ساماندهی سرویس مدارس به کجا رسید؟

والدین اصفهانی با گذشت حدود یک‌ماه از آغاز سال تحصیلی همچنان با مشکلات سرویس مدارس مواجه هستند. هنوز خبری از ایاب‌وذهاب سرویس برای حدود پنج تا هفت هزار دانش‌آموزان نیست و ماجرای سرویس مدارس به کلافی سردرگم و یکی از چالش‌های اصلی والدین و مدیران مدارس تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امسال پس از گذشت حدود دو سال از تعطیلی اجباری آموزش‌ها و رفتن دانش‌آموزان به سمت آموزش مجازی، بار دیگر مدارس در تمام پایه‌های تحصیلی به صورت حضوری فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در این میان افزایش هزینه‌ها و نبود سرویس مدرسه به اندازه کافی، بعضاً با تغییر شغل رانندگان در ایام شیوع کروناویروس و گرایش آنان به تاکسی‌های اینترنتی سبب شده که گره کور سرویس مدارس، هنوز دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها باشد.

تا پیش از همه‌گیری بیماری کرونا، دست‌کم حدود هشت هزار خودرو مسئولیت سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان را در شهر اصفهان برعهده داشتند اما با شیوع این ویروس، آمار سرویس مدارس به ۱۶۰۰ خودرو کاهش یافت و در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال، با بازگشایی موقتی مدارس با همین تعداد، ساماندهی دانش‌آموزان اجرایی شد اما اکنون به‌رغم جذب پنج هزار راننده برای ساماندهی و سرویس‌دهی حدود ۴۵ هزار دانش‌آموز اصفهانی، هنوز داستان کلاف سردرگم سرویس مدارس پایان نیافته و ناوگان حمل‌ونقل شهری نیازمند یک‌هزار راننده باتجربه است.

هر ساله با هماهنگی کارگروه آموزش‌وپرورش و اعلام آمادگی سازمان تاکسیرانی، مدارس اقدام به درخواست سرویس دانش‌آموزان می‌کنند و تاکسی‌هایی برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، اما ساماندهی سرویس مدارس قبل از بازگشایی سال تحصیلی امری ضروری است؛ چراکه این موضوع در سالیان گذشته همواره با انتقادات والدین همراه بوده است.

هرچند بدون همراهی دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی امر و از همه مهم‌تر، همدلی والدین و مدارس امکان تأمین زیرساخت‌های لازم برای تأمین سرویس‌های مدارس وجود ندارد، اما اکنون به‌گفته خانواده‌ها با وجود گذشت سه هفته از بازگشایی مدارس، همچنان سرویس دانش‌آموزان برقرار نشده است.

نبود نظارت بر سرویس مدارس در نیمه دوم مهرماه

مادر دو دانش‌آموز دبستانی که خود را عضو انجمن اولیا و مربیان معرفی می‌کند، با بیان اینکه والدین برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیک سنگین و ازدحام جمعیت در مسیر رفت‌وآمد ترجیح می‌دهند از سرویس دانش‌آموزی مناسب استفاده کنند، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال‌ها است که روند ساماندهی سرویس‌های مدارس آغاز شده اما هنوز آن‌گونه‌که باید، مشکلات این نیاز مهم خانواده‌ها سروسامان نیافته است.

وی با بیان اینکه افزایش بی‌سابقه قیمت سرویس مدارس، بسیاری از خانواده را شوکه کرده است، می‌افزاید: دانش‌آموزانی که به مدارس نزدیک خانه‌هایشان می‌روند به سرویس نیاز ندارند اما آن‌ها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبت‌نام کرده‌اند به خدمات حمل‌ونقل نیاز دارند. به‌رغم گذشت سه هفته از بازگشایی مدارس، بسیاری از خانواده‌ها بلاتکلیف هستند و سازمان آموزش و پرورش اصفهان هم برای رفع مشکلات سرویس دانش‌آموزان راهکارهایی را ابلاغ کرده که برخی از این طرح‌ها (استفاده دانش‌آموزان هم‌مسیر از تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها)، از توان آن‌ها خارج است و برخی از آن‌ها طرح‌هایی را فقدان نظارت به موقع این موضوع مهم پس از بازگشایی مدارس می‌پندارند.

این عضو انجمن اولیا و مربیان تصریح می‌کند: مطابق با گفته مسئولان و اخبار منتشر شده قبل از بازگشایی مدارس برای جبران این کمبودها و جابه‌جایی دانش‌آموزان مقرر شد با همکاری و کمک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان تعدادی اتوبوس در مسیرهای پرتردد شهر مورد استفاده قرار بگیرد، اما فقط ۱۰ روز ابتدای سال تحصیلی از اتوبوس‌های ویژه دانش‌آموزی در سطح شهر، آن‌هم غیر از خطوط پرتردد استفاده شد و پس از آن تاکنون با گذشت نیمه دوم مهرماه دیگر این اتوبوس‌های در شهر قابل مشاهده نبودند.

وی نبود نظارت بر سرویس‌های مدارس و استفاده خودروهای فرسوده و دارای مشکل را یکی دیگر از مشکلات والدین به‌رغم تأمین سرویس از سوی شرکت‌ها مطرح و خاطرنشان می‌کند: این موضوع در طول سال تحصیلی نه تنها دغدغه خانواده‌ها را برای تأمین سرویس جایگزین چندین برابر می‌کند؛ بلکه می‌تواند منجر به اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی شود.

خبری از سرویس مدرسه نیست!

هم‌اکنون نیز خانواده‌ها در تماس با خبرگزاری ایمنا، از مشکلات نبود تأمین سرویس مدارس برای فرزندانشان به‌رغم واریز پیش‌پرداخت هزینه‌ها خبر می‌دهند. به‌گفته عباسی یکی از شهروندان اصفهانی که فرزندش در پایه چهارم دبستان تحصیل می‌کند، با گذشت ۲۷ روز از ثبت‌نام و واریز پیش‌پرداخت سرویس مدارس، به‌رغم ارسال پیامک «در اسرع وقت سرویس مدرسه تأمین خواهد شد»، تاکنون تماسی از شرکت گرفته نشده است و بلاتکلیفیم.

وی با بیان اینکه مدرسه اعلام کردند که اگر سرویس‌ها قیمت‌های فعلی را قبول نداشته باشند باید با توافق بین اولیا و راننده قیمت را افزایش دهیم، اظهار می‌کند: اگر قرار بر چنین کاری بود که والدین خودشان با رانندگان سرویس مدارس به موافقت برسند، چرا شورای اسلامی شهر نرخ مصوب می‌کند؟

این شهروند اصفهان می‌افزاید: خانواده‌ها به دلیل ناآشنایی و برخی محدودیت‌های کاری، نمی‌توانند خود به طور شخصی پیگیر تأمین سرویس اینترنتی و تاکسی‌های درون شهری باشند تا دانش‌آموزانی که آدرس‌های نزدیک دارند باهم در یک سرویس قرار بگیرند؛ چراکه هزینه‌های رفت و برگشت آن‌ها بیش از مبالغ سرویس مدارس هم خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس بر دوش خانواده‌ها بدون احتساب دیگر هزینه‌های جانبی سنگینی می‌کند، تصریح می‌کند: قیمت سرویس مدارس توسط شرکت اعلام شده به بابت چهار کیلومتر رفت و برگشت روزانه ۴۰ هزار تومان و با احتساب شش روز در هفته ۲۴۰ هزار تومان و ماهیانه ۹۶۰ هزار تومان با تمام ملاحظات تعیین شده است که برای یک سال تحصیلی نزدیک به هشت میلیون و ۹۴۰ تومان می‌شود؛ آن‌هم برای مسیری به کوتاهی چهار کیلومتر. البته این هزینه سرویس مدرسه یکی از فرزندانم است و هزینه‌های پسر دیگرم با بیش از هفت کیلومتر قطعاً سربه فلک خواهد کشید.

عباسی با بیان اینکه امسال با افزایش هزینه‌ها شهریه مدارس غیردولتی، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب فرزندشان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار می‌کند: مبالغ هشت تا ۱۰ میلیونی سرویس مدارس طی فقط ۹ ماه تحصیلی، خارج توان والدین است؛ چراکه آن‌ها برای کاهش هزینه‌های زندگی، فرزندان خود در مدارس دولتی نام‌نویسی کردند اما با این هزینه‌ها در عمل مشکلات آن‌ها درمانی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: هزینه یک ماه سرویس مدارس با شهریه یک سال تحصیلی در مدارس دولتی و هیئت امنایی برابر شده و این موضوع باعث نگرانی اولیا و خانواده‌ها شده است.

این شهروند اصفهانی خاطرنشان می‌کند: سالانه بسیاری از دانش‌آموزان از سرویس‌های مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده می‌کنند اما درعین‌حال هنوز ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین و مسئولان تعلیم و تربیت است.

ایاب وذهاب ۴۵ هزار دانش‌آموز اصفهانی با ۵ هزار راننده

شهرام صانعی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا ویروس حدود هشت هزار خودرو مسئولیت سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان را در شهر اصفهان برعهده داشتند، اظهار می‌کند: با بازگشایی مدارس از چهاردهم فروردین سال جاری، حدود ۱۶۰۰ خودرو برای ایاب‌وذهاب به ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزی پیوستند اما تعداد متقاضیان سرویس همانند قبل از شیوع کرونا بود و از نیمه اردیبهشت‌ماه جلسات مکرر کارگروه ماده ۱۸ در استان به منظور ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید تشکیل شد.

وی با بیان اینکه با آموزش حضوری مدارس از ابتدای مهرماه، برنامه‌ریزی سرویس مدارس برای آسودگی خیال خانواده‌ها حائز اهمیت بوده است، ادامه می‌دهد: با برگزاری جلسات متعدد کارگروه ماده ۱۸ در شهر اصفهان و تعریف بسته‌های تشویقی از سوی سازمان تاکسیرانی برای جذب رانندگان سرویس مدارس، تاکنون حدود پنج هزار راننده برای ایاب‌وذهاب حدود ۴۵ هزار دانش‌آموز به ناوگان حمل‌ونقل دانش‌آموزی استان اصفهان پیوستند.

رفع کمبود سرویس مدارس اصفهان با جذب یک هزار خودرو

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه براساس گزارش ارائه شده از مدارس اصفهان، بین پنج تا هفت هزار دانش‌آموز اکنون برای جابه‌جایی به سرویس مدارس نیازمند هستند، می‌افزاید: از این تعداد حدود پنج هزار دانش‌آموز اصفهانی به‌طور اضطراری نیازمند تأمین سرویس مدرسه هستند که برای ساماندهی و سرویس‌دهی این تعداد محصل، حدود یک هزار خودرو باید به ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی جذب شوند.

وی با اشاره به اینکه اولویت کارگروه ماده ۱۸ در استان تعیین نرخ مناسب برای جذب رانندگان و رضایت خانواده‌ها بوده است، تصریح می‌کند: اگر بتوانیم با کمک سازمان شهرداری و تاکسیرانی اصفهان، حدود یک‌هزار خودرو جذب ناوگان حمل و نقل کنیم، مشکل سرویس مدارس امسال دانش‌آموزان اصفهان حل خواهد شد، اما در غیر این صورت باید با روش‌های دیگری مشکلات را رفع کنیم.

صانعی در پاسخ به اینکه بسیاری از خانواده‌ها گلایه‌مند هستند که با گذشت سه هفته از بازگشایی مدارس چرا به‌رغم واریز پیش‌پرداخت کرایه‌ها به شرکت‌ها هنوز سرویس‌دهی فرزندانشان ساماندهی نشده است، می‌گوید: با شیوع کرونا آمار سرویس مدارس از هشت هزار به ۱۶۰۰ خودرو کاهش یافت اما اکنون با جذب پنج هزار راننده، همچنان تبلیغات در حال اجرا است و سازمان تاکسیرانی و شهرداری اصفهان به عنوان متولی امر با حذف مراحل دشوار قبل، ثبت نام و جذب راننده را تسهیل کردند.

اثرگذاری مثبت در ترافیک شهری با جذب رانندگان سرویس مدارس

وی ادامه می‌دهد: هرچه جذب رانندگان سرویس مدارس بیشتر شود قطعاً در ترافیک شهری اثرگذار است؛ البته برای ساماندهی سرویس‌ها به دنبال انتخاب رانندگان شایسته و با تجربه‌ای هستیم که بتوانند امنیت خاطر را برای خانواده مهیا کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان خاطرنشان می‌کند: سازمان تاکسیرانی با کمک و همکاری شهرداری و آموزش و پرورش استان به صورت موردی و با لحاظ اولویت نیاز ضروری مناطق و نواحی اصفهان، در صدد تأمین سرویس مدارس جهت ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان عمدتاً (ابتدایی، دخترانه) است. رفع کامل مشکلات فعلی بستگی به جذب راننده دارد تا برای سرویس‌دهی به مدارس معرفی شوند.

وی می‌افزاید: از طریق سازمان تاکسیرانی به شرکت‌ها اعلام کردیم که اگر دانش‌آموزی تا امروز هزینه‌ای را به عنوان پیش‌پرداخت واریز کرده و سازمان تاکنون نتوانسته است سرویس‌دهی را انجام دهد، در اسرع‌وقت کل مبلغ را به خانواده‌ها عودت دهند، اما این به معنا نیست اگر هزینه به آن‌ها عودت داده شده به دنبال حل مشکل سرویس‌دهی دانش‌آموزان نیستیم؛ بلکه با اولویت دانش‌آموزانی که پیش‌پرداخت را قبلاً واریز کردند، با جذب راننده به‌رغم بازگشت هزینه‌ها سرویس‌دهی آن‌ها انجام خواهد شد.

طرح‌های نوین ساماندهی سرویس مدارس دانش‌آموزان اصفهانی

صانعی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های جلسات متعدد کارگروه ماده ۱۸ در شهر اصفهان برای سرویس‌دهی دانش‌آموزان، اظهار می‌کند: طی برگزاری این جلسات از خانواده‌ها درخواست کردیم اگر ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان با نبود جذب راننده تا چند مدت دیگر مهیا نشود، آن‌ها با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدارس، سرویس‌دهی فرزندان خود را به همراه سه تا چهار دانش‌آموز مدرسه با شناسایی هم‌میسرها و در صورت تمایل دریافت مبلغ به عنوان حق‌الزحمه از سازمان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه امسال سال خاص و ویژه‌ای است و همکاری اولیا در کنار سازمان آموزش و پرورش و تاکسیرانی بسیار حائز اهمیت است، تصریح می‌کند: براساس برنامه‌های کارگروه ماده ۱۸ نیز در نظر گرفته شد خانواده‌هایی که تا این لحظه برای سرویس مدرسه اضطرار دارند، تا حد امکان از سرویس حمل و نقل عمومی شرکت‌های اتوبوس استفاده کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ادامه می‌دهد: خانواده‌ها با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس دانش‌آموزان هم‌مسیر را شناسایی کنند و تا پنج نفر با احتساب تعطیلی روزهای پنجشنبه هر روز یکی از اولیای دانش‌آموز وظیفه ایاب‌وذهاب را برعهده بگیرند. این اقدام می‌تواند بدون آسیب بر برنامه‌های زندگی آنان مثمرثمر نیز باشد.

وی تصریح می‌کند: استفاده از تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌های سطح شهر دیگر طرح و برنامه پیشنهادی به خانواده‌ها است که براساس آن چند نفر از اولیا به صورت مستمر طی قراردادی هشت تا ۹ ماه سرویس‌دهی دانش‌آموزان خود را توسط این تاکسی‌ها انجام دهند.

نرخ کرایه مهم‌ترین موضوع برای شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان

صانعی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع برای شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان نرخ کرایه است، می‌گوید: نرخ کرایه با بررسی در جلسات متعدد کارشناسی در کارگروه ماده ۱۸ به‌عنوان اساس کار سرویس مدارس، طی سیر قانونی به شورای اسلامی شهر اصفهان ارسال می‌شود و پس از بررسی‌های مختلف در کمیسیون حمل‌ونقل و کمیسیون تلفیق شورا در جلسه علنی مصوب شده و با تأیید فرمانداری به نواحی شش‌گانه ابلاغ خواهد شد.

وی درخصوص درصد افزایش نرخ سرویس مدارس در مقایسه با سال‌های گذشته، می‌افزاید: نرخ سرویس مدارس شهر اصفهان از حدود یک ماه گذشته قبل از بازگشایی مدارس با طی مراحل قانونی فوق، به صورت نامه رسمی به تمام مدارس اصفهان ابلاغ شده است. براساس پایه‌گذاری مبنایی، مبلغی را برای نرخ خدمات سرویس دانش‌آموزی مصوب کردیم تا از طرفی به خانواده‌ها فشار نیاید و از سویی دیگر رانندگان انگیزه جذب داشته باشند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در پاسخ به اینکه برخی از خانواده‌ها ضمن تماس با خبرگزاری ایمنا، از افزایش مجدد هزینه کرایه‌های سرویس مدارس طی روزهای اخیر از سوی شرکت‌ها گلایه‌مند شدند و حتی بسیاری اولیا سرویس فرزندان خود را کنسل کرده‌اند، اظهار می‌کند: فکر نمی‌کنم حتی به اندازه انگشتان دست انسان در کل شهر اصفهان خانواده‌ای به دلیل قیمت، سرویس دانش‌آموزی را کنسل کرده باشد شاید یک تا دو نفر هم نداشته باشم نمی‌دانم این موضوع چگونه مطرح شده است؛ چراکه با تعدیل سرویس، دیگر از کدام وسایل سرویس‌دهی می‌خواهد استفاده کند.

قیمت پیشنهادی کارگروه؛ ۲۰ درصد بیش از نرخ تصویبی شورای شهر اصفهان

وی ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر به هیچ‌وجه قیمت سرویس مدارس افزایش نداشته است و نرخ‌ها از حدود یک ماه گذشته قبل از بازگشایی مدارس برای ورودی خودروهای سمند و پژو با هزینه ۳۴۰ هزار تومان و خودرو ون و پراید با بهای ۳۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلومتر هم ۲۰ هزار تومان؛ یعنی اگر از خانه تا مدرسه سه کیلومتر باشد، در نهایت هزینه یک دانش‌آموز ماهیانه ۴۰۰ تومان می‌شود به صورت نامه رسمی به تمام مدارس اصفهان ابلاغ شده است.

صانعی با اشاره به اینکه قیمت سرویس مدارس پیشنهادی کارگروه ماده ۱۸ برای جذب رانندگان به شورای شهر اصفهان ۲۰ درصد بیشتر از نرخ فعلی بوده است، می‌گوید: چنان‌چه قیمت پیشنهادی کارگروه، بدون چکش‌کاری شورای شهر به تصویب می‌رسید، اکنون با کمبود راننده در سطح شهر مواجه نبودیم.

وی با ابراز گلایه از تصویب قیمت‌ها، ادامه می‌دهد: هرچند قیمت‌های مصوب فعلی برای خانواده بسیار رضایت‌بخش و راضی کننده است اما باعث شده که رانندگان انگیزه‌ای برای جذب سرویس‌دهی مدارس نداشته باشد.

نبود میدل‌باس برای جبران کمبود سرویس مدارس

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به کمبود سرویس مدارس در اصفهان، اظهار می‌کند: برای جبران این کمبودها و جابه‌جایی دانش‌آموزان مقرر شد با همکاری و کمک معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان تعدادی اتوبوس ویژه دانش‌آموزی «میدل باس» در مسیرهای پرتردد شهر مورد استفاده قرار بگیرد؛ بنابراین برای هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم طبق نامه رسمی مبدا و مقصد مسیرها را به شهرداری معرفی کردیم تا از اتوبوس ویژه دانش‌آموزی بهره‌گیری شود اما این طرح هنوز کاملاً اجرایی نشده است.

وی می‌افزاید: یکی از تقاضاهای بسیار جدی ما استفاده از اتوبوس‌های «میدل باس» در خطوط پرتردد خط ۹۱ و ۱۶ سه‌راه ملک‌شهر تا میدان دروازه دولت است؛ چراکه حدود ۹۰ درصد مسافران این مسیر، دانش‌آموزان هستند که با نبود اتوبوس با ترافیک شدید داخل اتوبوس‌ها برای رفتن به مدارس خود مواجه هستند. امید است شرکت اتوبوسرانی مطابق برنامه‌های مقرر به‌رغم نبود میدل باس، برخی اتوبوس را در میسرهای پرتردد برای جبران کمبود سرویس مدارس ساماندهی کند.

کد خبر 612820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.