احداث نخستین بوستان هماهنگ با نیازهای معلولان در رفسنجان

شهردار رفسنجان از احداث نخستین بوستان هماهنگ با نیازهای معلولان در این شهر خبر داد و گفت: احداث این بوستان می‌تواند گامی در راستای مناسب‌سازی امکانات برای توان‌خواهان و معلولان رفسنجانی باشد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری رفسنجان، مجید کهنوجی در دیدار با جمعی از اعضای کانون نابینایان شهرستان رفسنجان با تبریک فرارسیدن روز جهانی عصای سفید، اظهار کرد: پانزدهم اکتبر مصادف با _بیست‌وچهارم مهرماه_ متعلق به روشندلان است، وجود استعداد و توانایی‌های حیرت‌انگیز نابینایان در عرصه‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به ما ثابت می‌کند که داشتن معلولیت در عضو چشم و بینایی دلیل بر محدودیت آدمی در بروز و شکوفایی استعداد و مهارت سایر اعضا و حواس بدن نیست.

وی افزود: اگرچه محرومیت از داشتن یکی از انواع حس‌ها همانند بینایی فرد را در آزادی عمل محدود می‌کند، اما نابینایان با تقویت توانایی‌های دیگر خود به راحتی می‌توانند تصویری ذهنی از مکان و رویداد مورد نظر بسازند و از عهده کارهای شخصی و روزانه خود برآیند.

شهردار رفسنجان، مناسب‌سازی فضای شهری را گامی مهم در مسیر رسیدن به حقوق شهروندی نابینایان برشمرد و خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت بینایی نیاز دارند که در اجتماع حضور یابند، کارهای روزمره خود را انجام دهند از این رو، به استفاده از اماکن عمومی احتیاج پیدا می‌کنند. بنابراین، مناسب‌سازی فضای عمومی امری ضروری به نظر می‌رسد.

کهنوجی با بیان اینکه در بحث مناسب‌سازی فضای شهری نیاز به راهنمایی و تذکر بهزیستی داریم، تاکید کرد: لازم است اداره بهزیستی ارتباط بیشتری با معاونت شهرسازی داشته باشد تا اگر بوستان یا فضایی در شهر ساخته می‌شود، مسائل مناسب‌سازی برای معلولان در آن رعایت شده باشد.

وی با بیان اینکه رفسنجان یکی از پایلوت‌های اجرای «شهر بدون مانع» در استان کرمان است، اظهار کرد: می‌توانیم شهر بدون مانع را بدون هزینه داشته باشیم و تنها به یک‌سری راهنمایی‌ها از سوی بهزیستی نیاز داریم، از هیچ کمکی در مباحث فرهنگی، ورزشی، هنری و اجتماعی توان‌خواهان دریغ نخواهیم کرد.

شهردار رفسنجان به مطالبه یکی از توان‌خواهان مبنی بر احداث سالن ورزشی برای این قشر پاسخ داد و افزود: آماده‌ایم برای احداث سالن ورزشی زمینی در اختیار قرار دهیم.

کهنوجی از احداث نخستین بوستان هماهنگ با نیازهای معلولان در این شهر خبر داد و گفت: این بوستان به صورت دو منظوره طراحی می‌شود و قابل استفاده جهت افراد عادی و معلولان خواهد بود، این فضای شهری به نحوی طراحی می‌شود که هیچ پله‌ای در طول پیاده‌رو و معابر آن وجود نداشته باشد و تنها مسیرهای یک‌دست و شیب‌دار به همراه فضاهای مکث و استراحت در آن تعبیه شود تا شهروندان برای پیاده‌روی و معلولان و جانبازان به راحتی و بدون هیچ‌گونه اختلالات حرکتی برای ویلچررانی از این مکان استفاده کنند.

کد خبر 612367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.