۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۷
شکست پروژه «اوین»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وپنجم مهرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست پروژه «اوین»» نوشت: پروژه باستیل‌سازی از زندان اوین شکست خورد، باستیل نام زندانی است که تسخیر آن به منزله لحظه وقوع انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه قلمداد می‌شود.

این گزاره تبیین‌کننده آشوب و شورشی است که شنبه شب باعث آتش‌سوزی بخش‌هایی از زندان اوین در شمال تهران شد، در این آشوب منتهی به آتش‌سوزی چهار زندانی جان خود را از دست دادند و تا لحظه تنظیم گزارش، حال چهار نفر دیگر نیز وخیم گزارش شده است.

شواهد و قرائن نشان می‌دهد شورش زندان اوین را نمی‌توان جدا از اغتشاش‌های اخیر در نظر گرفت، بلکه باید آن را بخشی از پازل آشوب‌ها دانست.

شورش در این زندان، درست شامگاه همان روزی اتفاق افتاد که آخرین فراخوان جریان‌ها و رسانه‌های ضدانقلاب برای تداوم آشوب‌های خیابانی با شکستی سنگین روبه‌رو شد.

شنبه گذشته تهران روز آرامی را سپری کرد و این امر به همراه شواهد دیگر نشان می‌دهد که آشوب‌ها کاملاً از نقطه اوج خود گذشته و وارد فرایند سراشیبی خود شده است.

شامگاه همین روز و پس از این شکست سنگین بود که شورش در زندان اوین رقم خورد، شورشی که می‌توان آن را به مثابه یک تنفس مصنوعی به آشوب‌های چند هفته گذشته دانست. زیرا این اتفاق می‌خواست آتش سرد شده اغتشاش‌ها را بار دیگر داغ کند.

از این‌رو بی‌راه نیست اگر جان باختن زندانیان در جریان آتش‌سوزی را بخشی از این پروژه دانست، امری که تداعی‌گر پروژه کشته‌سازی‌ها در دیگر اغتشاش‌های روی داده در شهرهای کشور است.

آنچه شنبه شب در زندان اوین رخ داد را نباید یک حادثه یا رویدادی پیش‌بینی نشده و اتفاقی دانست.

مروری بر ابعاد مختلف آن، پیش و پس از شورش در اوین، نشان می‌دهد آنچه مهار، یا به عبارت دقیق‌تر خنثی شد، پازلی از نقشه پیچیده گسترش اغتشاش‌ها در کشور و مسیری بود که جریان‌های ضدانقلاب به همراهی سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ادامه آن پیش‌بینی می‌کردند.

از ابتدای آغاز آشوب‌ها، زندان اوین به‌عنوان نماد از سوی اغتشاشگران مطرح شد، واقعیتی که می‌توان رد پای آن را در شعارهای اولیه جست‌وجو کرد. در ادامه، هرچه بر تعداد بازداشت‌ها از میدان اغتشاشات افزوده می‌شد، نمادسازی نیز با قوت و قدرت بیشتری دنبال می‌شد.

از این‌رو نیروهای باقی مانده در میدان اغتشاشات یا کسانی که در شبکه‌های مجازی به‌عنوان اتاق عملیات روانی اغتشاشات فعالیت می‌کردند، همواره تلاش کردند این نماد را برجسته و تازه نگه دارند.
در این میان، یک مسأله هم این است که زندان اوین، محل نگهداری جاسوس‌های دوتابعیتی یا جاسوس‌های دارای تابعیت کشورهای غربی است. این نیز به نوبه خود واقعیتی بود که طراحان، جریان‌های رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی و میدانی اغتشاشات اخیر از نظر دور نداشتند زیرا می‌دانستند وقوع هر اتفاقی در این زندان، به‌دلیل حضور این جاسوس‌های دوتابعیتی یا جاسوس‌هایی که شهروند کشورهای غربی هستند، حساسیت این کشورها را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

این دو، علت‌های اصلی انتخاب زندان اوین برای شورش بود زیرا در این صورت، هر اتفاقی در این زندان، به سرعت مورد توجه جریان‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی قرار می‌گرفت و این اتفاقی بود که پس از شورش در اوین کاملاً به واقعیت پیوست.

شکست پروژه «اوین»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمی‌گذاریم آمریکا از آب گل‌آلود اغتشاشات ماهی بگیرد» نوشت: در شرایطی که امریکایی‌ها از هیچ فرصتی اعم از موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه تا ملاقات با برخی چهره‌های شناخته شده اپوزیسیون کوتاهی نمی‌کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به طور مشخص با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور آمریکا و یادآوری کودتای ننگین ۲۸ مرداد، تأکید کرد که تهران به واشنگتن اجازه نمی‌دهد با دامن زدن به تنش، به اهداف خود برسد.

طی یک ماه گذشته و آشوب‌ها به بهانه واکنش به درگذشت مرحوم مهسا امینی، شاید بتوان گفت آمریکایی‌ها با موضع‌گیری در سطوح مختلف، لقب رکورددار مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران را به خود اختصاص دادند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید شنبه‌شب در این مورد گفت که تمرکز واشنگتن در حال حاضر روی وضعیت ناآرامی‌ها در ایران است نه مذاکرات هسته‌ای.

جو بایدن هم همان روز در بیانیه‌ای گفته بود تظاهرات‌ها در ایران چیزی را بیدار کرده که تا مدت‌های بسیار بسیار طولانی خاموش نخواهد شد. بایدن که کشور او سابقه‌ای دیرینه در سرکوب رنگین پوستان و اقلیت‌ها دارد، گفت: «ایران بایستی به اعمال خشونت علیه شهروندان خودش که فقط بر اساس حقوق اساسی خودشان رفتار می‌کنند پایان دهد. می‌خواهم این را بدانید که ما با شهروندان و زنان شجاع ایران هستیم.»‌

زنجیره مقامات امریکایی که درباره ایران موضع‌گیری کردند به همین جا ختم نشد و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آتش‌سوزی شنبه شب در زندان اوین واکنش نشان داد و گفت: «ما با فوریت گزارش‌ها درباره زندان اوین را دنبال می‌کنیم. با سوئیس به عنوان حافظ منافع‌مان در تماس هستیم. ایران برای امنیت شهروندان‌مان که به ناحق بازداشت شده‌اند، کاملاً مسئولیت دارد؛ آن‌ها باید فوراً آزاد شوند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم دیروز در صفحه اینستاگرام خود به صورت خاص به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن در پی اغتشاشات اخیر در ایران این طور پاسخ داد: «از آغاز تحولات اخیر در ایران، روز شنبه جو بایدن برای چندمین بار طی اظهاراتی مداخله‌جویانه، از اغتشاشات در ایران حمایت کرد.»

وی افزود: «ایشان، چون نه مشاوران امینی دارد و نه حافظه خوبی، به وی یادآور می‌شوم که ایران قوی‌تر و استوارتر از آن بود که با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات پوچ شما تسلیم شود. اکنون نیز سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.»

کنعانی یادآور شد: «نه اظهارات بایدن و نه مداخله جویی‌های آمریکا هرگز ما را متعجب نمی‌کند، زیرا مداخله، تجاوز و کشتار، ماهیت حقیقی نظام آمریکا است، اما، ما مردمان تاریخیم و در عمق تاریخ ریشه دوانده‌ایم. از کودتای آگوست ۱۹۵۳ تا به امروز به خوبی سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا در ذهن‌هایمان ثبت شده است؛ و البته تاریخ و نقطه نقطه دنیا شهادت می‌دهد که زخم جنایت و خشونت آمریکا بر تن دنیا است.»‌

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خطاب به دولتمردان امریکایی گفت: «عادت شما ماهی گرفتن از آب‌های گل‌آلود است. اما یادتان باشد، اینجا ایران است؛ سرزمین مردان و زنان سرفراز. در خانه خویش با هم گفت‌وگو می‌کنیم. با هم کار می‌کنیم با هم برای ترمیم زخم‌های کوچک و بزرگ ایران خواهیم کوشید با هم برای استقلال ایران خواهیم ایستاد و صدالبته شکست دیگری بر انبوه شکست‌هایتان افزوده خواهد شد.»

شکست پروژه «اوین»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضرورت تجدیدنظر در گشت ارشاد» نوشت: ده روز پس از انتشار گزارش پزشکی قانونی درباره مرگ غمبار مهسا امینی، روز گذشته نیز کمیته حقیقت‌یاب مجلس شورای اسلامی گزارش بررسی علل فوت مرحوم مهسا امینی را منتشر کرد.

گزارشی که در آن ضمن ارائه جزئیات روند دستگیری، ارائه فوریت‌های اورژانسی، اقدامات درمانی در بیمارستان و در نهایت گزارش پزشکی قانونی از دلایل فوت مرحوم، هر گونه برخورد فیزیکی با مهسا امینی را رد می‌کند و در عین حال این گزارش در دو بخش جمع‌بندی و ملاحظات به نکات قابل توجهی اشاره و بر ضرورت اصلاح و تجدید نظر در روندهای موجود گشت ارشاد و تعریف و تعیین حدود حجاب شرعی موضوع تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و نیز تبیین و تنویر مفاهیم مبهم مربوط به این مسئله تاکید می‌کند.

در بخش جمع بندی که بر اساس گزارش مکتوب از سازمان‌های مربوط، بازبینی کامل دوربین‌های مدار بسته و گفت‌وگو با شهروندان انجام گرفته، آمده است: «هیچ‌گونه ضرب و جرح و برخورد فیزیکی در مواجهه، انتقال و استقرار مرحوم خانم امینی در محل پلیس امنیت عمومی صورت نگرفته است. با توجه به گزارش پزشکی قانونی کشور (مبتنی بر سوابق بیمارستانی، انجام معاینه ظاهری، کالبد گشایی، نمونه‌برداری، انجام آزمایش‌های تخصصی) اعلام می‌دارد فوت نامبرده بر اثر برخورد فیزیکی، ضرب و شتم یا اصابت هر گونه ضربه به وی نبوده است.»

در ادامه این جمع‌بندی به روند درمانی خانم مهسا امینی و تعلل حدود هفت دقیقه‌ای به واسطه ازدحام در خروجی پلیس امنیت عمومی در رسیدن مرحوم به بیمارستان که در روند درمانی مؤثر بوده، می‌افزاید: قصور یا تقصیری از ناحیه اورژانس کشور و بیمارستان کسرای تهران مشاهده نشده است.

گزارش به دو نکته در حد فاصل زمان شروع حادثه تا رساندن خانم امینی به بیمارستان که از نظر پزشکی اهمیت دارد اشاره و تصریح می‌کند: «۱-) میزان و کیفیت اثربخشی اقدامات درمانی انجام شده در حدفاصل زمان شروع حادثه (بر زمین افتادن خانم امینی) تا زمان حضور یکی از کارکنان اورژانس بر بالین وی (جمعاً به مدت "۰۷:'۱۰) قابل تأمل است. ۲-) زمان صرف شده برای رفع موانع حرکت آمبولانس به دلیل ازدحام جمعیت در مقابل در خروجی از محوطه ساختمان پلیس امنیت عمومی برای عزیمت به بیمارستان (جمعاً به مدت "۴۴:'۶) در روند درمانی نامبرده بی تأثیر نبوده است.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به خودداری خانواده متوفی از حضور در جلسات کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با وجود دعوت‌های مکرر و تاکید آنها بر ادامه روند پیگیری‌ها از مسیر قضائی خواستار آن شده با افرادی که قبل از روشن شدن ماجرا بدون تحقیق و بدون هیچ گونه امر مسلّمی، اظهارات عجولانه و خلاف واقع داشتند و احساسات مردم را جریحه‌دار کرده و زمینه سوءاستفاده معاندین نظام، آمریکا، رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها و اغتشاشگران را ایجاد کردند، در صورت عدم اصلاح مواضع، باید متناسب با خطایی که کردند مورد پیگرد قضائی قرار گیرند.

شکست پروژه «اوین»

کد خبر 612612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.