پاکسلووید کرونا با داروهای قلب تداخل دارد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پاکسلووید کرونا با داروهای قلب تداخل دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که داروی «پاکسلووید» می‌تواند برای افرادی که داروهای قلب تجویز شده برای کاهش کلسترول، جلوگیری از لخته شدن خون یا مدیریت ضربان قلب نامنظم مصرف می‌کنند، خطر ایجاد کند. بنابراین بعضی از بیماران قلبی ممکن است نیاز داشته باشند از مصرف این دارو دوری کنند یا داروهای قلبی خود را حین دریافت این داروی ضد ویروسی کاهش دهند.

به گفته محققان، این وضعیت برای پزشکان و بیماران پرخطر است زیرا پاکسلووید روند پیشرفت کووید را تا ۸۹ درصد در میان بیماران پرخطر که واکسینه نشده‌اند، کاهش می‌دهد. البته پزشکان نباید از تجویز این دارو منصرف شوند، زیرا این بیماران هستند که بیشتر از همه سود می‌برند. افرادی که از قبل عوامل خطر قلبی-عروقی دارند در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلاء به نوع شدید کرونا هستند. هدف این است که مردم آگاه شوند تداخل دارویی در این مورد وجود دارد.

پاکسلووید ترکیبی از دو داروی nirmatrelvir و ritonavir است؛ کارشناسان معتقدند که نگرانی اصلی مربوط به تداخلات دارویی ناشی از ریتوناویر است. ریتوناویر چندین دهه است که برای درمان HIV استفاده می‌‎شود، این دارو با کاهش توانایی بدن در متابولیسم داروها و دفع مؤثر آن‌ها، اثرات دارو را افزایش می‌دهد.

محققان معتقدند که پاکسلووید می‌تواند باعث ایجاد استاتین‌های کاهش‌دهنده کلسترول در بدن شود که باعث اختلال عملکرد کبد و تحلیل عضلانی می‌‎شود. همچنین می‌تواند با بعضی از داروهای ضد آریتمی تداخل داشته باشد و خطر آریتمی بطنی را افزایش دهد.

کد خبر 612532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.