لزوم مطالعه و بررسی شرایط خورشید

یک منجم و ستاره‌شناس گفت: رصدخانه‌های خورشیدی همراه با خورشید حرکت می‌کند و با دریافت نور امواج آن را از یکدیگر تفکیک می‌کنند؛ این امواج معمولاً شامل ماورای بنفش، مادون قرمز، امواج ایکس، گاما و مرئی می‌شود.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت‌های کنونی منجمان در حوزه شناخت خورشید، اظهار کرد: امروزه رصدخانه‌های خورشیدی در تمام نقاط زمین ایجاد شده و در حال فعالیت در این حوزه هستند.

وی افزود: رصدخانه‌های خورشیدی با استفاده از تلسکوپ‌های نجومی بسیار پیشرفته و درعین‌حال ساده‌ای که در آن‌ها وجود دارد، می‌توانند در نقاط مختلفی مستقر شده و روی خورشید متمرکز شوند.

این منجم و ستاره‌شناس ادامه داد: رصدخانه‌های خورشیدی همراه با خورشید حرکت می‌کند و با دریافت نور امواج آن را از یکدیگر تفکیک می‌کنند؛ این امواج معمولاً شامل ماورای بنفش، مادون قرمز، امواج ایکس، گاما و مرئی می‌شود.

وی اشاره کرد: خورشید طول موج‌های بسیار پرانرژی و کم‌انرژی را در لایه‌های خود قرار داده است که با تفکیک این طول موج‌ها می‌توان تصاویر مختلفی از خورشید در رنگ، انرژی و دماهای مختلف دریافت کرد.

وی در رابطه با اهمیت شناخت خورشید گفت: با کنار هم قراردادن تصاویری که از خورشید گرفته می‌شود، می‌توان میزان تلاطم را در نقاط مختلف این ستاره مشخص کرد و متوجه شد که در کدام نقطه شدت مغناطیسی بیشتر است.

منتظری ادامه داد: طبق این اطلاعات می‌توان طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی کرد؛ این طوفان‌ها که تحت عنوان شراره و باد خورشیدی نیز شناخته می‌شود اگر روی دهد تأثیرات بسیاری خواهد داشت.

وی در رابطه با طوفان‌های خورشیدی گفت: طوفان‌های خورشیدی معمولاً در عرض میانی خورشید ایجاد می‌شود و به سمت زمین حرکت می‌کند. هنگامی شراره‌های خورشید شکل می‌گیرد ذرات بسیار پر انرژی و بارداری متشکل از الکترون منفی و پروتون مثبت به سمت زمین حرکت می‌کند.

این منجم و ستاره‌شناس افزود: بادهای خورشیدی معمولاً توسط قطب‌های زمین جذب می‌شود و با جو برخورد می‌کند که بر این اساس، شفق‌های قطبی به‌موجب از دست‌دادن انرژی ایجاد می‌شود؛ این پدیده جزو آثار مثبت طوفان‌های خورشیدی محسوب می‌شود.

وی اشاره کرد: طوفان خورشیدی آثار منفی نیز دارد و می‌تواند تمام مخابرات را تحت‌الشعاع قرار دهد، همچنین این پدیده تأثیر مخربی بر ماهواره‌ها و تمام ارتباطات رادیویی ازجمله GPS و اینترنت ماهواره‌ای می‌گذارد.

منتظری با اشاره به اینکه طوفان خورشیدی سامانه هوایی را به‌طورکامل از کار می‌اندازد، تاکید کرد: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی با فعالیت‌های خورشیدی در ارتباط است؛ بنابراین مطالعه و بررسی شرایط خورشید از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 612847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.