اینجا کلمات حرف می‌زنند

کتابدار کتابخانه نابینایان حضرت ولی عصر(عج) اصفهان گفت: این کتابخانه اختصاصی دارای بزرگترین آرشیو کتاب‌های صوتی در کشور است. علاوه بر مناطق مختلف کشور، با اعضایی از افغانستان، تاجیکستان و فارسی‌زبانان برلین و آمریکا نیز از طریق اینترنت ارتباط داریم و کتاب‌ها را به شکل برخط برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

مهدی رئیسی در گفت‌وگو باخبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کتابخانه نابینایان حضرت ولی‌عصر (عج) اصفهان دارای آرشیوی غنی و کاربردی از کتاب‌های الکترونیکی، منابع چندرسانه‌ای و همچنین منابع چندرسانه‌ای الکترونیکی است.

وی افزود: اعضای این کتابخانه کودک تا دانشجو را شامل می‌شوند. بیشتر دانشجویان عضو در رشته‌های انسانی هستند و حتی تا مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. افرادی هم هستند که رمان و کتاب‌های عمومی می‌خوانند و در این مجموعه عضویت دارند.

سرویس‌دهی کتابخانه به سراسر کشور

کتابدار کتابخانه نابینایان حضرت ولی‌عصر (عج) اصفهان با بیان اینکه این کتابخانه نابینایان اصفهان به سراسر کشور سرویس می‌دهد، تصریح کرد: ما با ۳۸ مرکز دیگر در استان‌ها و شهرهای مختلف کشورمان در تماس و ارتباط هستیم. همچنین به‌عنوان مرکز تجمیع کتاب‌های گویا در کشور، زیر نظر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان فعالیت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: به دلیل مشکل تردد افراد کم‌بینا یا نابینا بیشتر فعالیت‌های این مجموعه غیرحضوری است. اعضای این مرکز به دو شکل اینترنتی یا غیرحضوری یا به روش حضوری از طریق هارد، فلش، سی‌دی و حافظه گوشی محتوای مورد نظرشان را دریافت می‌کنند.

ارتباط و ارسال کتاب به کشورهای منطقه

رئیسی ادامه داد: علاوه بر مناطق مختلف کشور، با اعضایی از کشورهای اطراف مثل افغانستان و تاجیکستان، و فارسی‌زبانان برلین و آمریکا نیز از طریق اینترنت ارتباط داریم و کتاب‌ها را به شکل برخط برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.

کتابدار کتابخانه نابینایان حضرت ولی‌عصر (عج) اصفهان تصریح کرد: کتاب و سایر محتواها در سطح کشور از طریق پست در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. هم‌اکنون ۱۵ هزار جلد کتاب گویا، ۱۲ هزار جلد کتاب الکترونیکی، شش هزار عنوان منابع الکترونیکی چندرسانه‌ای، ۳۵۰۰ عنوان منابع چندرسانه‌ای صوتی و ۲۲۰۰ جلد کتاب کودک و نوجوان صوتی در این گنجینه فرهنگی موجود است.

وی در ادامه در رابطه با نوع محتوای مورد استقبال اعضا در بهره گرفتن از منابع این کتابخانه اشاره کرد و گفت: منابع صوتی، کتاب‌های گویا، منابع الکترونیکی چندرسانه‌ای و محتوای مخصوص کودک و نوجوان و همچنین منابع الکترونیکی برای تحقیقات دانشجویی بیشتر مورد درخواست و اولویت اعضا بوده است.

رئیسی اضافه کرد: نابینایان ۴۰ درصد نسبت به معلولیت‌های دیگر از سطح تحصیلات بالاتری برخوردارند و از کارشناسی تا دکتری و تعدادی دانش‌آموز روشندل را شامل می‌شوند.

وی درباره منابع این کتابخانه گفت: موضوعات درسی، رمان و داستان، تاریخی، اجتماعی، روانشناسی، حقوقی و علوم تربیتی بیشترین درخواست را دارند و رمان‌ها در رتبه بعد جای می‌گیرند.

نحوه تهیه محتواهای صوتی و الکترونیکی کتاب نابینایان

کتابدار کتابخانه نابینایان حضرت ولی‌عصر (عج) اصفهان درباره نحوه تهیه محتواهای صوتی و الکترونیکی، ادامه داد: با ۳۵ گوینده و دو نفر ادیتور برای تولید محتوای باکیفیت همکاری داریم. در این بخش متقاضی کتاب درخواستی مثل رمان یا کتاب درسی را می‌فرستد، گوینده ضبط و ادیتور تدوین می‌کند و ما نیز آن را فهرست‌نویسی می‌کنیم و به آرشیو می‌افزاییم.

وی در خصوص ارتباط با دیگر بخش‌ها و به‌روز بودن محتواهای این کتابخانه، اظهار کرد: از سامانه دراپ باکس با ۳۸ مجموعه مشابه در کشور ارتباط داریم. همچنین با چند کتابخانه بین‌المللی نیز در ارتباط هستیم.

رئیسی تصریح کرد: ما در این مجموعه فرهنگی، قبل از اینکه کتابی گویا شود از کتابخانه‌های دیگر استعلام می‌کنیم که کتاب پیش از این پیاده‌سازی نشده باشد.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا بسیاری از فضاها و برنامه‌ها را تعطیل کرد، افزود: این کتابخانه تنها محلی بود که فعالیت مداوم حضوری و غیرحضوری داشت و حتی درخواست‌ها از طریق پست به دست متقاضیان رسانده می‌شد.

کتابدار کتابخانه نابینایان حضرت ولی‌عصر (عج) اصفهان درباره مناسب‌سازی این کتابخانه گفت: تا درِ کتابخانه با خطوط برجسته مناسب‌سازی شده و رمپ اختصاصی نیز برای ویلچری‌ها طراحی شده است.

کد خبر 612495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.