غیرمنتظره‌ترین اتفاقات ادوار جام جهانی

جام جهانی فوتبال یکی از رویدادهای ورزشی است که فقط در چند دیدار خلاصه و تمام نمی‌شود بلکه کتابی سراسر از قصه‌های عجیب و سرگرم‌کننده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به تماشای جام جهانی و مبارزه تیم ملی کشور خود می‌نشینند و شاهد لحظات شاد و خنده‌آور در کنار لحظات حسرت‌بار و ناراحت کننده هستند. جام جهانی فوتبال یکی از رویدادهای ورزشی است که فقط در چند دیدار خلاصه و تمام نمی‌شود بلکه کتابی سراسر از قصه‌های عجیب و سرگرم‌کننده است.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذرماه ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه است که یک کشور عربی، میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین بار است که جام‌جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

جام جهانی ۱۹۳۰؛ دعوا بر سر توپ در نخستین فینال

در تابستان ۱۹۳۰ در جریان نخستین فینال جام جهانی که بین دو تیم برگزار شد، هر تیم خواهان یک توپ متفاوت بود به همین دلیل داور بلژیکی تصمیم گرفت در هر نیمه از یک توپ استفاده شود. در نیمه نخست از توپ اروگوئه استفاده شد که آرژانتین توانست دو بر یک پیروز شود و در نیمه دوم بازی از توپ آرژانتین استفاده شد که با برگشت اروگوئه به بازی و پیروزی چهار بر دو مقابل میهمانش همراه بود تا به عنوان اولین قهرمان جام جهانی برسد.

تیم ملی برزیل / تاریخچه کامل و سوابق | طرفداری

فینال جام جهانی ۱۹۵۰؛ حضور تیم برزیل با لباس سفید

برزیلی‌ها در فینال جام جهانی ۱۹۵۰ در خانه خود با پیراهن سفید به زمین رفتند و درحالی‌که هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که جام قهرمانی به تیمی غیر از برزیل میزبان برسد، تیم اروگوئه برای دومین بار قهرمان جهان شد. از آن تاریخ به بعد تیم ملی برزیل دیگر هرگز سفید نپوشید و برزیلی‌ها همه بازیکنان آن تیم نفرین شده را از فوتبال کشور حذف کردند. آن بازیکنان برای برزیلی‌ها نماد بدشانسی بودند و تا سال‌ها برای آن شکست تاوان دادند. برزیل سال ۲۰۱۴ یک بار دیگر به عنوان میزبان در دیدار نیمه نهایی جام جهانی ۱-۷ به آلمان باخت شکستی وحشتناکی را تجربه کرد و مقصر تیم قدیمی ماراکانازو شناخته شد.

جام جهانی ۱۹۵۴؛ مردن و زنده شدن بازیکن اروگوئه

در جام جهانی ۱۹۵۴، خوان خوبر، مهاجم تیم ملی اروگوئه در اولین بازی ملی خود دو گل به ثمر رساند و تیمش را از خطر حذف شدن از جام جهانی نجات داد. خوبر در دقیقه ۸۶ بازی را به تساوی کشاند به همین دلیل بازیکنان اروگوئه به سوی وی دویدند و خوبر را در آغوش گرفتند و به دلیل فشار، هیجان و کمبود اکسیژن خوبر به زمین افتاد و از هوش رفت اما با کمک کارلوس آباته، پزشک تیم و تزریق نیکتامید این بازیکن درنهایت به هوش آمد. مهاجم اروگوئه‌ای بعد از به هوش آمدن در وقت اضافه دوباره به زمین رفت و تا زمانی که داور سوت پایان را زد به بازی ادامه داد. ورنیکه می‌گوید، منابع آگاه در آن زمان از حمله قلبی و مرگ این بازیکن از نظر پزشکی خبر داده بودند.

مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۸۲؛ غیراخلاقی‌ترین بازی فوتبال

هیچ دیداری در تاریخ جام جهانی فوتبال مشمئزکننده و غیراخلاقی‌تر از دیدار بین آلمان و اتریش در مرحله گروهی جام جهانی ۱۹۸۲ نیست. در این دیدار اگر تیم آلمان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی می‌رسید، دو تیم آلمان و اتریش به مرحله بعد می‌رسیدند و تیم الجزایر حذف می‌شد. در جریان این بازی آلمان در دقیقه ۱۰ به گل رسید و پس از آن هر دو تیم تا سوت پایان در زمین پیاده‌روی کردند و پس از پایان بازی در ادامه اعتراض الجزایر به تبانی صورت گرفته رد شد. از آن سال به بعد بازی آخر مرحله گروهی همزمان برگزار شد.

غیرمنتظره‌ترین اتفاقات ادوار جام جهانی

جام جهانی ۱۹۸۲؛ برخورد سهمگین شوماخر با مهاجم فرانسه

نیمه نهایی جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا. دیدار تیم‌های آلمان غربی و فرانسه. فرانسوی‌ها توپی را پشت دفاع آلمان انداختند و پاتریک باتیستون و هارالد شوماخر، دروازه‌بان آلمان برای توپ کورس گذاشتند اما بازیکن فرانسوی زودتر به توپ رسید. شوماخر برای متوقف کردن حریف با باسن و دست به صورت بازیکن فرانسوی کوبید که باعث شد باتیستون سه دندان خود را از دست بدهد و بیهوش شود. وی حتی برای دقایقی به اکسیژن نیاز پیدا کرد. داور مسابقه پس از این اتفاق ضربه کاشته را به سود آلمان اعلام کرد. بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۵ این تصمیم را یکی از بدترین تصمیمات داوری در تاریخ فوتبال اعلام کرد.

غیرمنتظره‌ترین اتفاقات ادوار جام جهانی

یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۱۹۸۶؛ گل "دست خدا"دیه‌گو مارادونا

در جریان دیدار تیم آرژانتین و انگلیس در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی ۱۹۸۶، دیه گو مارادونا مقابل تیم ملی انگلیس موفق شد دو گل به ثمر برساند. دیه گو گل اول را از میانه میدان و با دریبل بیشتر بازیکنان انگلستان به ثمر رساند و گل دوم خود یعنی گل معروف به "دست خدا" را نیز وارد دروازه انگلیس کرد. مارادونا با دست توپ را از بالای سر پیتر شیلتون، دروازه‌بان مشهور انگلیسی‌ها عبور داد و یک گل تاریخی را به ثمر رساند. گلی که مارادونا هرگز بابت آن اظهار پشیمانی نکرد و آن را دست خدا نامید و اعلام کرد با این گل انتقام حمله انگلیسی‌ها به جزایر مالویناس در سال ۱۹۸۲ و کشته شدن ۶۵۰ سرباز آرژانتینی را گرفته است.

ماندگارترین لحظات فوتبالی؛ قسمت سیزدهم: گل به خودی مرگبار | فوتبالی

مرحله گروهی جام‌جهانی ۱۹۹۴؛ گل به خودی که باعث مرگ آندرس اسکوبار شد!

آندرس اسکوبار، مدافع تیم ملی کلمبیا روی یک حرکت ناخواسته توپ را وارد دروازه خودی کرد و نقش زیادی در شکست دو بر یک کلمبیا مقابل آمریکا و حذف از رقابت‌های جام‌جهانی داشت. وقتی اسکوبار به کلمبیا بازگشت توسط فردی که روی شرط‌بندی مبلغ هنگفتی را به دلیل شکست کلمبیا باخته بود به ضرب ۱۲ گلوله کشته شد تا یکی از غم‌بارترین لحظات تاریخ فوتبال رقم بخورد.

خیابانی: ایران-آمریکا بازی اجتماعی قرن بود، نه بازی سیاسی - قوه قضائیه |  خبرگزاری میزان | Mizan Online News Agency

جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه؛ عکس یادگاری بازیکنان ایران و آمریکا

یکی از عجایب تاریخ جام جهانی، بی شک عکس یادگاری بازیکنان تیم ملی ایران در کنار بازیکنان آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه است، در این عکس دو کشوری کنار هم قرار گرفتند و داوران نیز در کنار بازیکنان ایستادند تا یک قاب به یادماندنی در تاریخ جام جهانی به ثبت برسد. این دیدار روز ۲۱ ژوئن، روز بازی جوانمردانه فیفا برگزار شد، که با تصمیم بازیکنان دو تیم این عکس به یادگار گرفته شد.

فیلم / زیدان با ضربه سر به ماتراتزی حمله کرد | خبرگزاری ایلنا

فینال جام‌جهانی ۲۰۰۶؛ ضربه سر زین الدین زیدان

شبی که فرانسه در فینال جام جهانی به ایتالیا باخت، تلخ‌ترین شب زندگی زیدان بود. او از زمین اخراج شد و تیمش هم به ایتالیا باخت. در ۹ جولای ۲۰۰۶ بازی فینال بین فرانسه و ایتالیا برگزار شد و زیدان نیز به عنوان کاپیتان فرانسه به میدان آمد. این آخرین بازی تاریخ زندگی ورزشی او بود. زین‌الدین زیدان در دقیقه هفت از روی نقطه پنالتی برای فرانسه گل زد تا به همراه پله، واوا و پل بریتنر یکی از چهار بازیکنی باشد که در دو فینال جام جهانی گل زده‌اند. بازی در وقت معمولی با گل‌های زیدان و ماتراتزی ۱-۱ مساوی شد و کار به وقت اضافه کشید. در دقیقه ۱۱۰، مارکو ماتراتزی مدافع تیم‌ملی ایتالیا درگیری لفظی با زیدان کاپیتان فرانسه پیدا کرد و زیدان هم در جواب ضربه سنگینی را به سینه ماتراتزی وارد کرد. داور بازی، هوراشیو الیزوندو، این صحنه را ندیده بود اما لوئیس مدینا کانتالخو، داور چهارم، صحنه را گزارش کرد تا زیدان با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شود، این حرکت در بازی خداحافظی زیدان اتفاق افتاد و پایانی تلخ برای فوتبال یکی از بهترین بازیکنان تاریخ بود. در نتیجه زیدان در ضربات پنالتی شرکت نداشت و فرانسه در غیاب وی با نتیجه ۵ بر ۳ مغلوب شد.

کار عجیب لوئیس سوارز در تمرین تیم ملی اروگوئه؛ به یاد جام جهانی ۲۰۱۰ ! |  بارسانیوز

جام جهانی ۲۰۱۰؛ هندبال لوئیس سوآرز!

در دیدار اروگوئه و غنا در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰، در دقیقه ۱۲۰ سوارز با گرفتن توپی که صد در صد گل می‌شد به شکل یک هندبالیست از روی خط برگرداند و از زمین اخراج شد اما جیان آساموا نتوانست ضربه پنالتی را به گل تبدیل کند و اروگوئه در ضربات پنالتی پنج بر سه به برتری رسید مانع صعود غنا به مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۰ شد.

جام جهانی ۲۰۱۰؛ اعتصاب بازیکنان فرانسه

پیش از آخرین بازی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای‌جنوبی که با تیم میزبان بازی داشتند بازیکنان تیم ملی فرانسه حاضر نشدند زیر نظر ریموند دومنک تمرین کنند. آن‌ها در واکنش به اخراج نیکولاس آنلکا بازیکنی که به سرمربی تیم ملی توهین کرده بود و نیز در واکنش به تصمیم فدراسیون فوتبال فرانسه مبنی بر بازگرداندن آنلکا به فرانسه این تصمیم را گرفتند. بازیکنان فرانسه از سه دیدار خود در گروه اول رقابت‌ها تنها یک امتیاز کسب کردند و حذف شدند.

بیرانوند: گرفتن پنالتی رونالدو خواست خدا بود؛ برخی فکر کردند از این اتفاق  مغرور می شوم | طرفداری

جام جهانی ۲۰۱۸؛ بیرانوند و گرفتن پنالتی رونالدو

یکی از دور از انتظارترین صحنه‌ها در جام جهانی را می‌توان مهار پنالتی کریستیانو رونالدو، فوق‌ستاره دنیای فوتبال توسط علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی ایران دانست. بسیاری از رسانه‌های خارجی عنوان کرده بودند که تیم ملی فوتبال ایران به احتمال فراوان در گروه خود در جام جهانی روسیه نتیجه خوبی را به دست نخواهد آورد. در ادامه اما شاهد آن بودیم که ایران توانست علاوه بر شگفتی سازی در گروه خود، عملکرد موثری در خط دفاع و دروازه از خود نشان دهد.

جام جهانی ۲۰۱۸؛ حضور کرواسی در فینال

از همان ابتدای مسابقات بسیاری از اصحاب رسانه و تحلیلگران جام جهانی تیم‌هایی همچون آلمان، برزیل، بلژیک، انگلیس و یا حتی آرژانتین را به عنوان تیم‌های احتمالی در فینال جام جهانی روسیه عنوان کرده بودند. در روند برگزاری جام جهانی روسیه اما شاهد آن بودیم تمامی تیم‌ها از دور مسابقات حذف شده و تیم ملی فوتبال کرواسی بود که توانست به جای این تیم‌ها در آخرین دیدار جام جهانی روسیه حضور یابد.

کد خبر 612803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.