ایجاد دفتر تخصصی «بازار اصفهان» با رویکرد رویدادمحور

در شورای مشورتی موزه «گرمابه شاهزاده‌ها» به ایجاد دفتر تخصصی بازار اصفهان با رویکرد رویدادمحور اشاره و پیرامون نحوه فعالیت و کارکرد این دفتر بحث و تبادل‌ نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمد سجادزاده در جلسه شورای مشورتی موزه «گرمابه شاهزاده‌ها»، اظهار کرد: حفاظت و ایجاد کاربری‌های فرهنگی و هنری امکان تاریخی زیر نظر شهرداری اصفهان از رویکرد و اهداف اصلی معاونت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، زیرا معتقد هستیم بناهای تاریخی با توجه به نوع کاربری خود که در گذشته داشتند، می‌توانند به کاربری‌های فرهنگی، هنری تبدیل شوند و در حوزه مباحث فرهنگی، هنری و تاریخی شهر اثرگذار باشند.

وی افزود: بازار اصفهان در کنار اینکه قطب اقتصاد این شهر در تمام دوران تاریخ بوده اما از بخش روایت‌های این مکان‌های تاریخی غفلت شده و همین امر باعث شده است که امروز روایت یکدستی از این مکان تاریخی وجود نداشته باشد و هر فرد روایت‌های خود را از بازار اصفهان داشته باشد.

نبود روایت واحد از بازار اصفهان

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: دلیل نبود روایت واحد و یکدست از بازار اصفهان به این خاطر است که تاکنون مجموعه متمرکز برای حرکت و روایت بازار وجود نداشته است، اگر امروز شاهد هستیم مجموعه تاریخی تخت فولاد به یک قطب پژوهشی از مشاهیر دفن شده تبدیل شده است، به این خاطر است که مجموعه متمرکز برای حرکت و روایت این مکان سال‌های قبل شکل‌گرفته است و بی‌شک بازار اصفهان با توجه به اینکه هنوز بعد از سالیان دراز، هنوز قطب اقتصادی و تأمین نیازهای مردم محسوب می‌شود، ظرفیت بزرگی برای پرداختن به روایت‌ها و مقوله‌های فرهنگی، هنری و تاریخی دارد.

وی گفت: بر همین اساس با توجه به ظرفیت تاریخی گرمابه شاهزاده‌ها و نزدیکی آن به بازار اصفهان در نظر داریم، در کنار کارکرد موزه‌ای، این مکان تبدیل به دفتر تخصصی بازار در حوزه مباحث تاریخی، فرهنگی، هنری و هویتی شود. هرچند در این حوزه در اول راه هستیم اما به‌طورقطع با بهره‌گیری از صاحب‌نظران فرهنگ، هنر و تاریخ اصفهان و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان این مکان تاریخی را به مکان رویدادمحور و هویت‌بخش برای بازار اصفهان تبدیل کرد.

خواناسازی بازار دنبال می‌شود

سجادزاده اضافه کرد: یکی از مباحثی که قرار است در این دفتر بررسی شود، بحث خواناسازی بازار است تا افراد بیشتری از موقعیت جغرافیای بازار و نحوه ارتباط سراها و مسیرهای این مکان تاریخی آگاه باشند در کنار این موارد با توجه به کارکرد گرمابه‌ها درگذشته که به‌غیراز کارکرد نظافت، مکانی برای تلاقی طبقه‌های اجتماعی از هر سنی بوده است، موزه گرمابه شاهزاده‌ها به مکانی رویدادمحور برای نشست‌ها و برنامه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری با محوریت بازار تبدیل شود.

رویکرد اداره هنری شهرداری اصفهان به مکان‌های تاریخی

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: گرمابه شاهزاده‌ها سال‌ها بود که به دلیل مباحث حقوقی، درِ آن بسته بود که با ورود شهرداری و خرید این مکان، مرمت‌های لازم صورت گرفت و بعد از سال‌ها، نوروز امسال درِ این مکان تاریخی برای بازدید عموم باز شد.

وی افزود: اداره هنری سازمان فرهنگی، مکان‌های تاریخی زیر نظر شهرداری را به‌عنوان یک کالبد صرف نمی‌بیند و سعی کرده است، علاوه بر تعریف کارکرد موزه‌ای در آن مکان، کارکردهای تخصصی متناسب با کارکرد تاریخی آن مکان برای آن در نظر گرفته و برنامه‌ها و رویدادهای متناسبی با رویکرد مکان برنامه‌ریزی و اجرا کند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر سه موزه در اختیار اداره هنری این سازمان است که در موزه گرمابه علی قلی‌آقا دفتر تخصصی معماری، در موزه عصارخانه شاهی دفتر فرهنگ عامه راه‌اندازی و در حال فعالیت است که قرار است در موزه گرمابه شاهزاده‌ها دفتر تخصصی بازار با رویکرد نوینی راه‌اندازی و شروع به فعالیت کند.

وی تصریح کرد: قبل از تأسیس هر دفتر تخصصی در هر موزه اداره هنری سازمان شورا و اتاق فکری با حضور صاحب‌نظران حوزه مرتبط با کارکرد موزه ایجاد و در مورد نحوه فعالیت و سیاست‌های دفتری که قرار است فعالیت کند، همفکری می‌شود که در مورد موزه گرمابه شاهزاده‌ها چندین جلسه برگزار شده است و قرار است دفتر تخصصی بازار رویکردی نو در مباحث هویتی، تاریخی، فرهنگی و هنری بازار ایفا کند.

رویدادمحوری اصل فعالیت ایجاد دفتر تخصصی «بازار اصفهان»

عطریان تأکید کرد: بازار اصفهان از سال‌های گذشته قلب تپنده اصفهان بوده است و همچنان هم هست. مجتمع تجاری‌ای که امروز از آن به‌عنوان قلب تپنده شهر اصفهان نام‌برده می‌شود، شوخی‌ای بیش نیست به همین خاطر باید دفتر تخصصی بازار نبض این قلب تپنده را بیش از گذشته تقویت کند.

وی گفت: دفتر تخصصی بازار اصفهان در کنار رویدادمحوری خود باید بتواند بحث‌های اقتصادی و مارکتینگ را به دل بازار بکشاند؛ درواقع این دفتر باید سکویی برای معرفی بازار و اهالی آن باشد و در کنار آن مباحث تاریخ شفاهی بازار اصفهان تقویت شود.

به گزارش ایمنا، در ادامه این نشست صاحب‌نظران حوزه معماری، جامعه‌شناسی، رسانه، تاریخ و فرهنگ عامه پیرامون سیاست‌ها و الزامات دفتر تخصصی بازار بحث و تبادل‌نظر کردند.

کد خبر 612861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.