهادهای انقلابی توسط امام راحل (ره) با تدبیر حکیمانه از قیام خود و در دنباله برنامه‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اجرا می‌شد، مشاوران امام (ره) از جمله رهبر معظم انقلاب به امام پیشنهاد دادند که در مجموعه ارتش نیاز به یک نهاد فرهنگی احساس می‌شود که در کنار آموزش‌های نظامی نیروها از آموزش‌های اعتقادی، ایمانی و قرآنی تهی نباشند، زیرا از ابتدا نیز قرار بود این ارتش با دیگر ارتش‌های دنیا متفاوت باشد.

ارتشی که قرار است پشتوانه جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور اسلامی الگو در دنیا قرار گیرد و ارتشی که به انقلاب پیوسته و با امام راحل (ره) بیعت کرده است باید یک ارتش مکتبی باشد. مکتبی بودن ارتش به این معنا است که فرد نظامی باید در کنار آموزش اصول روش‌های نظامی، برای مکتبی بودن نیز باید اصول و روش‌های اعتقادی و سیاسی را فرا بگیرد.

توجه به همین جنبه سیاسی بود که باعث شد ابتدا این نهاد به نام اداره سیاسی ایدئولوژیک ارتش تأسیس شود که بعدها به عنوان به عقیدتی و سیاسی ارتش تغییر نام یافت.

امروز با گذشت ۴۳ سال از تأسیس این نهاد، رویکرد مناسب و دستاوردهای آن قابل توجه است که این دستاوردها از زبان فرماندهان و نظامیان شنیدنی است، به ویژه اگر پیام اخیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خطاب به ریاست عقیدتی سازمان را مورد توجه قرار دهیم، متوجه تحولات شگرفی که در ارتش به وجود آمده خواهیم شد.

بخش عظیمی از این دستاوردها را مرهون امور اعتقادی هستیم نه تنها به دلیل فعالیت مبلغان و کارشناسان مذهبی، بلکه همیشه فطرت انسانی و مسلمان همان‌گونه که اساتید اخلاق اشاره می‌کنند، خداجو بوده و تنها کافی است که این میل وجودی را در هر فرد زنده‌تر کنیم، بنابراین ارتش امروز با قدرت تمام و با تمام توان در مقابل تمام دنیا و قدرت‌های به ظاهر بزرگ ایستادگی می‌کند و روزبه‌روز قدرتمندتر از گذشته می‌شود، بخشی از این اقتدار مرهون ایمان و اعتقاد و آگاهی سیاسی راسخ نیروهای ارتش است که نتیجه فعالیت‌های نیروها در زمینه امور اعتقادی و عقیدتی بوده است.

به نظر شما اهداف ایجاد این نهاد تا چه اندازه محقق شده است و در ادامه مسیر برای رویارویی با حمله‌های دشمن باید در چه مسیری قرار گیرد؟

امام خمینی (ره) درباره نهاد عقیدتی که فرمودند «عقیدتی سیاسی، کار و هنرش این است که دل‌ها را به سوی خدا بیاورد»، بنابراین وظیفه اصلی این نهاد در مجموعه ارتش و نیروهای مسلح آن است که دل‌ها را به سمت و سوی خدا هدایت کند، فرمانده‌های مجموعه نظامی به دلیل مشغله امور و آموزش‌های نظامی و برنامه‌های جاری، شاید فرصتی نداشته باشند که برای امور اعتقادی و سیاسی نیروها برنامه‌ای اجرا کنند، به همین دلیل لازم و واجب است عده‌ای که در این زمینه تخصص دارند و کارشناسان در زمینه اعتقادی و سیاسی به‌شمار می‌آیند، این وظیفه را بر عهده بگیرند.

تأسیس این نهاد در نیروهای مسلح از همان روزهای ابتدای انقلاب نیز با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد که یکی از سرسخت‌ترین مخالفان بنی‌صدر بود اما تأسیس‌کنندگان بر این نکته تاکید کردند که ارتشی که قرار است برای اسلام و جمهوری اسلامی در چهارچوب نظامی که داعیه اسلام دارد فعالیت و از آن حراست کند، نباید از اصول و روش‌ها و ارزش‌های اسلامی تهی باشد.

در دوران هشت ساله دفاع مقدس نیز این تجربه را به دست آوردیم که کسانی که در برابر تمام دنیای استکبار با تمام تجهیزات مقاومت کردند مهم‌ترین سلاحی که برای مقاومت در اختیار داشتند، ایمان و اعتقاد بود، بنابراین اگر نیروی نظامی ما امروزه تهی از اعتقادات و ایمان راسخ خود باشد، شاید آموزش نظامی خوبی دیده باشد و به عنوان مثال تک تیرانداز خوبی باشد اما اگر از نظر باطنی، روحانی، اعتقاد راسخی و مقاومت تهی باشد حتی در صورت داشتن مهارت‌های لازم در برهه‌های سخت سنگر را رها خواهد کرد اما هنگامی که نیروها از نظر روانی، ایمانی، اعتقادی و قرآنی تقویت شوند و با اصول و ارزش‌های دین از جمله ایستادگی، جهاد در راه خدا، دفاع از وطن و ناموس و هستی آشنا شوند، به ویژه نائل شدن به فیض شهادت در این راه، به ابزارهای قدرتمند اعتقادی مجهز هستند.

تدبیر امامین انقلاب برای تأسیس این نهاد نشان می‌دهد که هدف‌گذاری انقلاب برای کوتاه‌مدت نبوده است، بلکه معتقد بودند که این نظام همگام با پیشرفت تکنولوژی به جلو می‌رود.

با توجه پیشرفت‌های امروزی، دشمن جنگ نرم را در برابر ما به کار گرفته است، همان‌گونه که تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان داد، در جنگ سخت درگیری و نگرانی زیادی نداشتیم اما اکنون می‌بینیم که استکبار نه بر ضد ایران بلکه تمام مسلمانان و کشورهای دنیا از این روش استفاده می‌کند که از طریق عملیات روانی و جنگ نرم بتواند بر دنیا و دیگر ملل سیطره پیدا کند.

ما یکی از کشورهایی هستیم که در جنگ نرم با وجود تمام هجمه‌های دشمن ایستادگی کردیم و شاید بتوان گفت در برخی مواضع و مواقع نیز پیروز شده‌ایم، از سوی دیگر ما هم بیکار ننشستیم این در زمینه جنگ نرم که امور اعتقادی در فضای حقیقی و مجازی را هدف قرار داده است، برنامه‌هایی مانند برگزاری ویژه دوره‌های بصیرت‌افزایی برای همه کارکنان مجموعه‌های پادگان‌های نظامی در دستور کار است که به سه بخش پرسنل پایه‌ور، وظیفه و خانواده‌ها و فرزندان پرسنل تقسیم می‌شود که برای مصون‌سازی هر سه دسته از نظر اعتقادی، برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

دشمن با هجمه به جمهوری اسلامی و همه کشورهای مسلمان تلاش می‌کند افکار عمومی را منحرف کند و برای رسیدن به اهداف خود به خدمت گیرد در برابر ما نیز به دنبال مصون‌سازی پرسنل نظامی، پایه‌وران، سربازان و خانواده‌های آنها در جنگ نرم دشمنان هستیم.

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در راستای جهاد تبیین و فرامین رهبر انقلاب چه اقداماتی را انجام داده است؟

گام نخست آن است که در زمینه تعامل با مجموعه فرماندهی همه مجموعه‌های عقیدتی، حفاظت و سامانه فرماندهی برای پیشبرد اهداف نظامی چه در زمینه جنگ سرد و چه موضوع جنگ نرم در کنار یکدیگر قرار دارند و اکنون نیروهای عقیدتی با توجه به تکنولوژی روز و در حد توان خود امور فرهنگی را پیش می‌برند.

در زمان پیروزی انقلاب نیز نماز جماعت و کلاس‌های آموزش حضوری در پادگان‌های نظامی برپا می‌شد اما امروزه با استفاده از سیستم‌های روز و نرم‌افزارها همچنین بهره‌گیری از ابزارهای جدید در فضای حقیقی تلاش می‌کنیم که بر سرعت و کارایی انجام وظایف خود بیفزاییم، حتی سیستم‌های مکاتباتی نیروهای مسلح به‌روز شده است و فعالیت‌هایی مانند نامه‌نگاری با سلسله مراتب بالاتر و دریافت دستورات نیز از طریق رایانه یا پیک و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

در زمینه برنامه‌های فرهنگی نیز همان‌گونه که در دوران دو ساله کرونا جامعه با محدودیت‌های فراوانی روبه‌رو بود، از امکانات روز و نرم‌افزارها برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی استفاده کردیم و در مواردی که جلسات گروهی تعطیل بود، از طریق فضای مجازی با خانواده‌ها و نیروهای مسلح در ارتباط بودیم.

امروز با توجه به طرح‌های عقیدتی که در مجموعه‌های نظامی اجرا می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی متفاوتی در دستور کار قرار دارد از جمله اینکه در گذشته منتظر بودیم که سربازان اعزام شوند و سر کلاس با آنها صحبت کنیم اما اکنون با ورود سربازان، دیدارهای چهره به چهره مبلغان و کارشناسان مذهبی با آنها آغاز می‌شود و از زمان‌های نگهبانی سربازان تا استراحت در آسایشگاه با جلسات و حلقه‌های معرفت در ارتباط است و در معرض آموزش قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از اقدامات جدید برگزاری جلسات با سربازان متأهل است که در گذشته انجام نمی‌شد اما اکنون با تدابیر ریاست سازمان و ادارات عقیدتی حتی برای سربازان متأهل برنامه‌های متفاوت و دوره‌های بصیرت برگزار می‌کنیم.

آگاه‌سازی نیروها در زمینه مسائل اعتقادی، سیاسی و حتی زناشویی در دستور کار است؛ به ویژه دوره‌های آگاه‌سازی در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار دارد، سلسله همایش‌هایی برگزار شد.

در زمینه جهاد تبیین که از دیگر تأکیدات رهبر معظم انقلاب است، همایش‌هایی در ارتش و استان اصفهان برگزار شد که همه برای آگاه‌سازی افکار نیروهای مسلح و اقناع‌سازی و مصون‌سازی آنها در برابر هجمه‌های زیاد دشمنان بود.

به صراحت اعلام می‌کنم در اغتشاشات اخیر که عده‌ای با توجه به هجمه‌های دشمنان و فریب فضای حقیقی یا مجازی دچار آن شدند، هیچ‌یک از نیروهای نظامی و خانواده‌های آنها وارد این مجموعه‌ها نشد و ثمره این مصون‌سازی‌ها ایجاد یک ارتش انقلابی، مکتبی و ولایتی است.

رویکرد سازمان عقیدتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی چیست؟

در زمینه اقامه نماز جماعت آمار نشان می‌دهد در تمام یگان‌های ارتش ۷۲۶ مسجد و مکان مذهبی از جمله حسینیه، نمازخانه یا زینبیه وجود دارد که حتی در شرایط کرونایی نماز جماعت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برپا کردند، همچنین در سطح ارتش ۱۶ هزار حافظ قرآن کریم تربیت شده‌اند که حافظ یک تا ۳۰ جز قرآن هستند و این جزو افتخارات ارتش است که ۱۵۰ حافظ کل قرآن کریم دارد که بیشتر آنها در سه چهار سال اخیر پرورش یافته‌اند.

برگزاری ۵۹۶۲ کلاس قرآن برای تمام کارکنان ارتش در یک ساعت خاص و در تمام یگان‌های ارتش از دیگر اقدامات قابل توجه است.

گفتمان‌سازی و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از طریق برگزاری همایش علمی کشوری و برگزاری ۳۰ همایش سراسری با محوریت گام دوم انقلاب باعث افزایش آگاهی‌های سیاسی نیروهای مسلح شد تا جایی که در دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری میزان مشارکت کارکنان ارتش ۳۰ درصد بالاتر از مشارکت عمومی جامعه بود.

اجرای ۳۳۶۶ دوره تربیتی برای ۳۸۶ هزار و ۲۲۸ نفر از کارکنان خانواده‌ها و فرزندان و انجام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی با هدف آشنایی خانواده‌ها با تهدیدهای فرهنگی و آشنایی با سبک زندگی اسلامی ایرانی نیز از دیگر اقدامات این بخش به‌شمار می‌آید.

مهارت‌آموزی نیز یکی از فعالیت‌هایی مهم در زمینه تربیت سربازان در پادگان‌های نظامی است که باعث می‌شود جوانان در کنار خدمت سربازی، با توجه به مهارت‌هایی که در مجموعه پادگان‌های تعریف شده است با مشاغل مختلفی مانند آرایشگری، مکانیکی و خیاطی آشنا شوند و گواهینامه مهارت دریافت کنند تا پس از پایان خدمت بتوانند بیرون از پادگان برای خود کسب و کاری ایجاد کنند.

در نیمه نخست امسال ۶۳۳ نفر در پادگان مرکز آموزش، توپخانه دوره‌های مهارت‌آموزی را گذراندند همچنین ۴۲ دوره بصیرت ویژه سربازان برگزار شده است که سربازان به مدت دو هفته، در مباحث اعتقادی، خانوادگی و مسائل اجتماعی شرکت می‌کنند. با توجه به تعامل بسیار خوبی که با مجموعه‌های فرهنگی سطح شهر برقرار شده است، از حوزه علمیه استان که قطب فعالیت‌های فرهنگی ما است نزدیک به ۴۵ نفر از طلبه‌های حوزه علمیه جذب شدند که با لباس طلبگی آموزش‌های نظامی را فرا می‌گیرند، سپس فعالیت‌های فرهنگی و اعتقادی انجام می‌دهند و با برپایی حلقه‌های معرفت و دوره‌های بصیرت با سربازان و حشر و نشر دارند.

جوانانی که با آسیب‌های اجتماعی وارد پادگان‌ها می‌شوند پس از شرکت در این جلسات و حلقه‌های معرفت متوجه اشتباه خود می‌شوند به همین دلیل از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند.

نمازآموزی سربازان یکی دیگر از فعالیت‌های اعتقادی در پادگان‌ها است که با اجرای آن در شش ماهه نخست امسال ۲۱۳۰ نفر نمازآموزی شدند.

در دیدارهای چهره به چهره با سربازان نیز ۱۸۳۲ سرباز شرکت کردند، برگزاری ۳۲ جلسه آگاه‌سازی در موضوعات مختلف از جمله مضرات فضای مجازی، مواد مخدر و مشکلات سطح جامعه برای سربازان و ۲۵ دوره بصیرت برای خانواده‌ها، کارکنان و پایه‌وران از دیگر اقدامات انجام شده به‌شمار می‌آید.

کد خبر 613057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.