دانش استادان صنایع دستی به نسل امروز منتقل شود

رئیس کمیسیون گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد، گفت: تمرکز بر موضوع تبلیغ و ساماندهی منسوجات سنتی شهر یزد امری مهم است که باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بی‌بی فاطمه حقیرالسادات ظهر امروز _سه‌شنبه بیست‌وششم مهرماه_ در نشست کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد، اظهار کرد: صنایع دستی یزد و منسوجات آن قدمت تاریخی دارد و از گذشته شهر یزد شهر نساجی بوده است و کارگاه‌های تولید پارچه‌های رنگی و دستگاه‌های مختلف نساجی در شهر یزد وجود داشته است، به طوری که ۱۶ نوع پارچه رنگی و زیبا در یزد بافته می‌شد و بیشتر مردم یزد در منزل دستگاه‌های «شربافی» داشتند، همچنین کارخانه‌های بزرگ پارچه و نساجی متعددی در یزد وجود داشت.

وی افزود: یزد به نوعی قطب نساجی کشور است، چرا که حدود دو هزار کارگاه کوچک و بزرگ پارچه‌بافی در شهر موجود است.

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد گفت: با کم‌کاری و کاهش رونق نساجی، در حال حاضر قطب نساجی از یزد گرفته شده است و اگر به نساجی در شهر یزد بها داده نشود، به مرور زمان این هنر زیبا در یزد فراموش خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حقیقت باید هنرهایی از جمله صنایع دستباف و نساجی که از گذشته در یزد رونق داشته است، حفظ و احیا شود، چرا که از اصالت ساکنان یزد محسوب می‌شود.

حقیرالسادات ادامه داد: در بحث انتقال دانش فنی حوزه نساجی در یزد بسیار ضعیف عمل شده، یعنی در انتقال تجربه و دانش اساتید گذشته به نسل امروز توجه چشمگیری نشده است، در این خصوص باید شیوه‌های آموزشی مدون در حوزه صنایع دستبافت توسط استادان قدیم، با حمایت مسئولان آغاز و تجربه استادان به نسل حاضر منتقل شود.

وی در خصوص زری‌بافی، مطرح کرد: زری‌بافی سابقه طولانی در یزد دارد به طوری که باید سازمانی در بافت تاریخی در اختیار هنرمندان منسوجات سنتی از جمله ترمه و زری‌بافی قرار گیرد، عکس و شناسنامه و مدال هنرمندان این رشته نصب تا مورد شناخت همگان قرار گیرد، همچنین ضرورت دارد نهادی روی کیفیت ترمه‌های یزد نظارت جدی داشته باشد.

رئیس گردشگری، میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و روابط بین‌الملل شورای اسلامی شهر یزد گفت: در آینده‌ای نزدیک دو جشنواره در این شهر برگزار خواهد شد، زمانی شهر یزد در زمینه صنایع دستی موفق است که دانش و تجربه گذشتگان در این زمینه در اختیار نسل امروز قرار گیرد.

کد خبر 612985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.